Două locomotive s-au ciocnit frontal în noaptea de marți spre miercuri între localităţile Toporu şi Chiriacu din judeţul Giurgiu. În urma accidentului feroviar, trei bărbați au fost răniți.
Potrivit ISU Giurgiu, doi dintre bărbaţi, în vârstă de 55, respectiv 58 de ani, au fost transportați la spital.
Accidentul feroviar a avut loc la aproape un kilometru de Gara Toporu, între două locomotive private.
La fața locului au intervenit pompierii din cadrul ISU Giurgiu şi ISU Teleorman, cu două autospeciale de stingere, o descarcerare, două ambulanţe SMURD şi două ambulanţe ale Serviciului Judeţean de Ambulanţă Giurgiu.
Echipajele au constatat faptul că în locomotive se aflau trei bărbaţi, găsiţi conştienţi şi cooperanţi.
''Doi dintre aceştia au fost preluaţi de SAJ şi transportaţi la Unitatea de Primiri Urgenţe Giurgiu. Un alt bărbat, în vârstă de 57 de ani, a primit îngrijiri medicale la faţa locului, refuzând transportul la spital pentru investigaţii suplimentare'', arată sursa citată.
Nu au fost afectate liniile de cale ferată, fiind avariate doar cele două locomotive.
Unul dintre mecanicii de locomotivă a consumat alcool
”La data de 17 mai a.c., ora 03.23, o femeie, în calitate de impiegat de mișcare în statia C.F. Toporu, a sesizat, prin apel 112, o coliziune între 2 locomotive.
În baza sesizării, la fața locului s-au deplasat polițiștii Serviciului Județean de Transporturi Giurgiu, iar, din primele cercetări, a reieșit faptul că o locomotivă izolată, având direcția de deplasare Giurgiu- Videle, ar fi intrat în coliziune frontală cu o altă locomotivă izolată, care se deplasa pe ruta Videle - Giurgiu, la km feroviar 31+100.
În urma producerii coliziuni, a rezultat rănirea celor doi mecanici de locomotivă, aceștia fiind transportați la spital, pentru acordarea de îngrijiri medicale.
Cei doi bărbați au fost testați cu aparatul drager, rezultatele fiind de 0,64 mg/l alcool pur în aerul expirat pentru unul dintre aceștia, iar pentru celălalt, rezultatul a fost negativ.
Cercetările sunt continuate, sub coordonarea unui procuror din cadrul Parchetului de pe lângă Judecătoria Giurgiu”, au mai precizat reprezentanții IPJ Giurgiu.
Reacția CFR în cazul accidentului cu două locomotive private din Giurgiu
”Conform primelor informații transmise de personalul feroviar ajuns la fața locului, unul dintre mecanici nu a respectat semnalul de oprire din zona stației Toporu, a talonat un macaź și a lovit frontal cealaltă locomotivă, care venea dinspre Giurgiu.
Cele două locomotive private sunt avariate, nu sunt deraiate, iar mecanicii au fost transportați la spital.
Accidentul feroviar este anchetat de AGIFER, instituție abilitată să stabilească cu exactitate cauzele producerii acestui eveniment feroviar.
Din punct de vedere al traficului feroviar de călători, menționez faptul că două trenuri Regio, care circulă pe relația Giurgiu - Videle, sunt staționate în Giurgiu și așteaptă redeschiderea liniei.
Estimăm reluarea circulației pe relația Giurgiu - Videle în jurul orei 9.00”, au transmis reprezentanții CFR.
Directorul AGIFER despre accidentul din Giurgiu: ”Este o vină umană și o nerespectare a reglementării”
Laurențiu Dumitru, directorul general al Agenției de Investigare Feroviară - AGIFER, a vorbit la Euronews România despre cum se va desfășura ancheta, dar și cauzele care au dus la ciocnirea celor două locomotive.
”Ceea ce cunoaștem până în acest moment este că într-adevăr acea locomotivă a depășit un semnal care indica oprire. Motivul care a condus la acest lucru încă nu îl cunoaștem, urmează să facem investigația instalațiilor atât în cală, cât și pe locomotivă, și vom vedea exact ce anume s-a întâmplat.
Din ce cunoaștem până la acest moment, Poliția face toate determinările și toate probele la fața locului, urmând a ști cu certitudine ce s-a întâmplat. Colegii noștri sunt la fața locului, de la Agenția de Investigare, însă, trebuie să se finalizeze tot ceea ce înseamnă procedurile anchetei penale desfășurate de Poliție sub îndrumarea și coordonarea Procuraturii.
În măsura în care lucrurile cuprind chestiuni legate de băutură sau instalații care au fost izolate, cum este posibil, dar nu avem încă certitudinea în acest moment, evident este o vină umană și o nerespectare a reglementării. Există asemenea situații care au început să apară în ultima perioadă, nu aș putea să vă fac o statistică în acest moment. Lucrurile le constatăm, și evident, nu este ceva în măsură să ne liniștească. Noi încercăm să venim cu acele măsuri în cooperare cu Autoritatea de Siguranță Feroviară Română, care de fiecare dată când au apărut încălcări, a dispus măsuri și le-a urmărit în aplicare.”
Acesta a menționat că accidentul s-a petrecut în jurul orei 3:15. De asemenea, în lumina accidentelor feroviare din ultima perioadă, directorul general al AGIFER, consideră că ele au fost produse de o nerespectare a reglementărilor, iar investigațiile anterioare, dar și cele viitoare, respectă legislația europeană.
”În condițiile în care deși nu s-au întâmplat niște efecte finale foarte grave, dar în condiții ușor diferite ar fi existat posibilitatea să se întâmple ceva foarte grav. Conform legislației românești, noi luăm măsura de a deschide o investigație și identificăm toți factorii și facem și recomandări de siguranță. Există ținută sub control și aceste situații care ar fi putut conduce la efecte foarte grave.
Referitor la legislația europeană care ne impune această activitate de investigare, această legislație ne impune să avem un termen maxim de un an de zile în care să se finalizeze toate procedurile și chestiunile obligatorii. Timpul acesta e necesar pentru a se identifica cu adevărat și exactitate cauzele. S-a trecut la nivel european de la identificarea rapidă a vinovaților, la acest sistem care previne apariția în viitor ale unor asemenea probleme. Nu putem sări peste etape. Este și la Galați o anchetă penală pe care Poliția o realizează, noi trebuie să avem în vedere faptul că dânșii au prioritate în chestiunile de identificare a faptelor penale și a vinovaților și ne facem și noi treaba prin colaborare cu dânșii.
S-au făcut asemenea lucruri în urma problemelor care au apărut în ultima perioadă, s-a făcut public faptul că Autoritatea de Siguranță a promovat o reexaminare a personalului cu atribuții în siguranța circulației feroviare și exista inclusiv la nivelul eventualelor verificări tehnice necesare o atenție deosebită care se acordă în cadrul controalelor și acțiunilor de supraveghere pe care le fac dânșii, cu scopul de a se preveni reapariția acestor fenomene.”