Într-o lună de acum înainte, vom găsi în magazine etichete speciale în dreptul produselor care au gramaj mai mic, dar preț neschimbat. Ordinul pentru implementarea măsurii a fost publicat în Monitorul Oficial.
De pe 11 octombrie se aplică acest ordin, dar nu și comerțului online.
Ordinul anti-shrinkflation, publicat în Monitorul Oficial
Arina Delcea, jurnalist Euronews: „Toți operatorii economici vor fi obligați să semnaleze faptul că au pe raft un produs căruia i-a fost redus gramajul, dar ambalajul, forma, prezentarea și mai ales prețul au rămas aceleași. A apărut în Monitorul Oficial și modelul de etichetă.
Trebuie să apară fotografia produsului, cu mențiunea că gramajul sau volumul a fost redus, dar prețul a rămas același. Această etichetă trebuie menținută cel puțin 30 de zile din momentul în care a apărut schimbarea. Se aplică la tot ce este în magazin, de la alimente, la produse de igienă, iar operatorii economici și administratorii economici sunt cei care trebuie să se ocupe de asta.
În 30 de zile intră în vigoare măsura. Ea nu se aplică și comerțului online. În cazul în care agenții economici nu se conformează, riscă amenzi între 1.000 și 10.000 de lei, dar și oprirea temporară de la comercializare a produselor cu abateri de informare până la remediere, respectiv informarea consumatorilor.
Acest ordin al Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorului abia publicat în Monitorul Oficial este metoda găsită de autorități pentru a lupta cu așa-numitul fenomen de shrinkflation, care a luat amploare în ultima vreme. Tot mai mulți producători decid să reducă gramajul, dar să păstreze prețul. Este considerată o metodă de inducere în eroare a clienților. Iar România, pentru a implementa această măsură, a primit acordul instituțiilor europene și s-a inspirat din Franța, unde modelul deja funcționează."
Măsura fusese anunțată de premierul Marcel Ciolacu de săptămâna trecută.
În Franța, Ministerul Finanțelor a precizat că, din iulie, vânzătorii sunt obligați să indice timp de două luni care produse au fost reduse ca dimensiune în așa fel încât a rezultat un preț mai mare raportat la gramaj.
„Shrinkflation este o jecmăneală, îi vom pune capăt. Vreau să reclădesc încrederea consumatorilor, iar încrederea merge mână în mână cu transparența”, a declarat precizat ministrul finanțelor, Bruno Le Maire.