Atunci când televizorul, telefonul sau calculatorul se strică, ar putea deveni mai tentant să le reparăm decât să le înlocuim cu un produs nou.
Parlamentul European a adoptat un nou set de reguli, care simplifică procesul de reparație. Printre altele, producătorii ar urma să fie obligați să repare electronicele vândute, chiar și după ce au ieșit din garanție, la prețuri rezonabile și într-un timp scurt.
Normele adoptate marți de Parlamentul European au clarificat obligațiile producătorilor în ceea ce privește repararea bunurilor și au încurajat consumatorii să prelungească ciclul de viață al produselor prin reparare.
Ce obligații vor avea producătorii
Conform noilor norme, producătorii sunt obligați să ofere servicii de reparații într-un timp rezonabil și la costuri accesibile, precum și să informeze consumatorii despre dreptul lor la reparare.
De asemenea, bunurile reparate în timpul perioadei de garanție vor beneficia de o prelungire a acesteia cu un an. Această măsură va încuraja consumatorii să opteze pentru reparare în loc să înlocuiască produsele.
Chiar și după expirarea perioadei de garanție, producătorii vor fi obligați să ofere servicii de reparații pentru produsele comune de uz casnic care pot fi reparate conform legislației Uniunii.
Aceasta include, printre altele, mașinile de spălat, aspiratoarele și telefoanele mobile. Lista produselor care pot beneficia de acest lucru poate fi extinsă în viitor. Consumatorii vor putea să împrumute un dispozitiv pe durata reparației sau să opteze pentru unul recondiționat ca alternativă, în cazul în care produsul nu mai poate fi reparat.
Scopul noilor norme este de a consolida piața reparațiilor din Uniunea Europeană și de a reduce costul reparațiilor pentru consumatori. Producătorii vor trebui să ofere piese de schimb și instrumente la prețuri rezonabile, iar utilizarea unor clauze contractuale sau tehnici care împiedică reparația va fi interzisă.
Aceasta înseamnă că producătorii nu vor putea să împiedice reparatorii independenți să folosească componente second-hand sau imprimate 3D, și nici să refuze repararea unui produs din motive economice sau pentru că a fost reparat anterior de altcineva.