"Dacă nu ai cont pe social media, nu exiști!” Este o frază pe care majoritatea dintre noi am auzit-o la un moment dat. Pe rețelele de socializare sunt, din această săptămână, și toți candidații la Primăria Capitalei. Ultimul sosit, medicul Cătălin Cîrstoiu, proaspăt devenit politician, care și-a făcut cont de Facebook. Cel mai mare succes pe social media îl are însă Cristian Popescu Piedone.
Lupta pe social media a candidaților la Primăria București
Candidatul PUSL, Cristian Popescu Piedone, are aproape un milion de urmăritori pe Facebook. El este urmat, la mare distanță, de actualul edil, Nicușor Dan, care are de patru ori mai puțini urmăritori. Candidatul AUR Mihai Enache este pe podium, dar cu doar 27 de mii de urmăritori.
Candidatul din partea PSD-PNL, Cătălin Cîrstoiu, nu este nou doar în politică, ci și pe Facebook. A adunat, până acum, puțin peste o mie de urmăritori.
Vlad Tăușance, specialist în comunicare: "Există persoane și personalități, sau personaje, să spunem așa, politice, care sunt făcute pentru media și pentru social media. E normal ca acești oameni, cum este și candidatul Piedone - iată, nume de cod Piedone, nu nume și prenume - să aibă tracțiune pe social media și să folosească social media.
Sunt alți candidați, cum este noul venit, candidat surpriză al coaliției, care nu au avut ce să comunice până acum pe social media. Asta nu înseamnă că ei nu pot să fie relevanți în social media, pentru că există tot timpul varianta publicității plătite."
Dacă acum zece ani, social media era o variantă ieftină și simplă de campanie electorală, acum lucrurile s-au complicat, cred specialiștii în comunicare. Două dintre motive sunt că publicitatea a devenit mult mai scumpă, iar algoritmii sunt cei care au ultimul cuvânt.
Vlad Tăușance, specialist în comunicare: "Până la urmă, e o chestiune de buget, e o chestiune de strategie, o chestiune de obiective. Și în același timp, e chestie care ține și de toanele algoritmului roboțeilor sau conducătorilor acestor platforme. Pentru că s-ar putea să ne trezim că algoritmii, la un moment dat, vor depuncta un mesaj sau vor încuraja un anumit tip de mesaj."
Doar Nicușor Dan și Mihai Enache sunt prezenți pe Instagram
Doar doi dintre cei patru candidați la Primăria București sunt prezenți pe Instagram: Nicușor Dan și Mihai Enache. Cât despre TikTok, aproape toți sunt reprezentați pe această platformă. Lipsește doar candidatul PSD-PNL, medicul Cătălin Cîrstoiu. Contul de TikTok al lui Piedone e apreciat de două milioane de persoane, al lui Nicușor, de aproape un milion, iar al lui Enache, de puțin peste 20 de mii.
Minodora Sălcudean, expert media și comunicare: "Ca să fii relevant pentru o populație formată mai mult din seniori, evident că (n.r.: trebuie să ai) Facebook. Dacă vrei să fii relevant pentru un segment de vârstă mai tânăr și mult mai tânăr, Instagram. Și dacă vrei să fii deopotrivă relevant și pentru un public foarte tânăr și pentru un public matur sau senior, chiar TikTok."
La începutul anului 2024, mai bine de 91% dintre români utilizau internetul, potrivit Datareportal. Cele mai utilizate platforme de români sunt Facebook, TikTok și Instagram.
Calendarul alegerilor din 2024
Alegerile 2024 în România au o miză importantă. Românii vor fi chemați la urne să aleagă primarii, consiliile locale/județene, europarlamentarii, parlamentarii și președintele României.
Coaliția a stabilit calendarul alegerilor din 2024 în România. Alegerile locale și cele europarlamentare au fost comasate, iar alegerile prezidențiale au fost devansate.
- 9 iunie 2024 - alegeri locale și alegeri europarlamentare;
- 15 și 29 septembrie 2024 - alegeri prezidențiale (surse);
- 8 decembrie 2024 - alegeri parlamentare.