Aeroporturile din Italia testează o nouă tehnologie de securitate și de îmbarcare care va permite pasagerilor să nu fie nevoiți să își arate documentele pentru a se îmbarca.
Denumit „FaceBoarding”, sistemul utilizează tehnologia de recunoaștere facială pentru a permite călătorilor să treacă prin controalele de securitate și prin porțile de îmbarcare fără a mai prezenta pașaportul, cartea de identitate sau cartea de îmbarcare.
Pentru a utiliza această tehnologie, pasagerii trebuie să se înregistreze la ghișeele din aeroport sau prin intermediul unei aplicații.
Ce este FaceBoarding?
FaceBoarding este un sistem biometric care permite pasagerilor să utilizeze controalele de securitate și porțile de acces prin intermediul recunoașterii faciale.
După ce s-au înregistrat pentru zbor, călătorii folosesc ghișeele din aeroport pentru a-și arăta documentele și a-și scana fața. Acest lucru le permite apoi să folosească FaceBoarding în loc să își arate din nou documentele.
O aplicație este, de asemenea, în curs de dezvoltare și speră să fie lansată în iunie, astfel încât pasagerii să își poată înregistra informațiile în avans.
Pasagerii pot decide dacă să se înregistreze pentru un singur zbor sau pentru toate zborurile până la 31 decembrie 2025.
Odată înregistrați, pasagerii pot trece prin porțile desemnate la securitate și prin porțile de îmbarcare fără a prezenta o dovadă de identitate sau o carte de îmbarcare.
FaceBoarding va reduce cozile de la aeroporturi
Noul sistem utilizează un software de recunoaștere biometrică conceput de compania franceză de IT Thales și porți de securitate de la compania elvețiană Dormakaba.
Se speră că acesta va reduce timpii de așteptare la porțile de securitate și de îmbarcare.
„Pe lângă faptul că oferă timpi de control mai rapizi, acest lucru sporește eficiența și garantează protecția vieții private și a datelor pasagerilor”, a precizat SEA, compania care administrează aeroporturile Linate și Malpensa din Milano, într-un comunicat.
Ce aeroporturi din Europa folosesc tehnologia FaceBoarding?
FaceBoarding este în prezent disponibil pentru toți pasagerii cu vârsta de peste 18 ani în două aeroporturi din Italia: Milano Linate și Catania.
Cei care nu doresc să utilizeze sistemul pot accesa securitatea și porțile de acces în mod obișnuit, folosind documentul de identitate și cartea de îmbarcare.
ITA Airways și Scandinavian Airlines (SAS) au aderat la acest sistem, care este disponibil și pentru toate celelalte companii aeriene.
La lansarea de la Linate, Armando Bruni, directorul general al SEA, care administrează aeroporturile Linate și Malpensa din Milano, a declarat că societatea speră să implementeze tehnologia biometrică și în alte aeroporturi, inclusiv în Malpensa.
Controalele biometrice vor fi în curând implementate în toate aeroporturile europene
Un alt tip de tehnologie biometrică va fi, de asemenea, implementat în curând în aeroporturile din întreaga UE.
Sistemul UE de intrare/ieșire (EES) va fi un sistem de înregistrare automată pentru călătorii din Regatul Unit și din alte țări terțe care nu au nevoie de viză pentru a intra în UE.
Călătorii vor trebui să își scaneze pașapoartele sau alte documente de călătorie la un chioșc cu autoservire de fiecare dată când trec o frontieră externă a UE. De asemenea, se va face o scanare facială.
SEE nu se va aplica rezidenților legali și nici celor cu vize de lungă ședere.
Sistemul va înregistra numele călătorului, datele biometrice, precum și data și locul de intrare și de ieșire. Datele privind scanarea facială și amprentele digitale vor fi păstrate timp de trei ani după fiecare călătorie.
Acesta se va aplica la intrarea în toate statele membre ale UE, cu excepția Ciprului și a Irlandei, precum și în patru țări din afara UE din Spațiul Schengen: Islanda, Lichtenstein, Norvegia și Elveția.
În aprilie, un studiu realizat de Co-op Insurance a arătat că aproape două treimi dintre adulții din Regatul Unit nu știu despre SEE.
De asemenea, cercetarea a constatat că mai mult de unul din cinci adulți britanici admite că ar fi „descurajat” să călătorească în Europa ca urmare a noului sistem.
Sistemul urmează să fie lansat la 6 octombrie 2024.