O companie din China a câștigat pentru prima dată în istoria României un contract de construcție a unei autostrăzi, deși chinezii nu au voie din 2021 să participe la licitații în țara noastră. Este vorba despre contractul pentru proiectarea și execuția Lotului 3 al Autostrăzii de Centură Bucureşti Nord, așa-numita A0 Nord. Durata de execuție este de 30 de luni. Firma din China a reușit să obțină contractul pentru că a depus oferta înainte ca Executivul să interzică participarea companiilor chinezeşti la licitaţiile publice din România, conform unei directive europene.
Constructorul chinez China Civil Engineering Construction Corporation a câștigat și a semnat contractul de circa 81 de milioane de euro pentru proiectarea și execuția Lotului 3 al Autostrăzii de Centură Bucureşti Nord. Este vorba despre o companie de stat din China.
Aceasta a câștigat contractul pentru lotul de 8,6 km care asigură legătura între Afumați și Cernica. Lotul 3 include 7 poduri și pasaje, dar și un nod rutier care va face legătura cu DN2. Termenul contractului este de 30 de luni, iar perioada garanției - de 10 ani. Centura Capitalei va avea în total aproximativ 101 km.
În prezent, sunt în curs de execuție circa 71 de kilometri, din care 52 de kilometri pe partea de sud.
Cum a obținut firma din China contractul
Firma din China a reușit să obțină contractul numai pentru că a depus oferta înainte ca Executivul să interzică participarea companiilor chinezeşti la licitaţiile publice din România, conform unei directive europene.
Contractul a fost atribuit după aproape patru ani de la lansarea licitațiilor, în 2019.
Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor: „Contractul semnat astăzi de CNAIR are un istoric aparte. Au fost trei decizii ale instanței și șase ale CNSC prin care s-a dispus reevaluarea ofertelor după desemnarea de către CNAIR a câștigătorului acestui contract în anul 2020. Aceste decizii au impus soluția semnării. Interesul public prevalează și vreau să circulăm pe A0 la cele mai înalte standarde.”
Constructorul chinez a avut șase decizii favorabile în instanță
”Licitația a fost lansată în 2019. Constructorul chinez a fost desemnat în 2020. Practic, acea HG a venit ulterior desemnării câștigătorului.
Prima tentație a fost să-l scoți pe acest constructor chinez din licitația, aplicând acel ordin. Numai că acel constructor chinez s-a dus la CNSC și în instanță și are șase decizii favorabile din partea CNSC și ale trei decizii definitive de la Curtea de Apel București”, a explicat Alin Șerbănescu, purtătorul de cuvânt al CNAIR, în direct la Euronews România.
De asemenea, Cătălin Drulă, fost ministru al Transporturilor (USR), a precizat că mai există probleme și pe alte loturi ale autostrăzii A0.
”De ce din 2021 a durat până acum să fie atribuit și semnat contractul este foarte greu de spus.
Lotul 1 nu are un constructor, la patru ani de lansarea licitațiilor. Mai sunt probleme și pe lotul 4 care are contract semnat din anul 2020, dar încă nu sunt lucrări în teren din cauza unor probleme cu acordul de mediu”, a mai spus fostul ministru al Transporturilor, la Euronews România.
Pe autostrada de centură a Capitalei A0 (circa 101 km) sunt în prezent în curs de execuție circa 71 de kilometri, din care 52 de km pe partea de sud.