Vlad Pascu, șoferul care în august 2023, aflat sub influența drogurilor, a accidentat mortal doi tineri în stațiunea 2 Mai, a contestat condamnarea de 10 ani primită în primă instanță. Contestația lui Vlad Pascu se va judeca la Curtea de Apel Constanța, potrivit Agerpres.
Vlad Pascu a fost condamnat pe 31 ianuarie 2024 la 10 ani de închisoare, din care se va scădea perioada de peste un an în care acesta a fost reținut și apoi arestat preventiv. De asemenea, Judecătoria Mangalia a admis în parte cererile părților civile de acordare a daunelor morale, obligând Biroul Asiguratorilor de Autovehicule din România (BAAR) să plătească 700.000 euro familiei tânărului mort în accidentul rutier, 640.000 euro familiei tinerei decedate în accident, precum și 100.000 euro, 50.000 euro, respectiv 250.000 euro, celor trei tineri răniți.
Condamnarea lui Vlad Pascu. Decizia instanței
„Tip solutie: Condamnare fără acord de recunoaştere
Solutia pe scurt: În baza art. 192 alin. (1), (2) şi (3) din Codul penal, raportat la art. 396 alin.10 Cod procedură penală, condamnă pe inculpatul Pascu Matei - Vlad, fără antecedente penale, aflat în stare de arest preventiv la Penitenciarul Poarta Albă, la pedeapsa de 7 (șapte) ani închisoare pentru săvârşirea infracţiunii de ucidere din culpă a victimelor Olariu Andrei - Sebastian și Dragomir Roberta-Marina.
(...)
În baza art. 196 alin. (1), (2), (3) ?i (4) Cod penal raportat la art. 396 alin.10 Cod procedură penală, condamnă pe inculpatul Pascu Matei - Vlad, cu datele de mai sus, la pedeapsa de 2 (doi) ani și 8 (opt) luni închisoare pentru săvârşirea infracţiunii de vătămare corporală din culpă comisă în dauna părților vătămate Ionescu Cristina - Ileana, Coniac Vlad – Alexandru, Bârzan Darius - Dumitru.
(...)
În baza art. 336 alin. (2) Cod penal raportat la art. 5 Cod penal și art. 396 alin.10 Cod procedură penală, condamnă pe inculpatul Pascu Matei - Vlad, cu datele de mai sus, la pedeapsa de 3 (trei) ani și 4 (patru) luni închisoare pentru săvârşirea infracţiunii de conducere a unui vehicul sub influența alcoolului sau a altor substanțe.
(...)
În baza art. 338 alin. (1) Cod penal raportat la art. 396 alin.10 Cod procedură penală, condamnă pe inculpatul Pascu Matei - Vlad, cu datele de mai sus, la pedeapsa de 3 (trei) ani închisoare pentru săvârşirea infracţiunii de părăsire a locului accidentului.
(...)
În baza art. 39 alin.1 lit. b) Cod penal raportat la art. 38 alin.1 Cod penal, aplică inculpatului Pascu Matei – Vlad, cu datele de mai sus, pedeapsa cea mai grea, de 7 (șapte) ani închisoare, la care se adaugă un spor de 3 (trei) ani închisoare, reprezentând o treime din celelalte pedepse aplicate pentru infracţiunile concurente, și dispune ca inculpatul Pascu Matei – Vlad să execute în final o pedeapsă rezultantă de 10 (zece) ani închisoare.
Filmul accidentului din stațiunea 2 Mai și ce a urmat
Data de 19 august 2023 a consemnat unul dintre cele mai negre momente de pe șoselele din România. În acea noapte, Vlad Pascu, un tânăr din București, care avea 19 ani la acea vreme, a lovit cu mașina un grup de tineri, între stațiunile 2 Mai și Vama Veche. Ei circulau lângă partea carosabilă. Doi dintre ei au murit, iar trei au fost răniți.
La acea vreme, accidentul respectiv a dus la schimbări importante în Poliția Constanța, din cauza evenimentelor care au precedat tragedia. Mai exact, chiar ministrul de Interne Cătălin Predoiu a spus că însuși șeful Poliției Constanța l-a oprit în trafic pe Vlad Pascu, cu o zi înainte de accident, în jurul orei 21:40. Predoiu susține că Pascu ar fi trebuit sancționat pentru că nu avea pe parbriz semnul de începător. Însă Pascu depășise totuși un an vechime în condus, cu două luni.
Trei ore mai târziu, la ora 00:40, același șofer a fost protagonist, tot după spusele aceluiași Predoiu. O persoană a sesizat, la numărul de urgențe 112, că mașina condusă de Vlad Pascu circula haotic, iar reclamantul susținea că șoferul părea băut sau drogat. Însă acel incident nu a fost raportat mai departe de către dispecerii 112.
La ora 02:35, Vlad Pascu a fost oprit în trafic de alt echipaj de poliție, care a descoperit în mașină o țigară artizanală, care avea o materie asemănătoare cannabisului. Polițiștii au mai găsit și niște medicamente suspecte.
„La acest moment procedural, conform raportului Corpului de Control, agentul de poliţie a încălcat prevederi legale, prin aceea că nu a ridicat plăcuţele, nu a pornit imediat dispozitivul portabil, body camera, acesta fiind pornit în momentul în care s-a efectuat testul de alcoolemie", a spus atunci ministrul Predoiu.
Șoferul Vlad Pascu a fost dus ulterior la sediul poliției, însă nu și ceilalți doi pasageri din mașină, în ciuda prevederilor legale. De menționat că acel echipaj de poliție nu avea drug-test.
Chestorul Adrian Glugă, șeful IPJ Constanța de atunci, a spus că Vlad Pascu a stat la poliție până la ora 04:30, a fost testat cu etilotestul și rezultatul a fost zero. Astfel, el a fost lăsat să plece. Chestorul susține că, imediat după aceea, Vlad Pascu a consumat droguri.
Ulterior, în jurul orei 05:25, a avut loc acel accident. Vlad Pascu părăsise locul faptei. Era deja prea târziu, însă polițiștii care l-au oprit pe Pascu puțin mai departe, l-au testat atunci cu drug-test și spuneau că aparatul a indicat că tânărul consumase trei tipuri de substanțe, considerate droguri de mare risc: cocaină, amfetamină și metamfetamină.
„La data de 19 august, în jurul orei 05.25, poliţiştii din cadrul Serviciului Rutier au fost sesizaţi cu privire la faptul că, pe D.N. 39, în apropierea localităţii Vama Veche, a avut loc un accident rutier. Poliţiştii deplasaţi la faţa locului au constatat că un tânăr de 19 ani ar fi condus un autoturism pe D.N. 39 şi ar fi intrat într-un grup de pietoni, care se deplasa pe partea carosabilă. În urma accidentului rutier, au decedat la faţa locului o tânără de 20 de ani şi un tânăr de 21 de ani. De asemenea, au mai fost răniţi doi tineri, de 19 ani, respectiv 20 de ani şi o tânără de 20 de ani", a fost comunicatul IPJ Constanţa.
Pe 20 august 2023, Pascu a fost arestat preventiv pentru 30 de zile, în urma deciziei Judecătoriei Mangalia, care a admis propunerea de arestare formulată de procurori.
Însă el a fost prins cu droguri și în trecut, numai că magistrații l-au iertat. Potrivit deciziei instanței, el a fost prins „cu o cantinate mică de canabis, pentru consum propriu". A fost deschis un dosar penal în 2022, pentru deținerea a 0,68 grame de canabis, însă după un an de cercetări, procurorii DIICOT au emis o ordonanță prin care au renunțat la urmărirea penală.
La locul impactului a fost găsit și un dispozitiv de înregistrare Go Pro, care surprinde exact momentul. Unchiul unuia dintre tinerii uciși a dus la Poliție dovezile. Pe înregistrare se aude și cum Vlad Pascu demarează în trombă și pleacă de la locul accidentului. Toată înregistrarea are 37 de minute.
Pe 14 septembrie, DIICOT a făcut percheziții în cazul părinților lui Vlad Pascu, după ce mama tânărului a fost acuzată că ar fi încercat să şantajeze martori din dosar. Tatăl lui Vlad Pascu a fost anchetat pentru nerespectarea regimului armelor şi muniţiilor, pentru că a fost găsită muniţie în locuinţa lui.
Între timp, Vlad Pascu a fost acuzat de "deţinere de droguri de risc şi mare risc în vederea consumului propriu, în formă continuată" și trafic de droguri de mare risc.
Abia pe 11 octombrie 2023 a fost trimis în judecată Vlad Pascu, după o decizie a procurorilor de pe lângă Judecătoria Mangalia. El era acuzat de ucidere din culpă, vătămare corporală din culpă, părăsirea locului accidentului şi conducerea unui vehicul sub influenţa substanţelor psihoactive.
Tot atunci a fost făcut public și rezultatul probelor biologice ale lui Vlad Pascu. El consumase cinci droguri la momentul accidentului.
„Legea Anastasia”, aplicată în cazul accidentului provocat de Vlad Pascu
Accidentul făcut de Vlad Pascu a intrat sub incidența „Legii Anastasia", aflată în vigoare din octombrie 2023.
Ea prevede că niciun şofer băut, drogat sau fără permis nu mai poate scăpa de închisoare cu executare, dacă provoacă accidente mortale.
Anunțul potrivit căruia Pascu nu poate scăpa de această lege a fost făcut, pe 28 august 2023, chiar de senatorul PSD Robert Cazanciuc, cel care a inițiat proiectul legislativ.