Alegerile din Statele Unite ale Americii dau naștere unor dezbateri publice, uneori, neașteptate. De exemplu, după apariția peliculei ”The Apprentice”, au existat discuții aprinse despre felul în care Donald Trump este reprezentat în filmul despre propria ascensiune în lumea afacerilor. În rolul lui Donald Trump, în tinerețe, este actorul de origine română Sebastian Stan. Despre cât de politizat poate fi un film, am vorbit chiar cu regizorul peliculei, Ali Abbasi, într-un interviu în exclusivitate pentru Euronews România.
„The Apprentice”, pelicula semnată de regizorul Ali Abbasi a fost una dintre cele mai așteptate producții cinematografice din 2024. Filmul are în centru figura fostului președinte și actual candidat la președinția SUA, Donald Trump. După apariția filmului în cinematografe, echipa de comunicare a lui Donald Trump a trimis o scrisoare oficială prin care a amenințat că va lua măsuri legale împotriva producătorilor peliculei. Pretextul invocat a fost acela că filmul ar fi „fals și lipsit de clasă”.
De cealaltă parte, regizorul, scenaristul și actorii producției susțin că totul a pornit de la un scenariu bazat pe realitate, așa cum a fost ea consemnată de un jurnalist care a monitorizat și consemnat ascensiunea lui Donald Trump.
Sebastian Stan: „Filmul nu are nevoie de prea multe explicații”
„The Apprentice” are loc în anii 70-80 ai secolului trecut și urmărește momentul ascensiunii ca om de afaceri a tânărului Donald Trump, interpretat de actorul de origine română Sebastian Stan. Alături de acesta, Jeremy Strong îl interpretează pe celebrul avocat Roy Cohn, cel care i-a insuflat lui Trump toate principiile bune sau rele pe care și-a construit parcursul în afaceri și politică.
Sebastian Stan: „Cred că filmul nu are nevoie de prea multe explicații. A fost greu să vorbesc despre acesta, pentru că eu cred că sunt vremuri foarte înfricoșătoare, iar adevărul este compromis. Da, nu știu ce se va întâmpla, pentru că, așa cum spune Ali Abbasi, istoria se întâmplă chiar acum în timp ce vorbim. Iar tot ce putem face este să continuăm să reflectăm asupra vremurilor pe care le trăim cât mai sincer cu putință, fără prejudecăți, favoritism sau părtinire.
Trebuie să cuprindem lucrurile care ne sunt neplăcute, în speranța de a îmbunătăți nu doar lumea noastră, ci și pe noi înșine. Oricum, sper să vă placă filmul sau să nu vă placă. Sper să simțiți orice emoții aveți voi și sper să rămâneți suficient de curioși ca să puneți în continuare întrebări.
Mi-aș dori tare mult să fiu acolo. Sper să vă văd curând pe toți.
Toate bune! Numai sănătate! Și înainte!”
Interviu în exclusivitate cu Ali Abbasi
Regizorul peliculei „The Apprentice”, Ali Abbasi, a fost în România, prezent la Les Films de Cannes a Bucarest. Într-un interviu în exclusivitate pentru Euronews România, Abbasi ne-a povestit felul în care acest film este sau nu un instrument politic și ce putere ar putea sau nu să aibă asupra electoratului.
Ali Abbasi: „Sigur că depinde de ceea ce percepeți a fi definiția „politicului”. Este un film politic în măsura în care se ocupă de structura și dinamica puterii în politica din Statele Unite. Dar și de felul în care obții puterea și cum reușești să manipulezi pentru a obține o și mai mare putere. Dar nu este un film care să îi condamne pe Republicani sau pe Democrați, nu ține partea unui partid politic. Dar da, cred că un film poate fi un instrument politic”.
Alida Mocanu, jurnalistă Euronews: Una este să fii un regizor american care realizează un film despre Donald Trump și alta este să fii un regizor iranian, care trăiește și muncește în Danemarca și care face un film despre Donald Trump. Presupune o distanțare față de subiect. Ajută această distanțare?
Ali Abbasi: „Cred că este utilă. Dar, pe de altă parte, există această tradiție la Hollywood, regizori precum Ridley Scott fac filme despre Somalia, de exemplu. Mike Winterbottom sau Paul Greengrass fac filme despre alte locuri din lume, iar Ben Affleck face un film despre Iran.
Și nu cred că se gândesc în mod direct la: „Oh, nu am fost în acea parte a lumii sau nu!”. Ei pur și simplu tratează lumea ca atare, dacă vor să spună acea poveste, o spun și gata. Și eu am încercat să fac același lucru, eram interesat de această poveste și de această lume.
Și, evident, cred că este util, într-un fel, să fii în afara sistemului și să îl vezi mai clar. Dar există și unele lucruri, un context anume căruia nu-i aparțin, așa că distanțarea este și un câștig, dar și o pierdere. Și cred că încerc să fac genul de film pe care eu știu că îl pot face cel mai bine l-aș putea face cel mai bine, privind o situație detașat, din exterior”.
Alida Mocanu, jurnalistă Euronews: Publicul realizează că tot ce face acum Donald Trump sunt lucrurile învățate de la avocatul său Roy Cohn: Luptă! Atacă! Atacă! Atacă! Nu admite niciodată că ai pierdut! Ești mereu câștigător!
Ali Abbasi: „Sigur, dar Roy Cohn chiar a fost singurul profesor pe care Donald Trump l-a avut și i-a dat ca temă să respecte niște reguli de bază?
Nu cred că a fost chiar așa, dar cred că era o modalitate în care Roy Cohn știa să opereze. Iar Donald Trump era asemeni unui burete, asimila tot ce observa în jur, tot ce funcționează și era popular, își însușea toate astea.
Dar nu doar el funcționa așa, ci întreaga dreaptă populistă din Statele Unite. Regulile impuse de Roy Cohn nu sunt atât de unice sau originale pe cât se crede. Sunt, de fapt, reinterpretări ale altor viziuni fasciste, de fapt, și toate au de-a face cu manipularea realității.
Toate au legătură cu a fi mereu pe o poziție ofensivă, toate au legătură cu faptul că, dacă contextul, realitatea, știrea sau povestea funcționează pentru tine, este grozav! O modelezi așa! Dacă nu funcționează, pur și simplu creezi o realitate nouă, înțelegi?
Și cred că unul dintre lucrurile pe care Roy Cohn i le-a predat, cu adevărat, lui Trump, a fost lipsa totală de respect pentru principii.
Adică, Donald Trump a fost cândva un democrat pro-avort. Tatăl său era democrat de o viață. Roy Cohn fusese democrat. Iar acum, Trump este republican și declarat anti-avort.
Dar sunt sigur că, dacă ar fi existat o modalitate mai bună de a câștiga puterea, Trump ar fi urmat-o și pe aceea. Dacă ar fi fost nevoit să adere la un partid roz și ar fi trebuit să poarte o pălărie de clovn, Trump ar fi făcut asta. Cred că tot circul pe care îl face uneori îți spune absolut tot ce trebuie să știi despre el. Cum a fost momentul când Trump și-a pus echipament de gunoier. Lui Roy Cohn i-ar fi plăcut genul ăsta de situație”.
Alida Mocanu, jurnalistă Euronews: Vorbeați la un moment dat despre o sintagmă, „Darwinism social”, adică o teorie care pleacă de la ideea că, întotdeauna, „câștigătorul ia tot”. I se aplică lui Donald Trump?
Ali Abbasi: „Da, absolut. Și cred că asta face parte din farmecul lui. Trăim de ani de zile, poate în ultimii 20 sau 30 de ani, într-un fel de cadru liberal în care politica identității este foarte importantă: minoritățile, LGBTQ și Boba, ceea ce nu cred că este neapărat un lucru rău.
Dar asta a făcut ca toate celelalte conversații importante despre clasă, clasă socială, politică și despre alte modalități prin care oamenii au putere sau părți de putere să fie lăsate deoparte.
Într-un fel, ceea ce spune el este cumva fundamentalist, la fel cum a fost și Al-Qaida. În sensul că Al-Qaida a văzut că există o criză profundă în civilizația islamică, iar răspunsul lor a fost: „Hai să ne întoarcem în vremea lui Mohamed, profetul Mohamed, și trebuie să ne întoarcem la Coran și să facem exact ce spune!” Adică: „Trebuie să ne întoarcem!”. Și exact asta face Trump, spune: La naiba cu politica identității și cu toți oamenii gay, transgender și femeile care preiau puterea! Trebuie să ne întoarcem la vremurile când burgerul era burger, bărbatul era bărbat, iar poliția putea să tragă și să bată pe oricine voia. Cam așa gândește Trump.
Este un fel de formă de fundamentalism, iar acest fundamentalism este foarte atractiv într-o perioadă de incertitudine, de criză. A fost un motiv pentru care Al-Qaida a fost populară așa cum a fost. Așa și acum, există un motiv pentru care el, Donald Trump, a devenit popular”.
Alida Mocanu, jurnalistă Euronews: Aveți prieteni, probabil democrați și republicani, sunt sigură, America e imensă. Ce vă spun înainte de alegeri, după ce v-au văzut filmul? S-au răzgândit? Cred la fel? Poate filmul schimba opinia cuiva?
Ali Abbasi: „Filmul nu este menit să schimbe părerea nimănui. De fapt, ideea filmului este că încearcă să contracareze această polarizare, pentru că eu cred că este o mare minciună. Ceea ce v-am spus despre felul în care aceste persoane schimbă partidele, cred că ar trebui să fie foarte revelator despre care este situația politicii de partid. Dar, desigur, sunt actori minunați, toți joacă un rol. Un democrat pretinde că, dacă Trump câștigă alegerile de marți, lumea se va sfârși. Nu, lumea nu se va sfârși. Nu va fi o catastrofă.
Îmi place? Nu neapărat, dar nu va fi o catastrofă.
Va fi Paradisul dacă va câștiga Kamala Harris? Nu neapărat.
Cred că ea este un manager mai competent, deoarece l-am studiat pe Trump ca manager și om de afaceri și cred că este un om de afaceri total incompetent. Dacă aș avea un chioșc la colț, nu l-aș încredința lui să-l administreze. Dar asta este o altă poveste, în ce privește politica eu cred că filmul vorbește despre altceva, există structura de putere și, indiferent dacă este republican, democrat, conservator sau liberal, este același lucru”.
Alida Mocanu, jurnalistă Euronews: Au fost momente la editarea filmului când ați decis că unele scene erau prea mult, exagerate sau unele scene trebuiau neapărat să rămână? Ce decizii ați luat cu echipa?
Ali Abbasi: „Ei bine, am avut un investitor care, practic, a încercat conștient să facă un film pro Trump, și m-am gândit mult la asta. La început, am crezut că este o decizie de afaceri, că vor ca acest film să aibă succes și să nu fie controversat. Dar chiar s-au străduit, au făcut tot ce au putut pentru a-l transforma într-un film pro Trump, într-un fel.
Cred că rolul meu a fost să mă asigur că nu devine un film pro Trump. Nu vreau neapărat să fac un film anti Trump. Nu cred că este un film despre Donald Trump, pentru mine este mai mult de atât. Dar, pe cât de mult nu vreau să fac un atac la persoana lui Donald Trump, pentru că nu cred că merită timpul meu, absolut deloc nu vreau să fac un film pro Trump.
Îmi amintesc că la prima variantă a filmului aveau vreo 20 de observații, practic tot ce era negativ, chiar și că Trump a căzut cu fundul în zăpadă era o problemă. Așa că de fapt treaba mea este să ignor, atât dintr-o parte, cât și din cealaltă. Și pentru că, de cealaltă parte, unii din prietenii mei spuneau: „Trebuie să fii mai dur! De ce îl prezinți ca deștept și naiv?”. Și trebuie să-mi amintesc constant că Trump este un personaj. Da, miliarde de oameni au păreri despre el, dar el este un personaj”.