Rusia a devenit din ce în ce mai izolată, din cauza sancțiunilor impuse de marile companii internaționale, în contextul războiului din Ucraina. Acest lucru se resimte în toate domeniile, motiv pentru care producătorii ruși înlocuiesc marile branduri cu adaptări autohtone.
De la începutul invaziei ruse în Ucraina, mai multe afaceri, supermarket-uri, mărci alimentare, restaurante, distribuitori de jocuri video şi filme, dar şi aplicaţii digitale, provenite din Occident, s-au retras dn Rusia.
Rusia creează replici ale marilor branduri de răcoritoare
Ochakovo, un producător rus de băuturi, a anunțat că va produce propria gamă de băuturi răcoritoare care vor înlocui mărcile emblematice precum Coca-Cola, Fanta şi Sprite. Aceste mărci au părăsit piaţa rusă în urma invaziei militare ruse în Ucraina, scrie publicația The Moscow Times.
Astfel, în locul sucurilor Coca-Cola, Fanta şi Sprite, ruşii vor putea alege dintre CoolCola, Fancy şi Street, a anunţat, luni, producătorul rus de băuturi Ochakovo.
Cele trei mărci internaţionale de băuturi răcoritoare au lipsit de pe rafturile magazinelor ruseşti de când compania Coca-Cola şi-a suspendat activitatea în Rusia în martie, ca urmare a războiului din Ucraina.
Cu toate acestea, produsele Coca-Cola încă se găsesc în număr redus în magazine, dar preţurile au crescut exponenţial, cu aproximativ 200% de la suspendarea activităţii companiei pe teritoriul țării.
„CoolCola are „gustul renumit de cola”, a scris Ochakovo pe reţelele sociale.
Însă, sticlele de suc ale companiei Ochakovo, respectiv Fancy, care are aromă de portocale, şi Street, cu gust de lămâie şi lime, imită aproape perfect schemele de culori ale mărcilor Fanta şi Sprite.
Producătorii ruși, în competiție cu Coca-Cola
Ochakovo nu este singura companie care a încercat să profite de suspendarea activităţii companiei Coca-Cola pe piaţa rusă.
În aprilie, o companie producătoare de băuturi cu sediul în Orientul Îndepărtat al Rusiei, Slavda Group, a lansat Grink Cola, cu scopul de a încerca să cucerească inimile iubitorilor de suc acidulat ai Rusiei. De asemenea, în mai, în regiunea Komi din nordul Rusiei, fabrica Syktyvkarpivo şi-a lansat propria marcă de suc acidulat, şi anume Komi Cola.
Cu toate acestea, ambele alternative au primit un răspuns mixt din partea populaţiei, clienţii plângându-se că niciuna dintre băuturi nu este „dulce şi acidulată”.
Unchiul Vanya, noul McDonald’s rusesc
Nu doar brandurile internaționale de sucuri au fost înlocuite, ci și marile lanțuri de fast-food. Așa se face că, în loc de McDonald’s , rușii vor mânca de la „Unchiul Vanya”.
Acestă schimbare vine în urma retragerii lanțului de fast-food McDonald’s din Rusia, care include 850 de restaurante și 62.000 de angajați, în contextul războiului din Ucraina notează AP.
O cerere de înregistrare a unei noi mărci comerciale de fast-food a fost deja trimisă la registrul Serviciului Federal pentru Proprietate Intelectuală al Federaţiei Ruse.
În acelaşi timp, identitatea „Unchiului Vanya” copiază aproape complet aspectul McDonald’s, care a părăsit piaţa rusă din cauza războiului din Ucraina.
The menu is mostly what you'd expect but there are curiosities such as the "village sandwich with pork" and "khrumpilsy," whatever those are pic.twitter.com/XN144pHtZM
— max seddon (@maxseddon) May 16, 2022
Rossgram, noul Instagram rusesc
Un grup de antreprenori ruşi au lansat o nouă aplicație care să înlocuiască Instagram, recent interzis în Rusia. Acesta se va numi Rossgram. În ce priveşte Facebook, ruşii au deja un înlocuitor, VKontakte. Aplicația le va permite utilizatorilor să trimită fotografii sau înregistrări video.
„Partenerul meu Kirill Filimonov şi grupul nostru de dezvoltatori am decis să nu ratăm această oportunitate pentru a crea un echivalent rusesc al unei reţele sociale iubite de compatrioţii noştri.", a scris Alexander Zobov, directorul de relaţii publice al iniţiativei, pe reţeaua socială VKontakte, transmite Agerpres.
Potrivit unei fotografii postate de Alexander Zobov pe reţeaua socială VKontakte, schema de culoare şi layout-ul aplicaţiei Rossgra' vor fi similare cu cele ale Instagram.
Stars Coffee în loc de Starbucks
Oamenii din Moscova care au fost dezamăgiți de faptul că Starbucks și-a închis cafenelele după ce Rusia a trimis trupe în Ucraina au motiv de bucurie: o cafenea aproape identică se deschide în capitală, potrivit AP.
Numele este aproape același: Stars Coffee. Logo-ul ar putea fi geamănul separat la naștere al sirenei Starbucks, deși, în loc de coroana Starbucks, ea poartă o coafură rusească numită kokoshnik.
Meniul, judecând după varianta din aplicație, este asemănător. Starbucks a declarat joi, 19 august, că nu are niciun comentariu cu privire la noile magazine.
Starbucks left Russia amid the war in Ukraine. This week, entrepreneurs who bought the assets are opening Stars Coffee shops. https://t.co/v4P34oY7mM
— The Associated Press (@AP) August 18, 2022
Tinerii ruși protestează
Anunțul retragerii mai multor branduri internaționale din Rusia a stârnit indifnarea cetățenilor ruși. Un tânăr de 250 de Kilograme s-a legat cu cătușe de ușa restaurantului McDonald's după plecarea companiei din ţară în semn de protest. Înainte de a fi arestat, acesta a declarat că produsele restaurantului erau viaţa lui şi că a fost alegerea sa să mănânce de mic cartofii şi burgerii brandului american.
#Russia This guy chained himself to the door while protesting against the departure of MC Donald's. 😑 pic.twitter.com/zafEgalE6r
— Underdog_Michael (@Dog_Michael1) March 14, 2022