Dorința a milioane de oameni de a avea o vacanță normală, după ani de restricții și perturbări din cauza pandemiei, este „o armă puternică” primită de sindicatele din aviație, care „nu se tem să apese pe trăgaci”, arată o analiză politico.eu. Dinamica de putere s-a schimbat în favoarea acestora, iar sindicaliștii pun acum condiții pentru a renunța la greve.
Pandemia a determinat companiile aeriene și aeroporturile să taie din personal: de la piloți la manipulatori de bagaje și controlori de securitate. Apropierea perioadei vacanțelor și concediilor a făcut, însă, ca frecvența călătoriilor să revină la valori peste așteptări, iar acest lucru creează haos în întreaga Europă. Pasagerii așteaptă ore întregi pentru check-in, iar companiile aeriene anulează zborurile.
Sindicatele din transporturi se află într-o poziție neobișnuit de puternică și speră să anuleze reducerile salariale provocate de pandemie și să facă uitate deceniile de reducere a costurilor din partea companiilor aeriene, care au obligat chiar și personalul de cabină al unor companii aeriene să plătească pentru sticle de apă.
Cel mai recent sindicat care a intrat în grevă este cel al piloților de la compania scandiavă SAS. Directorul SAS, Anko van der Werff, s-a văzut nevoit să anuleze să anuleze aproximativ jumătate din zborurile companiei și să denunțe ceea ce el a numit "comportamentul nesăbuit al sindicatelor de piloți și o înțelegere șocant de scăzută a situației critice în care se află SAS".
Replica sindicaliștilor a venit prompt. „În ultimii 20 de ani, sectorul nu și-a apreciat personalul în ceea ce privește formarea, condițiile bune de muncă, negocierile colective și dialogul social”, a declarat Livia Spera, secretar general al Federației Europene a Lucrătorilor din Transporturi. „Întregul sector aviatic s-a bazat pe un model nesustenabil, care s-a dovedit a nu fi rezilient. Așa că nu este o surpriză pentru noi ce s-a întâmplat”, a adăugat Spera.
Oameni puțini, salarii mici
Sectorul aviației se străduiește să acopere deficitul de personal, dar salariile mici pentru multe locuri de muncă fac dificilă atragerea de noi angajați. În plus, ei trebuie să aștepte săptămâni întregi pentru a obține autorizația de securitate.
Companiile aeriene din Regatul Unit se confruntă, de asemenea, cu consecințele Brexitului, care îngreunează angajarea de cetățeni ai UE. Aeroportul Heathrow anunță că trebuie să angajeze 12.000 de lucrători, Aeroportul Zaventem, din Bruxelles, a lansat o campanie de recrutare pentru 1.000 de persoane, iar operatorul Aeroportului din Frankfurt caută 1.000 de lucrători, ca să facă față "vârfurilor extreme de trafic”.
Lufthansa a anunțat că va anula aproximativ 1.000 de zboruri în luna iulie din cauza lipsei de personal. EasyJet elimină locuri din avioanele sale pentru a putea zbura în această vară cu un echipaj de cabină redus la trei, în loc de patru, pe avion.
Sindicatele susțin că singura modalitate de a obține mai mult personal este de a îmbunătăți salariile și condițiile de muncă.
Efectele pandemiei se simt în buzunarele angajaților
Multe dintre probleme sunt cauzate de măsurile adoptate pentru a depăși colapsul zborurilor în timpul pandemiei. Compania SAS, de exemplu, a concediat aproximativ 500 de piloți, iar sindicatul spune că linia aeriană se eschivează de la promisiunea de a-i reangaja prin crearea unei noi structuri corporative.
Multe companii aeriene și aeroporturi care au păstrat personalul în timpul COVID au făcut acest lucru promițând să nu-l concedieze, în schimbul unor salarii mai mici. Acum, când călătoriile revin la normal, sindicatele doresc ca aceste reduceri salariale să fie anulate.
Săptămâna trecută, personalul British Airways de la Heathrow a votat pentru a intra în grevă din cauza faptului că societatea nu a restabilit reducerea salarială de 10 % impusă în timpul COVID.
Dar nu este vorba doar de COVID. Sindicatele doresc, de asemenea, majorări salariale pentru a ține pasul cu inflația în creștere rapidă. Un sindicat german care reprezintă personalul de la sol al Lufthansa dorește un plus de 350 de euro pe lună pe o perioadă de 12 luni pentru a atenua efectele creșterii inflației.
Probleme până la iarnă
Șefii companiei aeriene și-au cerut scuze personalului și clienților pentru haosul creat, spunând că au făcut „greșeli" atunci când au redus costurile pentru a face față pierderilor cauzate de pandemie.
„Este puțin probabil ca situația să se îmbunătățească pe termen scurt”, se arată într-o scrisoare a directorilor, adăugând că mărirea personalului "va avea efectul stabilizator dorit doar până la venirea iernii".
Toate acestea au făcut ca pasagerii să se confrunte cu cozi lungi și anulări. Unele aeroporturi recomandă călătorilor să se prezinte cu trei ore înainte de zbor, să aducă apă și să se îmbrace confortabil, pentru a face față cozilor lungi.
Primele mici victorii ale sindicatelor
Sindicatul „Unite” a obținut o creștere salarială de 18% pentru personalul de cabină care lucrează la Heathrow pentru SAS. De asemenea, Aeroportul Schiphol din Amsterdam a informat că va plăti 15.000 de agenți de curățenie, manipulatori de bagaje și personal de securitate cu 5,25 euro în plus pe oră după grevă.
Foarte important: în cazul în care companiile aeriene nu acționează pentru a stinge focul nemulțumirilor sindicale, ar putea fi lovite de costuri suplimentare uriașe. O hotărâre din 2021 a Curții de Justiție a UE a declarat că pasagerii care au avut zboruri întârziate sau anulate din cauza grevelor au dreptul la despăgubiri.
„Pentru sindicate, este destul de important, deoarece este o pârghie suplimentară pentru ca acestea să forțeze companiile aeriene să fie de acord cu cererile lor sau să negocieze cu ele”, a declarat Pieter Pecinovsky, un avocat specializat în dreptul muncii.