“Dacă se va întâmpla vreodată să sufăr un accident care m-ar putea costa viața, sper să se întâmple foarte rapid. Nu mi-ar plăcea să rămân imobilizat într-un scaun cu rotile, n-aș vrea să rămân în vreun spital ca urmare a rănilor. Dacă e să trăiesc, vreau să trăiesc din plin, foarte intens, pentru că sunt o persoană intensă. Viața mea ar fi ruinată dacă n-aș mai putea trăi din plin”.
Acestea au fost cuvintele marelui Ayrton Senna în ianuarie 1994. După aproape patru luni, brazilianul chiar avea să-și piardă viața în mod fulgerător. Impactul cu zidul de beton a avut loc la 218 kilometri pe oră, iar viața sa a fost curmată în acea zi de 1 mai 1994, exact de Paștele ortodox.
Cu o zi înainte, pe 30 aprilie, murise și Roland Ratzenberger. Ambii aveau 34 de ani. Astfel, aceste două zile rămân drept cel mai trist weekend din istoria Formulei 1.
Roland Ratzenberger a murit pe 30 aprilie 1994, iar Ayrton Senna, pe 1 mai
Weekendul de doliu de pe celebrul circuit italian de la Imola a început cu un moment care parcă prevestea ceea ce avea să se întâmple. Vineri, pe 29 aprilie 1994, Rubens Barrichello a suferit un accident din care a scăpat ca prin minune. Pilotul de la Jordan a lovit parapetul cu 225 km/h și s-a ales doar cu dinții ciobiți, buza și nasul sparte și o contuzie la o mână.
Când a aflat, Ayrton Senna a mers repede la centrul medical de la circuit pentru a se interesa de starea conaționalului său.
Pe 30 aprilie 1994, în timpul calificărilor pentru cursa din San Marino, a avut loc prima tragedie a acelui weekend de coșmar, a murit Roland Ratzenberger.
Trecuseră 19 minute din cea de-a doua sesiune de calificări, când a avut loc accidentul. Austriacul se afla la a doua cursă din Formula 1 și pilota pentru micuța echipă Simtek, aflată la primul sezon din cele două în care a participat în Marele Circ. În virajul Villeneuve, Ratzenberger s-a izbit de un zid de beton, cu 313 kilometri la oră, iar zgomotul impactului a fost unul care cu greu poate fi uitat.
Primul cadru medical care a ajuns la Ratzenberger a fost chiar doctorul lui Ayrton Senna, neurochirurgul Sid Watkins, cel care îl ajutase și pe Barrichello, în ziua precedentă, să nu-și înghită limba. În doar 25 de secunde de la impact, profesorul a fost acolo și a început manevrele de resuscitare, alături de ceilalți medici din echipa de intervenție, iar inima lui Roland a reînceput să bată. După 7 minute, Ratzenberger a fost dus la spitalul Maggiore, din Bologna, cu elicopterul, însă nu a mai putut fi salvat.
Ce a făcut Ayrton Senna când a auzit de accidentul lui Ratzenberger
Accidentul s-a petrecut sub ochii brazilianului Senna, care se afla la boxe și urmărea reluările pe monitoare. Imediat, la fel ca și în cazul lui Barrichello din urmă cu o zi, Senna, care pilota pentru Williams, s-a dus glonț la fața locului. El a apelat la una dintre mașinile de la circuit și a cerut sa fie dus cât mai repede la locul accidentului. Însă a ajuns după ce ambulanța l-a preluat pe Ratzenberger.
Senna a alergat spre centrul medical și a sărit gardul pentru a ajunge mai repede, dar când doctorul Watkins i-a spus că Ratzenberger este în moarte clinică, a început să plângă, după cum a rememorat chiar medicul. A urmat un dialog halucinant între Senna și Watkins, potrivit Scuderia Ferrari Club.
Sid Watkins: "Ayrton, de ce nu te retragi din cursa de mâine? N-ar trebui să pilotezi. De fapt, de ce nu renunți de tot? Ești triplu campion mondial, cel mai rapid pilot din lume. De ce nu renunți și hai să mergem împreună la pescuit”.
Ayrton Senna: "Sid, sunt anumite lucruri pe care nu le putem controla. Nu pot renunța, trebuie să merg mai departe”.
Acestea au fost ultimele cuvinte schimbate de cei doi, pentru că, la o zi distanță, avea să moară și Senna.
Oficial, decesul lui Ratzenberger a fost anunțat la boxele de pe circuit la 57 de minute de la accident. Acela era primul deces în Formula 1 după 12 ani.
Din cauza șocului emotional, Senna a renunțat să mai concureze în acele calificări, deși regretatul Frank Williams i-a cerut-o. Exact atunci, Senna a început să discute cu Nikki Lauda despre necesitatea creării unei organizații a piloților cu privire la problemele de siguranță. Înaintea acelei curse, Ayrton Senna discutase și cu marele său rival și fost coleg Alain Prost despre o întâlnire care urma să aibă loc la Monaco, etapa următoare, în care ar fi trebuit să se dezbată aceste probleme.
În acea zi, comisarii de cursă l-au convocat pe Senna pentru a-l sancționa ca urmare a faptului că el ceruse ca o mașină care deservea circuitul să-l ducă la locul accidentului lui Roland Ratzenberger. Senna s-a certat cu un oficial și a plecat de pe Imola.
Ultimele cuvinte ale lui Senna către iubita sa
Inițial, după ce a vrut să nu mai concureze în cursa de duminică, mai pe seară, Senna i-a dat telefon iubitei sale și a anunțat-o că va concura, totuși, cu un steag al Austriei legat la mână, pe care voia să-l fluture în memoria lui Ratzenberger, dacă ar fi câștigat cursa.
"De-abia aștept să te văd", au fost ultimele cuvinte pe care Senna i le-a spus, la telefon, iubitei sale, Adriane. Ei urmau să se vadă duminică seara, după cursă.
Pe 1 mai 1994, la circuit, Senna a scos cel mai bun timp chiar de la încălzirea de dimineață. Firul evenimentelor a continuat, iar Senna le-a transmis mecanicilor să lase așa setările de la mașină și să nu mai modifice nimic. La scurt timp, Senna le-a trimis o scrisoare părinților lui Ratzenberger, prin fax.
- La câțiva ani distanță de la tragedie, sora lui Ayrton Senna, Viviane, a dezvăluit că, în ziua cursei, după masa de prânz, Senna a citit pasaje din Biblie.
La start a avut loc și primul accident din acea cursă, când Lotus-ul lui Pedro Lamy a intrat în spatele bolidului Benetton, condus de JJ Lehto. Era al treilea accident din acel weekend.
Senna a plecat însă ca din tun și a stabilit cel mai bun tur, cu toate că avea să fie bătut de Schumacher și Damon Hill. A fost momentul în care doctorul Watkins i-a spus asistentului lui Senna, Mario Casoni: "Cred că va fi un accident urât dintr-o clipă în alta".
Iar inevitabilul s-a produs. Era ora 14:17, atunci când Senna, care se apropia de virajul Tamburello, avea accelerația la podea și peste 310 km/h în momentul în care a părăsit pista. Mașina lui a ieșit în decor și s-a izbit de un parapet de beton. În momentul impactului, viteza era de 218 km/h.
"Cred că am simțit că e vorba despre Ayrton", a spus doctorul Sid Watkins, atunci când a văzut steagurile roșii.
Din fața televizorului, legendarul campion argentinian Juan Manuel Fangio a apucat să vadă reluările și a închis imediat televizorul. "În acel moment, am știut că a murit", a spus ulterior Fangio.
Doctorul Watkins a ajuns și de această dată foarte repede la fața locului, dar a înțeles imediat că nu mai erau speranțe. Brațul suspensiei dreapta față s-a rupt și s-a înfipt în casca lui Senna. Totul era plin de sânge.
"M-am uitat la pupilele lui. Era clar că are o hemoragie craniană masivă. Nu avea cum să supraviețuiască", a spus Watkins, care i-a făcut o traheotomie lui Senna, la fața locului, conform F1speedwriter.
Medicii l-au scos din mașină și au acoperit totul cu cearșafuri.
"În acel moment, Ayrton a oftat și, deși nu sunt o persoană credincioasă, am simțit că sufletul său tocmai plecase", a spus doctorul Sid Watkins.
La spital, s-a constatat că Senna a pierdut în jur de 4,5 litri de sânge în urma hemoragiilor. Cu toate că pilotul a fost transportat cu elicopterul la spitalul Maggiore din Bologna, doctorul Sid Watkins nu a mai mers și el, pentru că și-a dat seama că nu se mai poate face nimic.
Cursa a fost reluată și câștigată de Michael Schumacher, după ce piloților nu li s-a spus că Senna a murit. De fapt, el nu murise, dar era ținut în viață doar de aparate.
Inițial, medicii au dat anunțul că Senna era în moarte clinică. El era conectat la aparate, dar nu mai avea nicio șansă, iar legea nu permitea deconectarea aparatelor. Decesul a survenit însă la ora 18:37, când inima lui Senna s-a oprit din nou, dar de această dată definitiv, după cum spun medicii. Iar doctorul Maria Theresa Fiandri a decis să nu mai facă nicio încercare de resuscitare.
- Pilotul Gerhard Berger a mers la spital și i-a vorbit în șoaptă lui Senna, în timp ce era ținut în viață de aparate. Când a plecat, l-a sărutat pe frunte.
- Trupul lui Ayrton Senna a fost transportat din Italia în Brazilia pe 5 mai 1994, cu o cursă aeriană escortată de avioane de vânătoare.
- Peste trei milioane de oameni au ieșit pe străzile din Sao Paulo și au participat la înmormântarea lui Ayrton Senna.
- Marele rival al lui Senna, Alain Prost, a fost unul dintre cei care au purtat sicriul pe umeri.
- În Brazilia au fost decretate trei zile de doliu, iar înmormântarea a fost transmisă în direct la televizor, pe 5 mai 1994.
- Familia lui Senna nu i-a permis șefului Formulei 1, Bernie Ecclestone, să asiste la înmormântare.
- La circuitul de la Imola, în zona virajului Tamburello, a fost ridicată o statuie a lui Ayrton Senna.
- Ayrton Senna a fost campion mondial în 1988, 1990 și 1991.