400 de noi camere radar vor monitoriza felul în care circulăm, începând cu anul 2026. Aparatura urmează să fie cumpărată de Compania Națională de Drumuri și va completa sistemul de supraveghere a traficului montat de Poliție.
Inițiativa urmărește reducerea la jumătate a numărului de accidente rutiere, până în 2030.
Alin Șerbănescu, purtător de cuvânt al CNAIR: „Avem harta interactivă a drumurilor din România aici. Putem să vedem în orice moment care este starea unui sector de drum, starea drumurilor. De exemplu, aici pe zona roșie este un eveniment rutier.”
Centrul de Comandă al Companiei Naționale de drumuri este în proces de modernizare.
Alin Șerbănescu, purtător de cuvânt al CNAIR: „Acum suntem în reconfigurarea sistemului. Reconfigurăm și sistemul pentru camerele de supraveghere și sistemul pentru camera radar. Astăzi s-a lansat în licitație un contract pentru actualizarea softului necesar plății rovinietei și de anul viitor vom avea 400 de camere fixe de radar pentru identificarea celor care circulă cu viteză prea mare pe drumurile naționale și pe autostrăzi.”
Drumurile pe care vor fi montate primele camere fixe
Oficialii CNAIR spun că ei vor administra noile aparate radar. Procesarea informațiilor, deciziile de amendare a șoferilor vitezomani, dar și trimiterea procese verbale către aceștia vor rămâne atributul Poliției.
Alin Șerbănescu, purtător de cuvânt al CNAIR: „În primă fază vom monta pe Drumurile Naționale cu risc, DN1, DN2, DN7, DN6 și pe sectoarele vechi de Autostrăzi, A1, A2 și pe A3 pe zonele unde nu au fost prevăzute din contract. Aceste camere radar se vor monta prin construcția efectivă a autostrăzii și alte camere care vor face parte din sistemul E-sigur pentru identificarea vitezei. În fiecare contract avem dincolo de partea de construcție a drumului avem prevăzute montarea unor sistem de informare.”
Noile camera radar fixe se vor alătura celor aproape 700 ale poliției din programul e-Sigur.
Bogdan Oproiu, director adj Direcția Rutieră: „Ne aflăm într-o fază incipientă a sistemului. Tehnologia aflată pe acest dispozitiv radar își poate atinge ținta în 0.21 secunde, ceea ce face aproape imposibilă reacția conducătorului auto și are capacitatea de a se poziționa pe toate mașinile care depășesc limita de viteză.”
Șofer: „Încerc să păstrez limitele legale. Într-adevăr, mai depășești cu 10, cu 15 kilometri pe oră. Se mai întâmplă, dar sunt oameni care merg în București cu peste 100 de kilometri pe oră pe anumite bulevarde. (Reporter: Cât de periculos este?) Foarte periculos.”
Șofer: „Mi se pare o idee foarte bună. Nu putem să respectăm. Cred că am ajuns la un nivel de necivilizație din cauza politicienilor și numai o Poliție și niște măsuri restrictive pentru a aplica legea mi se par foarte benefice. Trebuie să luăm niște măsuri pentru limitarea vitezei și am văzut în București. Nu se mai ține cont aproape de nicio regulă, nu este Poliție în intersecții, nu se dă prioritate la trecerile de pietoni.”
Ce spun specialiștii în siguranță rutieră despre radarele fixe
Specialiștii în siguranță rutieră spun că dincolo de aparatele radar este nevoie și de o educație rutieră solidă a șoferilor.
Sorin Ene, fost campion național la drift: „Oamenii, conducătorii în general nu conștientizează efectul depășirii limitei de viteză în momentul în care nu știm ce să facem cu mașina sau măcar să știm să nu creăm situații periculoase.
Aceste aparate radar prin simpla lor prezență vor face în așa fel încât să securizeze cât mai bine, dar mare atenție, asta se va întâmpla pe termen mediu și lung, să aducă la un nivel sigur circulația rutieră în România.”
Noile camera radar vor fi funcționale din prima parte a anului viitor, conform oficialilor CNAIR.