NASA a investit 230 de milioane de dolari pentru un avion supersonic experimental care poate parcurge distanța New York - Londra în 90 de minute. În mod normal, un zbor obișnuit are nevoie de o perioadă între șapte ore și jumătate și opt ore pentru o asemenea distanță.
NASA lucrează din 2018 la această aeronavă, denumită X-59 și care are particularitatea că poate zbura fără acel boom sonic, adică acea bubuitură care apare în momentul în care un avion sparge bariera sunetului.
Avionul X-59 este proiectat să nu prodică acel boom sonic
Avionul are 30 de metri lungime și zece metri lăține și a fost dezvoltat cu Lokheed Martin, un partener strategic al SUA în domeniul apărării, recunoscut pentru cele mai performante avioane de vânătoare din lume.
Avionul, care ar trebui să fie capabil să zboare la altitudini de 16 kilometri și să atingă aproape 1.500 de kilometri pe oră, va avea primul zbor pe 12 ianuarie, din Palmdale (California), atunci când va fi și prezentat public, ca parte a misiunii QueSST (Quiet SuperSonic Technology), conform NASA.
The X-59 is on a roll ✈️ @NASA’s quiet supersonic aircraft recently moved from its construction site to the flight line. Next up, the team will conduct ground tests to get the aircraft ready to fly. pic.twitter.com/SG1A5LtTFn
— NASA Aeronautics (@NASAaero) July 25, 2023
Însă acest proiect va trebui să fie mai întâi testat și va trebui să colecteze date în timpul zborurilor deasupra SUA. Testările vor dura până în 2027, potrivit Gizmodo.
Administrația Federală a Aviației SUA a interzis zborurile supersonice civile deasupra țării. Totul după tragedia din 2000, în care a fost implicat singurul avion supersonic civil, Concorde. La acea vreme s-a considerat că zborurile Concorde nu mai erau rentabile din cauza costurilor de întreținere și de operare prea mari, așa că s-a renunțat la ele.
Ar mai dura însă ani buni după această fază până când astfel de zboruri ar putea deveni uzuale. David Richardson, inginer la Lockheed Martin și directorul programului X-59, a declarat pentru CBS News că anul 2035 este un stadiu realist pentru zborurile supersonice comerciale.
- Un alt avion supersonic de pasageri este dezvoltat și de către start-up-ul american Boom, care promite să fie mai rapid și mult mai eficient decât Concorde.
- Un zbor supersonic are loc atunci când un avion atinge vitea sunetului, 1.235 kilometri pe oră. Prima persoană care a reușit să spargă bariera vitezei sunetului a fost Chuck Yeager, în 1947, cu faimosul zbor la bordul unui Bell X-1, unul dintre primele avioane experimentale.