Gazoductul care transporta gazele din Rusia către Europa a fost avariat în septembrie anul trecut. Navele rusești au fost prezente înainte de exploziile de anul trecut ale gazoductului Nord Stream, susține un documentar realizat de televiziunile nordice.
Două conducte Nord Stream care transportau gaze din Rusia către Europa, prin Marea Baltică, au fost scoase din funcțiune de explozii subacvatice în septembrie anul trecut. Unele țări occidentale au dat vina pe Rusia, deși Moscova neagă orice implicare. Cauza exploziei rămâne necunoscută.
Cu toate acestea, în cel mai recent episod al unui serial numit "Războiul din umbră al lui Putin", se presupune că în apropierea locului exploziei au existat mișcări suspecte ale unor nave rusești, care ar putea efectua operațiuni subacvatice.
Documentarul TV, produs de televiziunile nordice, nu susține că Moscova se află în spatele exploziei, dar pune întrebări cu privire la activitatea neobișnuită a marinei sale.
”Nave fantomă” rusești în zona exploziei
Documentarul susține că așa-numitele "nave fantomă" rusești, inclusiv o navă de cercetare, un remorcher și o a treia navă militară, s-au aflat în zona exploziei timp de mai multe ore și, într-un caz, aproape o zi întreagă.
Acestea ar fi avut emițătoarele oprite, deși radiodifuzorii susțin că mișcările lor ar putea fi în continuare urmărite cu ajutorul comunicațiilor radio interceptate.
Un ofițer de informații navale britanic în retragere, care a lucrat la interceptarea Flotei rusești din Marea Baltică, a urmărit locul unde se aflau aceștia folosind informații din surse deschise și comunicații radio.
Rusia a acuzat Marea Britanie că a "dirijat" exploziile de la Nord Stream în octombrie - lucru pe care Londra l-a respins ca fiind fals.
Rapoarte recente au sugerat că agenții pro-ucraineni au fost vinovați, dar nu și guvernul ucrainean în sine.
Documentarul a făcut o evaluare detaliată a ceea ce făceau navele rusești în lunile care au precedat incidentul.
Se crede că una dintre navele sale, Sibiryakov, este capabilă să supravegheze și să cartografieze subacvatic, precum și să lanseze un mic vehicul subacvatic.
Aceasta și-a comutat comunicațiile pe un receptor secret și a urmat o rută neobișnuită în apropierea locului unde conducta avea să explodeze mai târziu, în iunie, potrivit ofițerului Royal Navy, care a rămas anonim în documentar.
O altă navă, remorcherul naval SB-123, ar fi sosit cu cinci zile înainte de exploziile din septembrie.
Comunicațiile sale radio sugerează că a rămas acolo toată noaptea, înainte de a naviga înapoi spre Rusia.
În aprilie, serialul realizat de televiziunile DR din Danemarca, NRK din Norvegia, SVT din Suedia și Yle din Finlanda a dezvăluit că navele rusești cartografiază parcurile eoliene offshore, gazoductele, cablurile electrice și de internet din Marea Nordului pentru posibile atacuri de sabotaj.
Unele ținte au inclus parcuri eoliene în largul coastelor Marii Britanii, o sursă vitală de energie pentru această țară.
Atât Suedia, cât și Danemarca spun că explozia, care a avut loc în zonele lor economice, a fost deliberată, deși nu au stabilit cine a fost responsabil.
Acestea investighează incidentul, împreună cu Germania.
Scurgerea de gaz rezultată în urma exploziei a provocat o cantitate uriașă de emisii de gaze cu efect de seră, estimată la 500 de tone de metan pe oră, care cauzează schimbări climatice.