Invitat special la ediția aniversară Astra Film Festival, în seria de masterclass-uri „Maeștri: O viață în documentar”, André Singer povestește pentru Euronews România despre cum a fost posibilă realizarea filmului - ”Meeting Zelensky” pe timp de război.
Filmul, prezentat în deschidere ca o versiune în desfășurare, este regizat de Liev Schreiber, regizor american și figură emblematică pentru cinematografia de la Hollywood, îl prezintă pe președintele Ucrainei dincolo de rolul său politic la nivel mondial.
Tot în această ediție, cinefilii au putut urmări filmul ”Radical Dreamer”, regizat de Thomas von Steinaecker, producție care-l portretizează pe regizorul împușcat în timpul unui interviu, cel care a adus o navă cu aburi de 300 de tone pe un munte din Peru sau cel care coboară și în vulcani dacă este nevoie, nimeni altul decât Werner Herzog. Cu cel din urmă, André Singer are o prietenie și colaborare de aproape o viață, s-au inspirat unul pe celălalt, chiar dacă felul lor de a produce un documentar este atât de diferit. Au realizat împreună ”Meeting Gorbachev” (2018).
Nu doar regizor, producător și chiar laureat al premiului Emmy, André Singer este și antropolog, domeniu de cercetare prin care a făcut cunoscuta serie a postului Granada Television, "Disappearing World". În perioada 2014 -2018 a fost președinte al Institutului Regal de Antropologie al Marii Britanii și Irlandei și în prezent este președinte emerit al RAI.
Reporter: Pentru început, domnule André Singer, sunt curioasă cum vă simțiți când veniți în România. Ce stare vă oferă acest loc?
André Singer: Ei, bine, este interesant, am un fel de moștenire de familie legată de faptul că mama mea s-a născut în Bucovina, care atunci făcea parte din România. Unchiul meu a trăit alături de copiii lui care s-au născut la Cluj, așa că am știut mereu despre asta. Aceasta a fost o scuză fantastică pentru mine să mă întorc și să-mi fac o idee despre moștenirea mea.
Reporter: Să vorbim despre documentarele de anul acesta, despre Werner Herzog și Volodimir Zelenski, care sunt un fel de documentare portret. Ce este cel mai important în facerea unui film despre o personalitate, ce aveți în minte ca primă regulă?
André Singer: Interesul meu nu era să fac ceva în plus, „hai să facem mai multe despre Zelenski”. Eu am mai făcut un film în 2018 cu Herzog despre Mihail Gorbaciov și am făcut asta nu ca un film experimental, am vrut să înțelegem cine este omul din spatele acestei viziuni pe care am văzut-o cu toții la televizor și despre care știam cu toții? Acel film a avut un mare succes. Așa că ne-am gândit: pe cine altcineva trebuie să înțelegem? Pentru că el este atât de important în toate știrile noastre, înțelegerea globală a ceea ce se întâmplă în lumea din jurul nostru. Iar persoana, evident, a fost Volodimir Zelenski.
De asemenea, să obții acces la președinte nu a fost ușor. Am căutat pe cineva în care Zelenski ar avea încredere. Nu poți să stai să pui câteva întrebări personale decât dacă ai avut un fel de relație. Și, deci, persoana la care am fost și noi a fost Liev Schreiber, care are din partea mamei sale, respectiv bunicii lui sunt din Ucraina, iar el a fost întotdeauna fascinat de trecutul său și a vrut să afle mai multe. Și mai fusese și el anterior în Ucraina și-l cunoscuse pe președinte și se plăceau. Au avut un fel de relație.
Reporter: Despre filmul ”Meeting Zelensky” - cum a fost filmat, în ce împrejurimi. Având în vedere că Ucraina e în război, cum ați lucrat la el?
André Singer: Am făcut două interviuri pentru asta și a funcționat foarte bine pentru că, din nou, după ce am învățat din experiența lui Gorbaciov, nu am vrut doar să facem un interviu politic despre război. Am vrut să facem un interviu pentru a încerca să înțelegem ce l-a determinat pe un bărbat tânăr, actor de comedie, să devină președinte. Cum a fost copilăria lui? Plus de asta, știi, când a devenit președinte, toată lumea a râs și s-a gândit, ce comediant popular încearcă să conducă o țară care avea multe probleme. Însă el a fost foarte receptiv să i se pună întrebări diferite. Adică, ne-a spus pe parcurs: „Îmi place acest interviu pentru că este diferit. Întotdeauna îmi pun aceeași întrebare. E plictisitor”. Acum, știi, poate vorbi despre motivul pentru care a fost mișcat de bombardamente, despre masacrele de la Kiev, chiar căsătoria lui. Sunt lucruri despre care în mod normal nu l-ai face pe președinte să vorbească. Deci tot ce pot spune este că relația aceea a fost acolo.
”Meeting Zelensky”, „o înțelegere a omului, a personalității din spatele politicianului și actorului”
Reporter: Ați descoperit dintre cele povestite de el ceva la care cu adevărat nu vă așteptați?
André Singer: Pe parcursul celor două interviuri și a întâlnirii cu el am înțeles cât de onest este el. Chiar dacă este un cuvânt profund, cu multe înțelesuri, nu mă voi feri să îl descriu drept onorabil cu trimitere la felul său de a fi. Eu sunt mai suspicios față de actori, pentru că trebuie să te gândești ce este real, dacă de fapt joacă pentru cameră. Suntem în fața unui actor care a jucat în 40 de filme. Dar eu am simțit cu adevărat că personajul pe care am reușit să-l portretizăm în acest film era chiar el, că nu încerca să se dea mare, nu încerca să facă politică cu răspunsurile, ci se gândea cu adevărat la ceea ce îl întrebam și a fost sincer. Chiar dacă nu au fost toate răspunsuri elogioase. Ca răspuns la întrebarea ta, despre ceea ce am simțit cu adevărat nou, a fost o înțelegere a omului, a personalității din spatele politicianului și actorului.
Reporter: Credeți că fiecare politician are, poate, această identitate, sensibilitate autentică, dar majoritatea dorește să o piardă ca să poată face față jocului politic?
André Singer: Trebuie să ne amintim că el nu a avut nicio implicare în politică deloc înainte de a candida la președinție. Nu avea experiență în practicarea sau învățarea acestor ”jocuri” (n.r. politice). Cred că oamenii care se uită la politicienii din jurul lor au un nivel de cinism justificabil în ceea ce-i privește, pentru că aceștia pun o fațadă și încearcă să joace ceea ce cred că tu vrei să vezi. Nu cred că el făcea asta, pentru că nu avea același tip de experiență anterioară. Am văzut în film, când a concurat, de exemplu, la alegeri împotriva lui Poroșenko. El a spus: ,,Singurul motiv pentru care mă aflu aici, fiind politician, este din cauza greșelilor pe care tu și predecesorii tăi le-ați făcut în această țară.” El a continuat, de exemplu, ,,Cum se face că ați devenit un oligarh când ați fost președinte?” Acestea sunt lucruri pe care publicul trebuie să le înțeleagă. Și ați putut vedea că Poroșenko nu se simțea confortabil să fie confruntat cu astfel de lucruri. Și cred că Zelenski nu avea acest bagaj cultural. Cred că a fost un lucru deosebit de grăitor care a reieșit într-unul dintre interviurile noastre, când a fost întrebat ,,Stiți, când ați devenit președinte, trebuie să fi fost ca și cum ați fi fost aruncat într-o apă adâncă și încercați să învățați să înotați?” Iar răspunsul său a fost că nu crede că a ajuns încă la mal.
Reporter: Știu că mama dumneavoastră este din Cernăuți, aveți rădăcini apropiate acestei zone, are și acest documentar o implicare emoțională?
André Singer: Dacă aș juca acum rolul actorului, aș putea oferi un fel de nuanță mult mai personală acestui lucru. Însă întotdeauna mi-am dorit să merg în locul de naștere al mamei mele, crescând gândindu-mă că e în România. Ea se considera româncă pentru că atunci Bucovina făcea parte din România. Și nu am fost niciodată acolo, așa că nu am vizitat Cernăuți. Când am început acest film, nu a fost pentru că “Oh, vai, acesta este o parte din mine”, a fost doar o coincidență plăcută și mă simt legat emoțional de această parte a lumii.
Reporter: România e printre primele țări care vede versiunea work in progress (n.r. lucru în desfășurare) a filmului Meeting Zelensky - de ce aici?
André Singer: Ei, bine, aceasta este o întrebare bună, încă nu am terminat filmul. Este aproape gata, dar filmul nu este pregătit pentru un canal de difuzare. Deoarece, atunci când faci un documentar, libertatea editorială de a face filmul este atât de importantă, iar dacă îl faci pentru un canal de difuzare, constrângerile și compromisurile sunt mult mai mari decât dacă îl faci pentru tine însuți. Așa că am avut mâna liberă, împreună cu Liev Schreiber, să facem filmul așa cum credeam noi. A fost foarte important pentru mine să obțin o reacție din partea altor persoane cu privire la film, un fel de test sau încercare. Acesta a fost un loc absolut perfect pentru asta înainte de a termina filmul, iar festivalul de film din Sibiu a dorit filmul. Și ce loc mai potrivit decât aici pentru a-l prezenta? Ei cunosc subiectul, au o frontieră comună, războiul este foarte aproape, așa că oamenii au o sensibilitate specială față de ceea ce se întâmplă.
Reporter: Știți când va fi gata complet?
André Singer: Finalizarea filmului este acum doar o problemă tehnică. Probabil va fi gata în aproximativ trei săptămâni. După ce este gata și adăugăm ultimele retușuri, îl vom prezenta apoi canalelor de difuzare și o vom face astfel încât, probabil, să îl prezentăm mai întâi posturilor globale, deoarece așa ai o audiență internațională. Dar într-un fel este mult mai ușor în lumea documentarelor de astăzi dacă poți obține o vânzare către un distribuitor global și atunci misiunea ta este îndeplinită și știi că filmul tău va ajunge la public.
André Singer: „Critica pe care un film de genul acesta o poate primi este că suntem prea amabili cu Zelenski”
Reporter: Vă aștepțați la reacții critice?
André Singer: Da, întotdeauna am fost conștient că nu toată lumea va găsi filmele complet minunate și lipsite de critică, dar cred că situația este ușor diferită în acest caz. Critica pe care un film de genul acesta o poate primi este că suntem prea amabili cu Zelenski. Aceasta este întotdeauna reacția atunci când un film nu este critic la adresa subiectului. Cu toate acestea, cred că este o percepție greșită, deoarece nu a existat niciodată o încercare de a face un atac politic de actualitate asupra unui individ. Nu sunt eu ca realizator de film care să discute despre bine și rău în război sau despre ce se întâmplă în Ucraina între vorbitorii de limba rusă și vorbitorii de limba ucraineană și problemele de genul acesta. Aceasta revine unui alt tip de realizator de film. Și o să-ți dau o mică anecdotă pe care am găsit-o întotdeauna amuzantă. După ce am prezentat filmul despre Gorbaciov în Toronto, și era o audiență foarte mare, cineva a spus: „Dar dacă faci o istorie a lui Gorbaciov, de ce nu vorbești despre Afganistan?”. I-am lăsat pe Werner Herzog să răspundă la întrebare. El s-a apropiat de marginea scenei și a arătat spre cine era în public și a spus: „Nu suntem istorici, suntem poeți”.
Reporter: Despre Hertzog - acest ”Radical Dreamer” (r. Thomas von Steinaecker) - cu care aveți de altfel o lungă prietenie. Înainte ca oamenii sa vadă filmul, ce vă fascinează la universul Hertzog sau poate chiar vă displace?
André Singer: Am privilegiul, sau unii ar putea spune pedeapsa, de a lucra cu el de 35 de ani. Deci este o perioadă lungă de timp pentru a avea o relație. Am lucrat în diferite calități. Am colaborat la 17 filme cu el pe parcursul acelei perioade. Și a fost o călătorie fantastică pentru noi. M-am întrebat întotdeauna de ce nu am putut face un film despre el. Adică, să fii atât de apropiat de experiență pe parcursul a aproximativ 30 de ani nu este un moment în care ar trebui să regizezi un film despre el. Dar regizorul Thomas a reușit să-l convingă și asta a devenit o relație destul de bună, se poate spune că este un romancier și au putut avea diferite tipuri de dialog și l-a câștigat ca pe un om de încredere. Acest film a încercat să înțeleagă demonii care l-au condus în trecut. Werner este un om complicat, foarte complicat. Întâmplător, se suprapune cu faptul că săptămâna viitoare va fi publicată autobiografia lui în Anglia, este un biopic despre el și autobiografia lui va apărea la un moment dat, iar filmul coincide cu asta.
Reporter: Păi, pentru a face un film documentar ar trebui să fii foarte apropiat de subiect, nu?
André Singer: Eu nu cred că aș putea să fiu obiectiv în privința lui. Știu că atunci când cunoști bine pe cineva, ajungi să negi. Se spune că atunci când știi totul îndeaproape. Cred că aș compromite ce aș putea pune în film. Sunt întrebări pe care nu le-aș putea adresa pentru că deja știu răspunsurile, iar Werner are propriul mod de a-și interpreta viața, care este diferită de a mea. Și nu am fost de acord cu tot ce este în film și asta e în regulă.
Reporter: Aveți o viață de om în filmul documentar - odată cu cariera dvs s-a dezvoltat și domeniul cinematografiei, dar cum credeți că trebuie făcut filmul documentar ca să își respecte, să-și atingă rolul ?
André Singer: Cred că am început cariera în domeniul documentar fiind influențat de un fel de mișcare la nivel mondial, care vorbea despre documentar ca fiind ceva complet obiectiv. Cumva, acesta spunea adevărul, ceea ce francezii numesc verité. Prin intermediul camerei, puteai arăta ceea ce se întâmplă cu adevărat cu oamenii în circumstanțele lor. Camera nu ar fi mințit. Acesta era adevărul obiectiv și că, dacă lăsai camera să ruleze, puteai să spui adevăruri pe care apoi le puteai aduce și arăta oamenilor. Când am devenit regizor, asta era ceea ce orice realizator de film tânjea să facă. El (n.r. Werner Herzog) nu crede că există așa ceva - adevărul obiectiv - ci prin intermediul camerei, poți lua subiectul acela și să-l aduci în prezent. Nu înseamnă că minte camera, dar camera poate interpreta în moduri diferite. Și pentru Werner, adevărul nu este ceea ce vede camera, ci este adevărul lui propriu, care este bine cunoscut un fel de adevăr extatic pentru ceea ce încearcă să facă. Nu am fost șocat, dar a fost o perspectivă foarte diferită față de ceea ce am fost educat să cred că ar trebui să facă un film documentar adevărat. Nu încerc să spun că există o cale corectă sau o cale greșită. Sunt încântat că m-ai pus pe o cale a discuției care ar putea continua ore în șir despre ce înseamnă filmul documentar. Trebuie să accepți că există diferite niveluri pe acea scară și că rolul realizatorului de film este să fie cât mai sincer cu publicul despre ceea ce încearcă să realizeze. Oamenii care încearcă să creadă că există un adevăr obiectiv în documentare se înșală.