Deciziile unui om pot fi ușor influențate, spun sociologii. Îi afli punctele sensibile: emoțiile, durerile, valorile, apoi îi atragi atenția prin mesaje directe. I le servești prin canale rapide, lipsite de orice reguli. Este o formă de inginerie socială.
Cazul Călin Georgescu a folosit „o inginerie socială”
Sociologii spun că totul pornește cu o strategie: stabilește țelul, află nevoile și dorințele publicului, apoi oferă soluția: ceva salvator. Asta a aplicat Călin Georgescu în social media.
Gelu Duminică, sociolog: „Salvatorul nu-l găseai decât în zona asta, nouă, un chip nou. Domnul Georgescu a avut o prezență fantastică acolo unde contează în campaniile moderne, respectiv în online."
Indiferent de mesaj, cel mai mare impact îl are emoția, spun psihologii.
Simona Nicolaescu, psiholog: „În momentul acesta este foarte multă emoție, se pune foarte multă presiune pe noi din punct de vedere emoțional și nu suntem pregătiți."
Mihaela Rus, psiholog: „Cei care sunt activi pe social media sunt interesați de evenimentele politice. Este mai ușor să-ți iei informația de acolo, dar este mai greu să decizi între ce este emoțional și ce este rațional."
Comunicarea directă cu alegătorii și neparticiparea la dezbateri sunt un atu, spun sociologii.
Gelu Duminică, sociolog: „Ăia care nu au fost sau unii dintre ăia, în speță domnul Georgescu, care nu au fost expuși în modul în care au fost expuși ceilalți, au putut să vorbească singuri. N-au putut să fie decojiți, de lipsă de substanță, nu li s-au văzut greșelile. Și atunci antagonizarea a fost mai mică. Oamenii au vorbit singuri, de fapt. Impropriu spus: au vorbit direct cu elecctorul. Nimeni nu i-a contrazis."
Dragoș Smeu, manager al unei companii de performance și marketing: „TikTok, în acest moment, este un El Dorado, un vest sălbatic, să zicem. În momentul de față, TikTok nu este reglementat. Vezi conținutul pe care platforma ți-l recomandă, pe care platforma îl consideră, conform semnalelor, conform algoritmilor digitali, consideră că este un conținut relevant, important, în trend în momentul acesta.
Și ce a făcut echipa sa? A construit acest val pe care, după aceea, s-a urcat. Prin bombing-uri de comentarii, trimiteri către pagina Călin Georgescu. Și acea trimitere nu-i doar pentru strict pentru vizualizări, ci este un un efect al algoritmului, este unul din principalele metode prin care poți să crești".
De aceea, specialiștii îi sfătuiesc pe oameni să se informeze mai bine înainte de a alege încă o dată.
Simona Nicolaescu, psihoterapeut: „Știți că și atunci când ne angajăm undeva, angajatorul ne cere CV-ul și recomandările, în mod special recomandările, unde am mai lucrat. Este foarte important să căutăm fapte. Ce au făcut cei doi oameni în trecut? Ce au făcut cei doi oameni în alte relații, în alte conjuncturi, ce rezultate concrete au avut? Și apoi, odată ce găsesc faptele pe care le-au făcut unul dintre ei, să încep să găsaescă și dovezi."
- Pe 8 decembrie, în al doilea tur, românii aleg un președintele al țării, pentru următorii 5 ani.