Comisia Europeană a lansat miercuri o anchetă privind protecția consumatorilor în cazul retailerilor chinezești Shein și Temu.
Instituția europeană a publicat, de asemenea, o „trusă de instrumente” pentru gestionarea problemelor ridicate de cumpărăturile online de pe site-uri chineze care nu respectă standardele UE în materie de calitate, mediu și practici comerciale echitabile, potrivit Euronews.com..
Setul de instrumente susține că abordează problema din momentul în care consumatorul vizitează site-ul web până în momentul achiziției, enumerând diverse reglementări care se aplică deja sau care trebuie aplicate, îmbunătățite sau revizuite, dar prezintă și noi propuneri - cum ar fi reforma vamală.
Executivul solicită adoptarea pachetului de reformă a uniunii vamale, propus pentru mai 2023, care ar elimina scutirea de taxe vamale pentru coletele de valoare mică, cu o valoare mai mică de 150 EUR, și ar crea o autoritate vamală a UE, o agenție descentralizată care ar reuni toate autoritățile vamale ale statelor membre cu Comisia.
Setul de instrumente a propus, de asemenea, „scanarea siguranței produselor” prin utilizarea instrumentelor de inteligență artificială, împreună cu cumpărăturile misterioase, activități de testare pentru detectarea și retragerea produselor de pe piață, permise în temeiul Regulamentului privind siguranța generală a produselor introdus în decembrie anul trecut.
În cadrul unei noi măsuri denumite „product safety sweep”, țările UE pot verifica pentru prima dată, prin intermediul unui instrument de supraveghere electronică, înainte ca produsele să fie expediate, dacă acestea sunt periculoase sau nu.
„Dorim să vedem un sector competitiv al comerțului electronic care să asigure siguranța consumatorilor, să ofere produse convenabile și să respecte mediul”, a declarat Henna Virkkunnen, șefa Comisiei Europene pentru tehnologie.
Ce demersuri vrea să facă Shein
Shein a declarat că se va angaja cu agențiile pentru protecția consumatorilor și cu Comisia.
„Împărtășim obiectivul Rețelei CPC de a ne asigura că consumatorii europeni pot face cumpărături online liniștiți și intenționăm să colaborăm îndeaproape cu Rețeaua CPC și cu Comisia pentru a răspunde oricăror preocupări”, a declarat un purtător de cuvânt.
Temu, care face deja obiectul unei investigații a UE în temeiul Digital Services Act din octombrie anul trecut, nu a răspuns imediat la o cerere de comentarii.
Oficialii Comisiei au declarat că evaluează răspunsul său la preocupările lor și ale organizațiilor de supraveghere a consumatorilor.