Programul Rabla 2024 va debuta pe 19 martie, prima de casare fiind majorată la 120.000 de lei pentru maşinile electrice, a anunţat, luni, într-o conferinţă de presă la Târgovişte, preşedintele AFM, Laurenţiu Neculaescu.
"Fac un anunţ în premieră la Târgovişte astăzi, pe data de 19 va demara Programul Rabla, Rabla Clasic şi Rabla Local. Pentru toţi cei care sunteţi interesaţi, mai ales pentru unităţile administrativ-teritoriale, ştiţi că am majorat prima de casare la 120.000 de lei, dacă doriţi să vă achiziţionaţi o maşină pur electrică şi nu aveţi obligativitatea de a casa o maşină veche", a spus Neculaescu, potrivit Agerpres.
Preşedintele AFM a fost prezent la Târgovişte, unde a semnat contracte de finanţare ale mai multor localităţi dâmboviţene beneficiare ale programelor AFM privind staţiile de încărcare electrice şi realizarea de piste de biciclete.
AFM, buget record pentru mașinile electrice: Alocăm un miliard de lei pentru înscrieri
Guvernul a aprobat în ședința de miercuri Bugetul Administrației Fondului pentru Mediu. Va exista un buget record pentru achiziția de mașini electrice, însă vor fi alocați mai puțini bani pentru programul Rabla Clasic, anunță Ministrul Mediului.
”Prin HG a fost astăzi aprobat bugetul Administrației Fondului pentru Mediu. Este un buget extrem de ambițios - peste 9,3 miliarde de lei cheltuieli bugetare și peste 14 miliarde de lei credite de angajament. Asta și pentru că programele pe care le propunem a fi finanțate în anul 2024 sunt unele extrem de ambițioase.
Programul Casa Verde - panouri fotovoltaice - un program foarte așteptat de către români care ajută nu doar la calitatea aerului, dar ajută mai ales la facturi mai mici pentru beneficiarii acestui program. Orice familie cu panouri fotovoltaice pe casă are o factură la curent mai mică decât în lipsa acestor investiții.
Rabla Plus - programul prin care care finanțăm autoturisme prietenoase cu mediul, fie că discutăm despre autoturisme electrice, fie despre plug-in hibrid. Avem și la acest program un buget record, respectiv un miliard de lei pentru anul 2024”, a anunțat Mircea Fechet.
Programele prezentate de ASF
AFM a prezentat miercuri câteva dintre programele de interes major și sumele alocate acestora în anul 2024:
- Casa Verde Fotovoltaice este cel mai solicitat program, astfel că pentru înscrierile pe care le vom organiza în anul 2024, am alocat un buget record în valoare de 2 miliarde de lei. De asemenea, dispunem pentru anul 2024 de un buget de 250 de milioane de lei pentru lansarea unei sesiuni de finanțare ce vizează înscrierea unităților de cult, a instituțiilor publice și entităților juridice non-profit din domeniul asistenței sociale care doresc instalarea sistemelor de panouri fotovoltaice pentru clădirile în care își desfășoară activitatea;
- Programul privind creșterea eficienței energetice în clădiri publice. Deoarece am primit numeroase solicitări pentru organizarea unei noi sesiuni de înscriere din partea solicitanților care doresc sprijin financiar pentru modernizarea clădirilor publice și realizarea de investiţii pentru creşterea performanţei energetice a acestora, anul acesta vom lansa o nouă sesiune de finanțare cu un buget de 600 de milioane de lei;
- Pentru autovehicule electrice există o cerere impresionantă care este în continuă creștere, astfel că bugetul total al Programului Rabla Plus va fi majorat, în anul 2024 fiind alocat un buget de 1 miliard de lei pentru înscrierile persoanelor fizice și juridice, iar pentru înscrierile în cadrul Programului Rabla Clasic vor fi alocate 300 de milioane de lei;
Știrea inițială
Ministrul Mediului a declarat, marți, la Euronews România, că Programul Rabla începe ”în mod tradițional” în primăvară, fie în luna martie, fie în luna aprilie, însă deblocarea acestuia depinde de ”aprobarea bugetului Administrației Fondului pentru Mediu (AFM)”. Deși valoarea voucherelor pentru cumpărarea de mașini electrice s-a înjumătățit comparativ cu anul 2023, Mircea Fechet susține că ”nu sunt puțini” bani cei aproape 5.000 de euro, cât valorează ecotichetul.
Invitat la emisiunea ”Vocile care contează” de la Euronews România, ministrul Mediului a vorbit despre schimbările ce vor fi aplicate programului Rabla în 2024.
Mircea Fechet a afirmat că Programul Rabla Clasic ar urma să beneficieze de un buget de 300 de milioane de lei, deoarece o parte din bani vor fi transferați spre programul Rabla Plus, prin care pot fi cumpărate vehicule hibride sau electrice.
”Ne propunem ca în fiecare an să luăm o parte din banii de la Rabla Clasic și să îi mutăm la Rabla Plus. Cu alte cuvinte, finanțăm mai puține mașini cu combustie internă, diesel sau benzină, și mai multe mașini electrice, prietenoase cu mediul, ținând cont că avem nevoie și de un aer curat în marile orașe, nu doar de mai multe mașini noi pe stradă”, a declarat ministrul Mediului, la Euronews România.
Mircea Fechet a explicat că deblocarea Programului Rabla depinde de aprobarea bugetului pentru Administrația Fondului pentru Mediu.
”Ține mult de aprobarea bugetului Administrației Fondului pentru Mediu. (...) Dacă acest lucru se va întâmpla, cred că și mâine în ședința de Guvern putem să spunem că avem bugetul aprobat. Dacă nu, în cel mai rău caz va dura încă o săptămână.
Am pus în consultare publică ambele ghiduri, atât de la programul Rabla, cât și de programul Rabla Plus pentru ca odată făcută această consultare publică, să avem și bugetul și să putem în primăvară, în martie, să lansăm aceste două programe atât de așteptate de români.
În niciun caz nu ne propunem să ne prindă vara fără programele Rabla. În mod tradițional, ele încep în primăvară, că e luna martie sau în aprilie”, a precizat ministrul Mediului.
Programul Rabla 2024. Valoarea voucherelor
”La Rabla voucherul ne propunem să rămână 7.000 de lei. Pentru două autoturisme casate, vorbim despre 10.000 de lei și pentru anumite ecobonusuri care țin de anumite emisii mai scăzute sau de tipul de combustibil. GPL-ul este punctat suplimentar sau tehnologia hidridă.
Scopul e acela de a scoate mașinile din circulație. Cu cât sunt mai vechi acele mașini pe care le scoatem de pe străzile din România și le înlocuim cu altele mai noi, obținem beneficiul pe care-l urmărim”, a menționat Fechet.
România și-a asumat în PNRR să scoată de pe străzi peste 200.000 de rable până la sfârșitul anului 2026
”Prin PNRR ne-am asumat ca până la finalul anului 2026, să scoatem de pe străzile din România un sfert de milion de rable, iar în sensul celor precizate în PNRR, rablele sunt mașini mai vechi de 15 ani”, a mai spus ministrul Mediului.
Voucherul pentru mașini electrice, redus la jumătate
Mircea Fechet a reamintit că în decembrie 2023 a fost adoptată o ordonanță de urgență care a modificat ”plafonul maxim care se poate deconta în cazul finanțării unui autoturism electric”.
”Acel miliard de lei pe care-l punem la bătaie va însemna un număr de două ori mai mare de autoturisme electrice pe care le vom finanța.
Am observat că sunt deja producători care suportă de o parte din această pierdere. Cu alte cuvinte, cetățeanul nu va scoate în mod automat 5.000 de euro în plus din buzunar, pentru că politica fiecărui comerciant cu discounturi, cu strategia de vânzări ar putea să genereze soluții atractive și cu un voucher de 25.500 de lei care înseamnă aproape 5.000 de euro, bani care, spun eu, nu sunt puțini.
Există mașini electrice bune și la 20.000 de euro și la 25.000 de euro. Cred că 5.000 de euro, bani de la stat, sunt bineveniți.
De asemenea, ministrul Mediului a evidențiat că ”oricât de mare ar fi voucherul, dacă nu ai stații, nimeni nu își ia mașină electrică”
”Această discuție e una foarte legitimă. Încă de la începutul programului Rabla Plus s-a spus că oricât de mulți bani am avut disponibili pentru finanțare și oricât de mare ar fi voucherul în România. România avea aproape cel mai mare voucher din Europa, aproape nimeni nu plătea 10.000 de euro.
Germania nu mai plătește niciun euro. Austria plătește 5.000 de euro în anumite condiții. Franța plătește 100 de euro pe lună.
Oricât de mare ar fi voucherul, dacă nu ai stații, nimeni nu își ia mașină electrică.
Azi putem să spunem că există o rețea oarecum suficientă pentru încărcarea mașinilor electrice. În viitor, numărul stațiilor va exploda pentru că le finanțăm din AFM, din PNRR, din POR. Mai devreme sau mai târziu va trebui să le folosim”, a mai spus Fechet.