O demisie a președintelui Klaus Iohannis, așa cum este cerută de partidele din Opoziție, ar pune „gaz pe foc” și nu ar fi în avantajul economiei și societății românești, a declarat politologul Marius Ghincea, la Euronews România. De asemenea, politologul a explicat că Iohannis „nu mai este legitim din punct de vedere democratic”, însă „este legal în funcție”.
- USR cere demisia președintelui Klaus Iohannis din cauza prelungirii mandatului. Tototodată, partidele extremiste AUR și SOS au boicotat consultările pe care ar fi trebuit să le aibă cu Iohannis. Liderii formațiunilor au subliniat că șeful statului nu mai are legitimitate pentru a face astfel de demersuri și că vor cere să se constate vacantarea postului în Parlament.
Analistul Marius Ghincea: „Trebuie să facem distincția între legalitate și legitimitate”
„Trebuie să facem distincția între legalitate și legitimitate. Legalitatea este dată de Constituție și de legile României. Legitimitatea este dată de voința poporului prin alegeri.
Din punct de vedere al legalității, avem două articole relevante din Constituție: articolul 97 și articolul 83.
Articolul 97 spune că există câteva cazuri în care intervine vacanța funcției. Primul este cel al demisiei. Nu este cazul în momentul de față. A doua condiție posibilă este cea de demitere din funcție. Din nou, nu este cazul. A treia este legată de imposibilitatea definitivă a exercității atribuțiilor. Nu este cazul. Ultima este cea legată de decesul președintelui”; a afirmat analistul politic.
„Iohannis nu mai este legitimat de voința poporului, pentru că poporul l-a ales pentru cinci ani”
„Articolul 83 din Constituție se referă la durata mandatului. Durata de cinci ani și două excepții. Articolul 83 vorbește despre faptul că mandatul președintelui se încheie în momentul în care depune jurământul următorul președinte. Ori, nu știm cine va fi președinte în continuare. Deci, din punct de vedere legal, domnul Iohannis este de drept în termenii Constituției președinte.
Din punct de vedere politic, el nu mai este legitimat de voința poporului, pentru că poporul l-a ales pentru cinci ani. Din punctul acesta de vedere, comentariile Opoziției nu sunt neadecvate sau inacceptabile. Sunt o realitate.
Din momentul împlinirii celor cinci ani, nu mai legitimitatea populară. Însă trebuie să ne gândim și la aspectele legate de stabilitatea politică”, a afirmat Ghincea.
Politolog: „Am avut o criză politică semnificativă care a destabilizat atât sistemul politic, cât și economia națională”
„Din punct de vedere politic, în ultimele săptămâni am avut o criză politică semnificativă care a destabilizat atât sistemul politic, cât și economia națională și a produs tensiuni semnificative în societate.
Trebuie să ne gândim dacă o demisie a domnului Iohannis în acest moment îmbunătățește lucrurile sau le înrăutățește. Din punctul meu de vedere, având în vedere că suntem în proximitatea sărbătorilor de iarnă și în condițiile în care abia avem un nou Guvern format, nu e clar că o demisie a lui Klaus Iohannis în acest moment ar duce invariabil la o situație mai bună decât am fi avut-o fără o demisie.
Din punctul ăsta de vedere, Klaus Iohannis nu mai este legitim din punct de vedere democratic. Este legal în funcție”, a mai spus analistul.
CCR îi dă dreptate lui Iohannis privind interimatul
„Curtea, având în vedere complexitatea și durata în timp a operațiunilor electorale necesare ulterior pronunțării prezentei decizii, constată aplicabilitatea art.83 alin.(2) din Constituție, potrivit căruia Președintele României în funcție „exercită mandatul până la depunerea jurământului de Președintele nou-ales”, se arată în motivarea CCR.
Când ar putea fi organizate alegeri dacă Iohannis și-ar da demisia
„Trebuie să avem alegeri prezidențiale cât de repede se poate, dar o demisie domnului Iohannis, din punctul meu de vedere, în acest moment, nu ar face decât să pună gaz pe foc și nu știu dacă este în avantajul economiei și societății românești ca acest lucru să se întâmple.
Dacă Klaus Iohannis își dă demisia, Constituția e foarte clar: trebuie organizate alegeri până la sfârșitul interimatului, până la sfârșitul lunii. Asta ar însemna că am începe campania electorală fix de Crăciun și am continua campania electorală de noul an și am avea alegeri la mijlocul lunii ianuarie, ceea ce nu ar stabiliza economic și politic societatea românească. Ar pune gaz pe foc.
Decizia CCR a fost excepțională și trebuie justificată mult mai bine decât a fost făcută până în acest monent.
O potențială demisie a domnului Iohannis pornește un alt mecanism constituțional pentru alegerea unui nou președinte, cu interimatul de o lună de zile a președintelui Senatului, care nu are puteri depline, ci puteri extrem de limitate. Asta ar însemna că ar trebui să reîncepem campania electorală în câteva zile, de Crăciun sau de Anul Nou”, a concluzionat el.