Ucraina va trimite mai multe ambarcațiuni de război care să asigure protecția navelor ce transportă cereale pe coridorul alternativ din Marea Neagră. Noua rută trece prin apele teritoriale ale României, Bulgariei și Turciei.
Anunțul a fost făcut de președintele ucrainean, Volodimir Zelenski, după ce, recent, o navă de marfă din portul Odesa,a fost lovită de o rachetă rusească.
Statele care trimit ambarcațiunile militare
Navele de marfă vor fi însoțite de ambarcațiuni militare rapide, care sunt transferate Kievului de către partenerii occidentali. Presa ucraineană scrie că ar fi vorba de bărci de patrulare oferite de Statele Unite ale Americii.
Recent, și Marea Britanie a anunțat că va trimite nave de război în Marea Neagră pentru descuraja atacurile Rusiei asupra convoaielor civile.
Volodimir Zelenski, președintele Ucrainei: "Avem un coridor deschis și o cooperare privind utilizarea acestuia cu Bulgaria, România și Turcia. Avem un acord cu mai multe state privind o puternică escortă ucraineană, un convoi de protecție. Primim deja ambarcațiunile maritime necesare."
Rusia a intensificat atacurile asupra silozurilor
Ruta alternativă de transport pe Marea Neagră a fost deschisă la mijlocul lunii octombrie, după ce în vara aceasta Rusia s-a retras din acordul intermediat de Organizația Națiunilor Unite privind exportul de produse alimentare ucrainene.
Imediat după aceasta, armata rusă și-a intensificat bombardamentele asupra porturilor ucrainene, dar și asupra silozurilor de la Marea Neagră și Dunăre.
Taras Kachka, ministrul adjunct al Economiei din Ucraina: "Datorită reușitelor militare, în special în Marea Neagră, îndepărtând Flota Federației Ruse din Marea Neagră și alte măsuri de securitate, am reușit să restabilim navigația către și din porturile ucrainene."
Ihor Osmachko, manager Agroprosperis: "Este mai eficient, mai profitabil și putem transporta mai multă marfă prin porturile Odesa. De fapt, nu este o soluție pentru noi să exportăm pe Dunăre, pentru că este o afacere care produce pierderi."
De la deschiderea coridorului maritim alternativ, Ucraina a reușit să exporte 1,5 milioane de tone de produse alimentare. Totuși, cantitatea este mult mai mică comparativ cu cea de până la război. Atunci Ucraina transporta pe mare peste 10 milioane de tone de produse agroalimentare lunar.
În prezent, Kievul discută cu România și Republica Moldova pentru creșterea transportului feroviar de cereale.