Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

Coldplay răspunde reacțiilor negative: Moment special pentru victimele Colectiv

Trupa Coldplay susține chiar în aceste momente al doilea concert la București. Cel susținut aseară s-a lăsat cu huiduieli. Astfel, după momentul care a stârnit valuri de comentarii atât în rândul audienței, cât și pe social media, artiștii trupei Coldplay au rămas cu un gust amar. În a doua zi de concert, pe Arena Națională din București, Chris Martin, solistul trupei, a ținut să vorbească despre experiența pe care a trăit-o și despre faptul că nu se aștepta ca un moment muzical ce s-a dorit a fi pregătit pentru a bucura audiența a putut genera așa ceva. 

Moment special pentru victimele Colectiv

Potrivit reporterilor Euronews România, Chris Martin a ținut un discurs în care a precizat că ieri după spectacol s-a dus acasă, s-a așezat în pat și a fost puțin șocat de ce s-a întâmplat. A mărturisit că își iubește publicul și că vor diversitate în spectacolele lor. Astfel, în a doua seară de spectacol, pe scenă au fost invitați trei membri ai audienței pentru un moment in memoriam victimelor incendiului de la Colectiv.

”Acest cântec este pentru prietenii voștri care au murit în Clubul Colectiv”, a spus Chris Martin. 

Melodia "Everglow" este o melodie a trupei Coldplay, lansată pe albumul lor "A Head Full of Dreams" din 2015. Piesa este una emoționantă și melancolică, în care Chris Martin, solistul trupei, cântă despre o relație care s-a încheiat, dar care continuă să lase o lumină strălucitoare (everglow) în viața sa.

Potrivit informațiilor Euronews România, momentul a fost apreciat de publicul care a cântat la unison melodia împreună cu solistul și cei trei invitați de pe scenă. La finalul acestuia trupa a fost aplaudată minute în șir, iar Chris Martin a părut relaxat și gata să ducă concertul mai departe.

Controversa manelelor în România: Ce spun specialiștii? 

Bogdan Strătulă, realizator muzical, a explicat într-un interviu pentru Euronews România că termenul "manele" nu mai face referire doar la muzică, ci a ajuns să descrie un anumit comportament și stil de viață.

"Pentru mine termenul de manele nu se mai referă doar la muzică, se referă la un mod de a fi, se referă la un comportament anume pe stradă," a declarat Strătulă.

În opinia sa, a numi pe cineva "manelist" nu înseamnă neapărat că acea persoană cântă manele, ci reflectă o judecată asupra comportamentului acesteia.

Stigmatul manelelor în societate, între rasism și clasism  

Andrei Dinescu, artist și fondatorul trupei de proto manele IMPEX, a oferit o perspectivă diferită asupra controversei.

Andrei Dinescu, artist: ”Să înțeleg că am pierdut cu toții, am fost traumatizați, s-a întâmplat ceva absolut oribil. A cântat  un tânăr muzician rom muzica specifică etniei lui. Este ceva absolut groaznic. Această reacție super exagerată la niște muzică, este până la urmă niște muzică. Eu îmi explic reacții atât de puternice prin faptul că nu muzica este problema. Tânărul cântăreț a spus că este vorba de rasism. Ar mai exista încă un cuvânt: ”clasism” se numește. Respectiv, muzica ascultată de muncitorii din România, de oamenii de la țară, adică manelele, este o parte a populației care vrea să se separe de sărăcie, de țărănime, de clasa socială muncitorească, poate au făcut un pic de bani între timp și au uitat că părinții lor sunt dintr-un sat de lângă Călărași. Este și o nevoie de a te separa de o clasă socială, dar este clar și chestiunea etnică în joc. Dacă nu folosim cuvântul manele, care ar fi muzica clasică contemporană a romilor? Că o știm pe cea veche lăutărească.”  

De ce nu sunt manelele difuzate pe posturile mainstream?

O întrebare majoră care a apărut în cadrul discuției este de ce manelele, deși extrem de populare, nu sunt difuzate pe posturile de radio și la festivalurile mari din România. 

Bogdan Strătulă a explicat că difuzarea manelelor pe radio ar afecta negativ bugetele de publicitate: "Cumva, în momentul în care dai play la manele pe radio, nu mai ai publicitate. Au fost niște experimente de televiziune acum 10-15 ani, cu emisiuni de manele, cu super cifre de audiență și fără publicitate. Nimeni nu riscă așa ceva."

Manelele, un paradox muzical  

Andrei Dinescu a evidențiat paradoxul existenței manelelor în România: deși sunt extrem de populare, acestea sunt practic cenzurate din media mainstream.

Andrei Dinescu: ”Ne arată un paradox. Nu cred că sunt mai multe situații de acest gen în lume. Adică avem o dată o muzică care este practic muzica populară a unei țări, pentru că sunt atâția muzicieni romi, adică avem o scenă reală cu mii de artiști, ei sunt cei preferați de către populația generală, dar în același timp lipsesc cu desăvârșire de la radio, lipsesc cu desăvârșire  la orice festival mare de muzică. Nu rromii nu au acces la radio. Au zero acces la festivaluri, deci avem un paradox. Avem cea mai populară muzică din România, dar care este cenzurată.”

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE