Cazul accidentului mortal din stațiunea 2 Mai ridică mai multe probleme, după ce tânărul prins drogat la volan a ucis doi studenți. Acesta a fost oprit de două ori în trafic înainte de a produce tragedia, iar polițistul a constatat că mașina nu avea asigurare. În acest caz, se pune întrebarea cum ar putea să obțină despăgubiri membrii familiei victimelor.
Rudele tinerilor decedați au însă dreptul la daune morale, chiar dacă mașina șoferului nu era asigurată. Ele se pot adresa asiguratorilor din România și chiar instanței, dacă nu sunt mulțumiți de valoarea despăgubirii, după cum spun experții.
Rudele victimelor pot primi despăgubiri chiar dacă mașina cu care a fost produs accidentul nu are RCA
Chiar dacă Biroul Asiguratorilor din România ar plăti daune morale în urma acestui accident, provoca cu o mașină neasigurată, Biroul se va îndrepta, în cele din urmă, împotriva șoferului, care va trebui să despăgubească rudele victimelor. Pe lângă cei doi decedați, mai sunt și trei răniți, care au și ei dreptul la despăgubiri, în urma vătămărilor corporale suferite.
Biroul Asiguratorilor va plăti, în primă fază, din fondurile pentru victime, acolo unde cotizează în fiecare lună firmele care plătesc poliță RCA.
Șoferul se afla sub influența drogurilor și ar fi fugit de la locul accidentului. Potrivit legislației din România, suma maximă cu care poate să fie despăgubit cineva în instanță se ridică la 6 milioane de euro.
Părinții celor decedați se pot constitui parte civilă și în dosarul deschis la DIICOT pentru deținere de droguri în vederea consumului, chiar dacă, în această fază, vorbim doar despre cercetarea faptelor și nu a unei persoane anume.
Pe numele șoferului de 19 ani au fost deschise mai multe proceduri
Președintele Asociației Victimelor Accidentelor de Circulație, Cătălin Codescu, a dat detalii, la Euronews.
Cătălin Codescu, președintele Asociației Victimelor Accidentelor de Circulație: "Există legislație comunitară transpusă și în legislația internă, prin care se stabilește că persoanele prejudiciate în accidente de trafic rutier sunt despăgubite. În acest caz, vorbim de mai multe aspecte care trebuie lămurite în faza de cercetare-urmărire penală, iar în procesul penal care se va declanșa, victimele sau aparținătorii lor, în caz de deces, au dreptul de a se constitui părți civile, pentru a obține compensații.
Indiferent dacă autorul accidentului a condus un vehicul asigurat sau nu, aceste persoane sunt protejate, ceea ce înseamnă că, fie asiguratorul - dacă era asigurat - fie o altă entitate, care se numește Biroul Asiguratorilor din România, în calitate de organism de plată a despăgubirii, vor compensa integral victimele atât cât va spune instanța, dacă vorbim de o evaluare a traumelor sau a situației privind compensarea victimelor în instanță.
Spre deosebire de situațiile în care asiguratorul a intrat în faliment, unde se activează obligația de luare a despăgubirii de către Fondul de Garantare a Asiguraților, în această situație Biroul Asiguratorilor Auto se comportă exact ca un asigurator și procedura este identică, nu sunt elemente care să împiedice cursul normal al procesului și, implicit, obținerea despăgubirilor de către victime."
Președintele Asociației Victimelor Accidentelor de Circulație, Cătălin Codescu, le-a dat și un sfat membrilor familiei șoferului.
Cătălin Codescu: "Cred că familia autorului ar trebui să se ocupe de aceste despăgubiri înainte de a se finaliza procesul, înainte ca, eventual, Biroul Asiguratorilor Auto să fie obligat să despăgubească, pentru căm la final, dacă Biroul va despăgubi, se va îndrepta, în regres, împotriva acelui tânăr și a familiei acestora. Aceasta ar fi o atitudine corectă, morală, din partea familiei autorului, pentru ca traumele suferite de victime sau de aparținători să se închidă atât cât se pot închide cât mai repede.
Există familii ale autorului care înțeleg situația și găsesc util a închide acest episod traumatic al victimelor cât mai repede. Numai prin închiderea acestui capitol, victimele pot intra într-un capitol mai simplu de vindecare. Altfel, procesul poate să dureze și ani de zile, iar cu cât durează mai mult, acest capitol traumatic se lungește și mai mult și devine mult mai agresiv din punct de vedere al traumei psiho-emoționale și afectează mult mai grav și profund."
De ce nu pot fi trași la răspundere și pasagerii din mașină
"Nu cunosc în ce stare erau ceilalți ocupanți ai mașinii. Dacă erau la fel de anesteziați cu droguri, sigur că nu avem ce să le cerem. Nu pot fi trași la răspundere pentru că intervenția pentru sprijinul altor persoane, dacă nu se produce, nu atrage o răspundere penală, nu este ca la tăinuire, că ar fi cunoscut că cineva a produs un accident și nu a anunțat poliția. Aici este un alt raport juridic.
Din păcate, noi nu suntem educați în acest spirit, noi nu suntem suficient de respnsabili să înțelegem că trebuie să ne implicăm și să acordăm primul ajutor în situația în care luăm act că o anumită persoană este la nevoie. Asta e realitatea.
Înainte de a vorbi despre această situație deosebit de gravă, care ține atât de autorul accidentului, vorbim și de fenomenul traficului de droguri, care a luat o amploare îngrijorătoare, care ține de familia acelui tânăr, care i-a oferit un climat optim pentru a obțien permisul de conducere."