România poate transporta mai mult țiței din import, după ce a modernizat două conducte care trec pe sub Dunăre. Vechile conducte, din anii ’70, erau corodate și nu mai puteau fi folosite în siguranță. Noua infrastructură este cu atât mai necesară cu cât importurile de petrol au crescut cu 27% în 2022.
Schimbarea vechilor conducte de transport de țiței a durat 11 luni și a presupus subtraversarea Dunării cu ajutorul unor tehnologii avansate.
Este vorba de două căi de transport, care traversează brațul Borcea și Dunărea. Conductele au o dimensiune de 20 de țoli, respectiv 28 de țoli, practic sunt duble față de cele inițiale.
Odată cu modernizarea rețelei de transport a crescut și volumul de țiței care trece prin conducte. Alături de transportatorul național de țiței, Conpet, a fost implicată în proiect și o companie franceză care a derulat lucrări la conducta de gaze care traverseaza Grecia si Bulgaria.
Vechile conducte nu mai puteau fi folosite în siguranță
Lucrarea a costat aproximativ 26 de milioane de euro și face parte dintr-un proiect mai amplu de înlocuire a conductelor pentru 124 de kilometri din rețea.
Vechile conducte, date în folosință între anii 1968 si 1978, nu mai puteau fi folosite în siguranță. Din cauza coroziunii, exista riscul ca țițeiul să ajungă în Dunăre, potrivit specialiștilor transportatorului național de petrol.
Virgil Popescu, ministrul Energiei: "Este un proiect extraordinar de important, este un proiect care practic, îmbunătățește transportul țițeiului de la Marea Neagră către interior, către rafinării. Este un proiect important și din punct de vedere al mediului."
Țițeiul, importat în principal din Kazahstan, este transportat pe Marea Neagră cu ajutorul unor nave petroliere, cu destinația Constanța. De aici, cu ajutorul rețelei naționale, petrolul ajunge la rafinăriile deținute de companiile petroliere din România.
Anul trecut, România a importat o cantitate de țiței de 8,7 milioane de tone echivalent petrol, cu 27% mai mult decât în 2021. Producția a scăzut până la 2,9 milioane de tone.
După embargoul asupra produselor petroliere venite pe mare din Rusia, intrat în vigoare pe 5 februarie, OMV Petrom, Rompetrol și Lukoil și-au diversificat sursele de import, dar și rețeta folosită în prelucrarea țițeiului.