După tragedia din stațiunea 2 Mai, când un tânăr drogat a ucis cu mașina doi oameni, corpul de control al ministrului Afacerilor Interne a găsit vinovate patru persoane cu funcții de conducere din Poliție, care ar fi gestionat situația din noaptea accidentului. Aceștia ar fi fost demiși, conform MAI, însă președintele sindicatului Europol, Cosmin Andreica, susține că ei, de fapt, nu au fost demiși, ci au demisionat simultan.
Acesta a precizat că, pe grupurile de Whatsapp, au circulat diverse mesaje din care reiese că polițiștii care se aflau pe stradă la acel moment primiseră ordin doar să fluidizeze traficul, nu să facă și controale drug-test sau etilotest. În acest fel, ei nu ar fi trebuit să "deranjeze cercul relațional al oamenilor de afaceri din zonă", după cum a precizat Cosmin Andreica, la Euronews.
Mesajele de pe grupurile polițiștilor
Mesajele au fost postate și pe Facebook-ul sindicatului Europol, după ce acestea au ajuns la liderii acestui for.
Cosmin Andreica, președintele sindicatului Europol: "Vorbim despre mesaje pe care le-am primit de pe grupurile colegilor care au fost detașați pe litoral, polițiști rutieri de la diferite inspectorate din țară. Aceștia scot în evidență că, în cele 35 de zile, au fost folosiți ca semafoare umane în intersecții sau pe drumurile către stațiuni, doar să fluidizeze, chiar dacă se impunea sau nu se impunea. Sau erau în dreptul trecerilor de pietoni, sub pretextul ajutării pietonilor care traversează.
Important este că nu li s-a permis utilizarea etilotestului, nu au avut acțiuni pentru testarea conducătorilor auto privind consumul de substanțe interzise, nu a fost planificat asta pe timp de noapte, mai ales în stațiunile recunoscute pentru viața de noapte. Și cea mai bună dovadă a acestei situații este reprezentată de numărul și tipul de contravenții pe care aceștia le-au aplicat totuși în 35 de zile: lipsă centură, lipsa semnalizării la schimbarea direcției de mers, sau lipsă documente.
Colegii au avut impresia că au ajuns pe litoral și că mai degrabă deranjează decât să fie considerați un ajutor pentru forțele locale de poliție Constanța, la modul în care au fost puși să își exercite atribuțiile de serviciu doar pe zona de fluidizare, 9 ore din 8 ore - subliniez asta - pentru că erau schimbați în teren. Ei lăsau impresia că erau trimiși să realizeze acțiuni ca nu cumva să deranjeze cercul relațional al oamenilor de afaceri din zonă".
Polițiștilor nu li s-ar fi permis să facă și controale drug-test"
Cosmin Andreica, președinte sindicat Europol: "Când spun că nu li s-a permis să folosească drug-test, mă refer că nu au avut posibilitatea să acceseze astfel de dispozitive și li s-a comunicat punctual că se vor deplasa și vor fi prezenți pe drumul național de la kilometrul x, unde, timp de 9 ore, vor dirija circulația.
Din datele pe care le avem noi, nu au avut interes să cerceteze aceste aspecte, ci s-au limitat doar la potențiali sacrificați doar pentru ca opinia publică să nu mai pună presiune pe MAI. Pentru că și în prezentarea de ieri, referitor la pretinsele măsuri luate de MAI asupra celor patru șefi, important e că nu este așa. Ei nu au fost sancționați disciplinar, nu au fost demiși, ci întâmplător s-au gândit ei toți deodată să renunțe la funcțiile de conducere. Rămân în Poliția română. Evident (n.r.: că pot fi puși pe alte funcții de conducere), așa cum am mai avut cazuri în trecut.
Suntem în curs de documentare a detașaților. Vedem că și pe grupuri au fost mulți colegi care susțineau că nu s-ar impune să stea în locuri unde valorile de trafic nu mai erau așa de mari. Dar de fiecare dată au fost apostrofați și li s-a spus că nu ei decid, că ei sunt executanți și că trebuie doar să facă ceea ce li se cere, pentru că au venit pe litoral să fie la dispoziția lor.
Dacă ne uităm pe comunicările polițiștilor detașați, ei erau anunțați la un moment dat că trebuiau să fluidizeze acelerat pentru că erau în trafic demnitari care erau blocați. Îmi permit și eu un comentariu: de aceea politicienii nu cunosc realitatea din teren și că nu avem infrastructură rutieră. Pentru că, atâta vreme cât pentru ei sunt realizare servicii extra, să nu stea 4 ore pe 50 de kilometri la Mare, nici nu resimt că ar fi nevoie să facă ceva din poziția pe care o au. Nume nu am.
Sunt discuții pe grupuri, sunt mai multe elemente, probe directe și indirecte ce pot confirma ceea ce colegii detașați au susținut. Conform dispozitivului de planificare a polițiștilor rutieri, toți aveau puncte fixe rutiere stabilite. În sistem, nu orice dispoziție e dată în scris. Sunt dispoziții de natură profesională, operativă, care sunt date verbal. Dacă ar fi totul scris, ar fi foarte simplu".
Contactați de Euronews, reprezentanții MAI nu au oferit o reacție până în acest moment.