La facultate, viitorii designeri sunt învățați că direcția, în modă, este dată fie de ceea ce vedem pe podium fie de oamenii obișnuiți, din stradă.
Colecțiile marilor creatori de modă sunt un tipar bătătorit dar de succes. Mult mai interesantă este însă evoluția Cenușăreasei industriei: moda străzii, cea care vine la pachet cu normalul, cu firescul.
Workwear: stilul muncitoresc
Una dintre direcțiile din streeatwear este stilul muncitoresc. “Workwear”, în engleză. Hainele purtate de angajații din fabrici și, mai apoi, de tinerii din cartierele rău-famate americane au ajuns în garderoba starurilor și, într-un final, în casele tuturor.
Amintim de Carhartt, o companie fondată în 1889 de Hamilton Carhatt, care croia haine pentru muncitorii americani și s-a specializat de la bun început în: uniforme, jachete și veste. Croiul larg, materialele zdravene, și tonurile neutre au dat o aură de masculinitate muncită, de seriozitate, celor care au îmbrățișat produsele companiei, un secol mai târziu. Rapperii Nas și Tupac sunt doar două exemple de celebrități care au popularizat brandul din postura de simpli fani.
Odată cu spinoff-ul numit Carhattt Work In Progress, care aducea o linie mai slim și un croi ceva mai atent legat, străzile din New York s-au umplut de vestimentații cu logo-ul companiei.
Erau la mare căutare jachetele galben-mustar Carhatt, asortate cu bocanicii Timberland, de exemplu. Pe coasta cealaltă, în Los Angeles, la modă ajunsese un așa-numit look „chain gang”, în culori mai închise.
Pasiunea culturii hip-hop pentru workwear a pornit de la prețul accesibil al hainelor, autenticitatea brandului și până la croiala largă a buzunarelor, acolo unde încapea cu ușurință un spray pentru grafitti. În prezent, Carhatt încasează, anual, mai bine de 1 miliard de dolari, iar cel mai popular produs este...un fes.
Blugii Levi's - o poveste a generației care descoperea libertatea și muzica
Un alt trend pornit din zona normalului, de la oamenii de rând, sunt jeanșii lui Levi Strauss, care au 170 de ani vechime și o poveste care merită spusă separat.
Aici, ne limităm la a puncta două ere de aur: boom-ul din anii 20 și 30 ai secolului trecut, dar și perioada flower power, în care celebrii 501 au devenit Sfântul Graal pentru o generații care descoperea libertatea și muzica.
Ceva mai recent, în 1986, tot Levi’s au ieșit pe piață cu brandul Dockers. Acei pantaloni casual, și foarte, foarte bej, în original, care puteau fi purtați și la birou. De altfel, Dockers a câștigat popularitate în Statele Unite datorită conceptului de Casual Friday: în fiecare vineri, angajații corporațiilor aveau voie să renunțe la costum în favoarea unor haine mai comode.
Ușor-ușor pantalonii au primit și croi larg, au început să fie purtați de skateri și au devenit parte din cultura urbană.