Fabrizio Romano este un nume care a devenit cunoscut în ultimul deceniu datorită exactității informațiilor oferite în ceea ce privește transferurile de zeci de milioane de euro din lumea fotbalului. De aceea, i se și spune Nostradamus, după cum a precizat publicația Il Messaggero. Nici măcar marile cluburi de fotbal nu pot ține pasul cu el în acest sens.
Cine este Fabrizio Romano
Fabrizio Romano este un jurnalist italian, născut la Napoli, are 31 de ani și vorbește italiană, engleză și spaniolă. El are o experiență solidă în domemiul jurnalismului sportiv, pe care l-a început efectiv la 18 ani, însă a scris prima dată despre fotbal din școală, pe când avea 16 ani.
A studiat jurnalismul în Milano, la Università Cattolica del Sacro Cuore și a început să lucreze pentru site-uri italiene mici, iar apoi a trecut pe la reputatele publicații Calciomercato, Sky Sports, CBS Sports sau The Guardian. Ulterior, el a lucrat ca jurnalist independent și a fondat SOS Fantacalcio.
Pe rețelele de socializare, Fabrizio Romano are peste 20 de milioane de urmăritori. Atunci când anunță un transfer, el este recunoscut pentru sintagma "Here we go!", pe care a folosit-o prima dată la anunțul unui transfer care îl implica pe Paul Pogba, după cum a spus chiar jurnalistul.
Agentul care l-a introdus pe Fabrizio Romano în La Masia
Pasiunea sa pentru fotbal este uriașă, iar în urmă cu câțiva ani, Fabrizio a dezvăluit că a existat un moment în care chiar un agent de jucători care lucra la Barcelona i-a cerut ajutorul când jurnalistul avea mai puțin de 17 ani și se afla în acel moment și el în Barcelona. La acea vreme, el a scris despre transferul lui Mauro Icardi de la juniorii Barcelonei la Sampdoria, conform Footbalwhispers. Și a făcut-o cu șase luni înainte ca jucătorul să ajungă efectiv la noua echipă, pentru că semnase un pre-contract.
Tot atunci, acel agent de jucători i-a oferit jurnalistului șansa de a lucra la cea mai cunoscută academie de fotbal din Europa, cea a Barcelonei, La Masia, acolo unde Fabrizio și-a creat o legătură strânsă cu jucătorii. Mauro Icardi a fost primul mare transfer despre care Fabrizio a scris și pe care l-a anunțat în exclusivitate, în 2011. În 2013, transferul atacantului argentinian de la Sampdoria la Inter, în schimbul a 13 milioane de euro, a fost anunțat tot de Fabrizio Romano.
Romano este cel mai ocupat, evident, în perioadele de transferuri, cea din vară și cea din iarnă. Chiar el spunea, în urmă cu ceva timp, că doarme 5 ore pe noapte în aceste ferestre de mercato, iar restul timpului și-l petrece culegând informații și dând zeci de de telefoane pe zi, sau întâlnindu-se cu persoane relevante în contextul respectiv. La un moment dat, chiar a postat o captură de ecran în care se vede că a avut convorbiri telefonice de 17 ore în interval de doar 24 de ore.
Mentorul lui Fabrizio Romano e Gianluca Di Marzio
Tot ca mod de lucru, Fabrizio merge adesea prin cantonamentele echipelor sau pe la sediile cluburilor, se întâlnește și discută cu agenți de jucători sau cu directori sportivi, adică persoanele implicate direct în transferuri. De cele mai multe ori, Fabrizio Romano este cel care află primul despre transferurile făcute în cele mai importante campionate din Europa, precum cele din Italia, Anglia, Spania sau Franța.
- Fabrizio Romano a anunțat și discuțiile privind transferul fundașului Radu Drăgușin, care ar deveni cel mai scump fotbalist român din istorie. Genoa cere 30 de milioane de euro pentru el.
🚨⚪️ Understand Tottenham had new positive contacts with Genoa for Radu Dragusin deal!
— Fabrizio Romano (@FabrizioRomano) January 7, 2024
Deal advancing to final stages of the negotiations.
🇷🇴 Spurs hope to get the deal done next week as talks continue, it’s all on verbal proposals waiting for the final, official bid. pic.twitter.com/geRWHrKOHM
Specialiștii sau, de fapt, colegii de breaslă, spun despre Fabrizio Romano că este practicant al așa-zisului "jurnalism lent", adică un mod de lucru care pleacă de la frustrările față de calitatea jurnalismului din zilele noastre. Iar această etică a muncii îl face pe Fabrizio să depună eforturi de a documenta din mai multe surse o informație, pentru a livra un produs de calitate în ceea ce privește știrile oferite. Conceptul de bază pune mai mult accent pe context decât pe viteza propagării informației, pentru că necesită timp pentru cercetare și acuratețe.
La un moment dat, Fabrizio Romano a fost întrebat dacă este susținătorul vreunei echipe, din moment ce pasiunea sa pentru fotbal este atât de mare. El a recunoscut că susține formația britanică Watford, dar doar pentru că o folosea la celebrul joc Football Manager.
"Oamenii mă întreabă ce echipă susțin. Cu toate acestea, nu este vorba despre asta. Sunt fericit pentru că ofer acest mod de a anunța transferuri de jucători, care îi face pe oameni mai entuziasmați. Să fiu acest gen de jurnalist nu este ușor. Oamenii cer știri și încearcă să le aibă confirmate. Eu vreau să-i respect pe alți jurnaliști, așa că spun doar ceea ce știu. Nu vreau să spun că alte știri sunt false. Piața de transferuri s-a schimbat în ultimii ani. În trecut, luarea contactului cu agenți sau cu diverse persoane se făcea la telefon. Dar acum poți comunica și pe rețelele de socializare. Trebuie să fiu mereu pregătit", a precizat Fabrizio Romano, în urmă cu o lună, citat de Allfootballapp.
În activitatea sa, Fabrizio Romano îl are ca mentor pe un alt mare jurnalist specializat pe transferuri, Gianluca Di Marzio (49 de ani), un senior în domeniu și fiu al regretatului antrenor Gianni Di Marzio. Legăturile și contactele lui Fabrizio în lumea fotbalului au fost obținute cu ajutorul lui GIanluca Di Marzio.
"Am început totul cu Gianluca Di Marzio. M-a învățat multe. Mentalitatea lui nu este doar de a verifica informațiile cu clubul, ci și cu agenții și cu brokerii de transferuri. Cred că secretul este să ai o relație bună cu toată lumea. Avem foarte multe surse în prezent", spunea Fabrizio.
De-a lungul timpului, Fabrizio Romano s-a remarcat prin informații de o acuratețe foarte mare în momente în care nimeni nu știa cu siguranță ceea ce se întâmplă cu transferurile unor fobaliști mari precum cel al lui Zlatan Ibrahimovic la AC Milan, sau al antrenorului Carlo Ancelotti la Everton, dar și contractul tehnicianului Claudio Ranieri cu Sampdoria.
În ianuarie 2020, reputația sa a crescut și mai mult după ce a anunțat transferul lui Bruno Fernandes la Manchester United, pentru 65 de milioane de euro.
Tot Fabrizio Romano a fost cel care dat vestea că marele Zinedine Zidane a decis să plece de la Real Madrid. Jurnalistul italian a aflat primul că legendarul portar Gianluigi Buffon a revenit la clubul care l-a format, Parma, în iulie 2021, când avea 42 de ani.
Datorită reputației sale și a activității lui pe rețelele de socializare, Fabrizio Romano a fost rugat de unele cluburi să participe la anunțurile oficiale ale transferurilor. În 2022, Romano a fost inclus de Forbes pe lista europeană "Under 30 pentru media și marketing".
Evident că lumea se întreabă cât câștigă Fabrizio Romano. Ceea ce se știe este faptul că el este remunerat pe baza algoritmului "creator ads revenue sharing", al platformei X (n.r.: fostă Twitter). La jumătatea anului 2023, aplicația Notus a calculat că, doar din platforma X, Fabrizio Romano câștigă, în medie, 85.000 de euro pe lună. Aplicația Notus folosește numărul de accesări și interacțiuni ale unui cont de X, pe care le transformă în bani, pe baza încasărilor din publicitate.
Fabrizio Romano deține și un podcast, împreună cu colegul său de breaslă Francesco Porzio. El asigură conținut web și pentru alte companii.