Atunci când ofițeri ai serviciilor de informații caută dovezi ale plecării liderului Coreei de Nord, Kim Jong Un, într-o călătorie în străinătate - cum ar fi călătoria sa în Rusia în această săptămână pentru a se întâlni cu președintele Vladimir Putin - aceștia verifică locul în care se află un uriaș tren verde.
Un astfel de tren a fost observat luni, îndreptându-se spre nord, în apropierea locului unde se întâlnesc granițele Coreei de Nord, Rusiei și Chinei. Acesta se deplasa în direcția Vladivostok, unde liderul rus, Vladimir Putin, participă la un forum economic. Marți, presa de stat nord-coreeană a confirmat că liderul de la Phenian a plecat spre Rusia.
Trenul verde are în spate o adevărată istorie, fiind folosit de toată dinastia Kim de-a lungul timpului pentru vizite în China, Rusia și Uniunea Sovietică. Se spune că membri familiei Kim nu aveau încredere în avioanele de pasageri învechite pe care țara le deține, astfel încât au recurs la un tren special. Iată ce știm despre acesta.
Mai puternic decât un glonț, dar mult mai lent
O mare parte din ceea ce se știe despre tren provine din rapoartele serviciilor de informații, din amintirile oficialilor cărora li s-a permis să călătorească la bord și din imagini rare oferite de presa de stat din Coreea de Nord.
Se crede că trenul ar avea cel puțin 90 de vagoane puse la dispoziția liderului nord coreean, potrivit unui raport al serviciilor de informații sud coreene. Potrivit acestui raport, redactat în 2009, trei trenuri operează de fiecare dată când liderul de la Phenian călătorește: un tren securizat, un tren care îl transportă pe liderul nord coreean și un al treilea care transportă gărzi de corp și provizii suplimentare.
Fiecare dintre vagoane este antiglonț, ceea ce le face mult mai grele decât majoritatea vagoanelor unui tren obișnuit. Această greutate suplimentară se traduce printr-o viteză redusă. Se estimează că trenurile pot atinge o viteză maximă de doar 40 km/h.
Pe vremea lui Kim Jong Il (tatăl lui Kim Jong Un), potrivit raportului din 2009, 100 de ofițeri de securitate călătoreau în trenul de avangardă, â testând siguranța căii ferate. În plus, trenul era escortat de elicopterele și avioanele militare. Douăzeci de gări au fost construite în Coreea de Nord doar pentru uzul personal al liderului, potrivit raportului, citat de publicația The New York Times.
Homar, vin și animatoare
Se zvonește că Kim Jong Il se temea să zboare cu avionul și prefera să călătorească cu trenul său, care era dotat cu tehnologie modernă de comunicații și cu un personal numeros aflat în permanență la dispoziția sa.
„Era posibil să comanzi orice fel de mâncare din bucătăria rusă, chineză, coreeană, japoneză și franceză”, așa cum scrie Constantin Pulikovski, un oficial rus care a călătorit cu fostul lider în timpul unei vizite din 2011 în Rusia.
Kim a insistat ca homarul viu și alte delicatese proaspete să fie livrate în tren atunci când acesta traversa Siberia în timpul călătoriilor în Rusia. Valize de vinuri de Bordeaux și Burgundia au fost aduse cu avionul de la Paris, a povestit Pulikovski în memoriile sale despre călătorie.
Atunci când se plictisea, Kim se baza pe un grup de animatoare care îi cântau serenade în coreeană și rusă. Nu se știe exact ce face fiul său, Kim Jong Un, atunci când se află la bord, dar se știe că apetitul acestuia rivalizează cu cel al tatălui său. Se pare că acesta preferă brânza elvețiană, șampania Cristal și coniacul Hennessy.