Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

Cum luptă autoritățile din Dubai cu problema traficului: de la soluții concrete, la proiecte futuriste

Dubaiul este unul dintre orașele lumii care se dezvoltă într-un ritm susținut. Acesta atrage anual mii de turiști, iar numeroși oameni decid să se stabilească acolo. Există însă și un revers al medaliei pentru că dezvoltarea orașului vine la pachet cu tensiuni pentru populația locală.

Cu toate că Dubaiul are o infrastructură rutieră de invidiat, traficul devine o problemă serioasă. Totodată, prețul locuințelor continuă să crească, chiar dacă aproape zilnic sunt anunțate noi proiecte imobiliare.

Prețul locuințelor, în creștere

Conform planurilor actuale ale Dubaiului, orașul își propune să aibă 5,8 milioane de locuitori până în 2040. Din 1980, populația sa a crescut de la aproximativ 255.000 la aproximativ 3,8 milioane.

Sectorul imobiliar a declanșat această dezvoltare a orașului în 2002, când șeicul a început să permită străinilor să dețină proprietăți. După scăderi abrupte atât în timpul crizei financiare din 2008-2009, cât și în timpul scurtului blocaj al Dubaiului cauzat de coronavirus, prețurile au crescut vertiginos.

În prezent, prețurile medii pe metru pătrat sunt la cele mai ridicate niveluri din toate timpurile, potrivit Property Monitor. Anul trecut, prețurile chiriilor au crescut cu până la 20% în cartierele cheie, iar anul acesta este probabil să se înregistreze noi creșteri, potrivit Associated Press.

Drumuri blocate

Chiar și înainte de boom-ul imobiliar, unele persoane care lucrau în Dubai au ales să locuiască în emiratul vecin Sharjah, la aproximativ 20 de kilometri nord de centrul orașului. Aproximativ 1 milion de navetiști din alte emirate blochează în fiecare zi șoseaua Sheikh Zayed Road - deși aceasta are 12 benzi. Studiile arată că 4 din 5 angajați merg la locul de muncă cu mașina personală.

În timp ce în restul lumii s-a înregistrat în medie o creștere de până la 4% a numărului de vehicule înmatriculate în ultimii doi ani, Autoritatea pentru Drumuri și Transporturi din oraș susține că a existat o creștere de 10% a numărului de vehicule. Atât de multe vehicule au fost înmatriculate, încât autoritățile din oraș au fost nevoite să facă plăcuțele de înmatriculare mai lungi.

„Dubaiul este foarte atractiv, vin din ce în ce mai mulți oameni”, a declarat Thomas Edelmann, fondatorul și directorul general al RoadSafetyUAE, care militează pentru problemele de trafic.

Aglomerația a devenit atât de gravă încât îi determină chiar și pe nativii din zonă să reacționeze.

Habib Al Mulla, un avocat proeminent din zonă, a scris pe platforma de socializare X în decembrie că, deși autoritățile se ocupă de problema traficul aceasta necesită „un set de mecanisme imediate și pe termen lung”. Comentarii lui Al Mulla au reprezentat o critică publică rară în Emiratele Arabe Unite, unde exprimarea este strict controlată de legislația penală iar normele sociale favorizează abordarea problemelor în cadrul „majlis” - un cadru semiprivat convocat de un conducător tradițional.

Soluții de înaltă tehnologie

Pentru guvernul autocratic din Dubai, condus de șeicul Mohammed bin Rashid Al Maktoum, soluțiile posibile pentru traficul aglomerat au variat de la cele practice la cele fanteziste. În ultimele luni, guvernul a încurajat în mod repetat companiile să introducă un program flexibil, inclusiv lucratul la distanță.

Implementarea unui program cu cinci zile de lucru la distanță pe lună, împreună cu alte măsuri, „pot reduce timpii de călătorie în Dubai cu 30%”, se arată într-un studiu.

Sistemul de taxare rutieră din Dubai, cunoscut sub numele de Salik, a adăugat porți speciale pentru a-i taxa mai mult pe șoferi. Metroul din Dubai, care se mândrește cu cea mai lungă linie de cale ferată autonomă din lume, se va extinde și dincolo de rutele sale nord-sud în cadrul unui proiect de aproape 5 miliarde de dolari.

Apoi, există proiectul taxiurilor zburătoare. Încă din 2017, Dubai a anunțat planuri pentru taxiuri aeriene în oraș. Un prim „vertiport” este construit de Aeroportul Internațional Dubai cu scopul de a intra în funcțiune începând de anul viitor. Anul trecut compania de design urban URB a vorbit despre intenția de a construi o „coloană vertebrală verde” de 64 de km, pe care să circule tramvaie autonome, alimentate cu energie solară și cu un sistem inteligent de gestionare a traficului.

De asemenea, autoritățile plănuiesc să construiască 3.300 de kilometri de trasee pietonale, deși în timpul lunilor de vară din Dubai pietonii trebuie să facă față umidității ridicate și căldurii de aproximativ 45 de grade Celsius.

„În anii următori, locuitorii Dubaiului se vor putea deplasa pe jos, cu bicicleta, prin rețeaua extinsă de drumuri și poduri, prin metrou și noile sale linii, prin taxiuri pe apă sau prin taxiuri zburătoare pe anumite rute aeriene”, a declarat șeicul Mohammed pe X în decembrie.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE