Administrația Prezidențială a cheltuit deja aproape jumătate din banii alocați pentru deplasările în străinătate. Călătoriile președintelui au costat deja peste 12 milioane de lei, ceea ce înseamnă 45% din totalul bugetului alocat pentru deplasările externe pe anul 2023. Este anul în care a călătorit pentru prima oară în Japonia, Emiratele Arabe.
Costurile apar în documentele privind execuția bugetară a instituțiilor publice, administrația prezidențială nu dezvăluie date despre costurile deplasărilor în mod individual invocând faptul că sunt documente clasificate.
Deplasările lui Klaus Iohannis au costat 12.212.638 de lei, dublu față de cât s-a platit pe salarii în primele trei luni din an.
În ce state a călătorit Klaus Iohannis
Președintele a atras atenția după ce ar fi plecat cu un avion de lux în Japonia și nu a vrut să dezvăluie suma pe care a plătit-o Administrația Prezidențială pentru această călătorie. Mai mult decât atât, tot în acea perioadă, Klaus Iohannis a fost și într-o vizită oficială în Shangai.
Președintele și-a început anul în forță. A fost în Baku, Azerbaijan, Ermiatele Arabe și în Dubai. Nu a ratat nici reuniunile Consiliului European. Acum se află într-un turneu de nouă zile în America Latină, iar prima oprire a președintelui este în Brazilia, prima la nivel de șefi de stat din ultimii 23 de ani. A călătort cu o aeronavă închiriată tot de la o companie din Luxemburg.
Fost consilier prezidențial: A mărit bugetul Administrației Prezidențiale cam de patru ori
Fostul consilier prezidențial Cătălin Avramescu susține că administrația lui Klaus Iohannis a mărit bugetul pentru cheltuielile sale aproximativ de patru ori: de la 27 de milioane, cât era în 2012, până la 135 de milioane de lei cât a fost anul trecut.
”În 2012, Administrația Prezidențială ave cu totul un buget de 27 de milioane de lei, în 2022, ultimul an încheiat, administrația lui Iohannis are un buget de 135 de milioane de lei.
Bugetul administrației lui Iohannis e cam de patru ori mai mare decât cel pe care îl avea Traian Băsescu atunci când era președinte, cu precizarea că Traian Băsescu nu avea o politică externă prea activă. Se ducea cu avionul, avea tot felul de vizite la șefi de stat și la organizații internaționale.
Lucrul cu care avem de a face aici este simplu. Luxul, plăcearea pentru lux. Klaus Iohannis este ahtiat după lux. Pe termen lung este mai rațional să deții o aeronavă prezidențială.
Administrația Prezidențială nu mai are o aeronavă de multă vreme, de când fostul avion prezidențial, care era folosit și pe vremea lui Ceaușescu, a rămas foarte mult în urmă, din punct de vedere tehnic.
Era un Boeing 707, ale cărui motoare nu mai puteau fi modernizate, deci nu mai putea ateriza în niciun fel de condiții normale pe aeroporturile europene. Știam asta cam de 15 ani.”, a declarat fostul consilier prezidențial - conf. univ. dr. Cătălin Avramescu, pentru Euronews.
Fost director al SRI: Nu poți să discuți după 20 de ore despre politica țării tale. E inadmisibil
”Situația actuală a României, a Uniunii Europene, a NATO este cu totul altceva decât cum a fost cu ceva ani în urmă. La ora actuală, președintele României se deplasează în diverse țări, pentru întâlniri din cadrul NATO, pentru întâlniri în cadrul UE, vis a vis de evenimentele care se petrec la granițele țării noastre.
E cu totul altceva situația de acum față de acum 10-15 sau 20 de ani. N-am circulat cu avioane de tipul acesta, dar am văzut. Nu e un avion luxos. Să nu uităm că un președinte este însoțit de câțiva miniștri și consilieri prezidențiali de care are nevoie la această deplasare. Iar în multe deplasări e însoțit de oameni de afaceri sau oameni ai presei.
Toți au nevoie de condiții. Nu poți să stai pe niște bănci ca la avioanele de clasa a doua, clasele turist cum se numesc și să ajungi acolo după 20 de ore sau după o zi și o noapte de deplasare și să discuți despre politca țării tale, de politica NATO, de politica UE. E inadmisibil”, a declarat Costin Georgescu, fost director al SRI.