Portul românesc este din nou în centrul atenției internaționale. Ultima colecție Louis Vuitton ar fi inspirată din portul tradițional din Mărginimea Sibiului. Casa de modă este acuzată de faptul că s-ar fi folosit sau s-ar fi inspirat de motivele tradiționale ale portului românesc din Transilvania, Muntenia și Oltenia, fără să admită și să recunoască originile.
Casa de modă Louis Vuitton, acuzată că ar fi copiat portul tradițional din Mărginimea Sibiului
Louis Vuitton by the Pool este o colecție inedită, iar ia românească are altă abordare față de tot ce știam până acum: este prezentată sub formă de costum de baie sau sub formă de top. Colecția a fost postată pe rețele acum două zile, a strâns deja peste 16 mii de aprecieri și un milion de vizualizări, dar și sute de comentarii.
În România, au urmat reacțiile. Organizația „La blouse roumaine” cere brandului de lux să menționeze sursa de inspirație pentru colecția în care au fost folosite motivele tradiționale și mai cere brandului franțuzesc să elimine din colecție toate piesele de inspirație românească până la obținerea acordului de utilizare a designului.
Raluca Turcan, ministrul Culturii, a spus că va discuta cu reprezentanții companiei, iar abordarea va fi în spiritul recunoașterii la nivel internațional a valorii tradiției.
E de precizat că și în 2017 a mai existat o situație similară. Atunci, casa de modă Dior s-ar fi inspirat pentru o colecție din cojocul din Țara Beiușului, județul Bihor.
Diana Drăgotescu, realizatoarea emisiunii Hype: „Într-adevăr, deși s-a întâmplat acum șapte ani, când cojocul de Beiuş a fost copiat de Dior, nici până acum casa de modă nu a oferit credit, nu au recunoscut acest lucru. Articolul vestimentar s-a vândut undeva la suma de 30.000 de dolari. Și atunci, ca și acum au existat reacții și nu doar în social media. Reprezentanții unei case de modă din România s-au dus prin satele din Bihor și le-au arătat localnicilor această creație de la Dior, iar cei de acolo au spus că este o asemănare izbitoare, dar că, bineînțeles, costumul nostru e mai bine făcut și că în niciun caz nu ar trebui purtat cu ceva transparent, de exemplu, cum vedem în poze ca sugestie. Foarte important de precizat este că nu doar în România se întâmplă acest lucru. De exemplu, tot la Dior, în 2006, creatorul de modă John Galliano s-a inspirat din costumele tradiționale din Europa de Est.
În ceea ce îl privește pe directorul de creație de la Louis Vuitton, Nicolas Ghesquière a lucrat 15 ani la Balenciaga, iar în 2015 s-a mutat la Louis Vuitton. Până la acest moment, nu a avut niciun fel de scandal, e un designer destul de curat din punctul acesta de vedere, nu a fost implicat în dezbateri controversate, însă tot la Louis Vuitton, acum câțiva ani, în urma unei colecții pentru bărbați, casa de modă a fost de asemenea acuzată că ar fi furat niște motive din Africa. Director de creație pe atunci era Virgil Abloh, un afro-american. E foarte bine că designerii au surse de inspirație, însă este foarte important să ofere credit și să spună de unde s-au inspirat”, a mai adăugat jurnalista Euronews.
Louis Vuitton versus portul românesc. „La blouse roumaine” lansează noua campanie “Give Credit” (A da recunoaștere)
Organizația „La blouse roumaine” a scris un mesaj pe Facebook.
„Dragi comunități din Mărginimea Sibiului, Oltenia de sub munte, Țara Făgărașului, Argeș, Sudul și Centrul Transilvaniei și orice persoană, colecționar, artizan și simplu iubitor, iubitoare a cămășii și portului specific Marginimii Sibiului, păstrat inclusiv în zonele unde au migrat oamenii din această regiune, va rugăm să ne sprijiniți în noua campanie “Give Credit” (A da recunoaștere) ce are în centrul său utilizarea de către brandul Louis Vuitton a cămășii de Mărginime in noua colecție 2024, fără menționarea originii și acordul păstrătorilor de zestre culturală.Ce avem de făcut:
- adăugați fotografii cu cămașa de Mărginime la această postare cu indicarea zonei și dacă aveți, o scurtă descriere în câteva rânduri
- cereți brandului Louis Vuitton să scoată piesele din colecție până la obținerea acordului din partea comunităților, cu creditarea originii
- dacă sunteți organizați în cadrul unor asociații, fundații, grupuri de inițiativă, companii etc, va rugăm să ne scrieți mesaje de susținere oficiale și să le trimiteți pe adresa contact@lablouseroumaine.io.
Respect și recunoaștere pentru familiile și comunitățile noastre!
Vă mulțumim!
Împreună reușim.
Foto credit
- Louis Vuitton 2024
- O întreaga familie din Vaideeni, Vâlcea fotografiată în 2022- Femei din Gura Râului, Sibiu, ieșind de la biserică, 1998”.
Sursa: Facebook
Andreea Tănăsescu, fondatoarea „La blouse roumaine”, a explicat la Euronews România ce s-ar putea face, legal, în acest caz.
Andreea Tănăsescu, fondatoarea „La blouse roumaine”: „Pasul următor ar fi să ajungem la un acord cu casa Louis Vuitton și, în principiu, cu toate celelalte case de modă din lume care vor să se inspire din arta tradițională românească. Din ce am înțeles este faptul că practic aceste produse nu se mai găsesc în cazul în care ai nevoie să le cumperi, deci ele nu mai au acces spre comercializare. Foarte interesant, ieri aveau, astăzi nu se mai poate.
Din păcate, din punct de vedere legal, da, sunt câteva pârghii, dar nu putem vorbi de o protecție a unui drept de proprietate intelectuală, pentru că aproape toți suntem de acord cu faptul că această tradiție, acest autor colectiv, care este poporul român, e foarte greu de încapsulat în sistemul actual al dreptului de proprietate intelectuală. Adică, gândiți-vă că toate aceste lucruri au fost create de comunități, sute și mii de ani au venit pe la noi, de generații întregi, într-un sistem care, aș putea să spun, este mai mult cutumiar”.
Reprezentanții Louis Vuitton nu au avut, până acum, nicio reacție legată de acest subiect.