Avioanele MiG-21 LanceR au în această săptămână ultimele ore de zbor. De luni vor fi scoase definitiv din serviciu. Piloții și specialiștii care au lucrat cu aeronavele spun că le vor duce dorul. Mulți dintre ei vor trece la avioanele F-16, iar operarea acestora va fi o nouă provocare, spun militarii. O echipă Euronews a filmat, astăzi, la Baza Aeriană Borcea, una dintre unitățile care au adăpostit ani buni avioanele MiG-21 LanceR.
Chiar și în ultimele zile de activitate, două avioane de vânătoare sunt în serviciul de luptă, pregătite să decoleze în caz de nevoie. Adrian Trifa este pilot de mai bine de un deceniu și are 750 de ore de zbor pe MiG-21 LanceR.
Adrian Trifa, pilot Baza 86 Aeriană Borcea: ”Îmi pare rău că iese din exploatare dar sunt conștient că acesta este și viitorul. Cea mai plăcută amintire pe MiG-ul 21 pentru mine este prima dată când am zburat în simplă comandă cu acest avion, e cu totul altceva te simți stăpân peste zare, e un avion impunător. Am fost entuziasmat când am avut decolări de poliție aeriană. Avioanele acestea zboară cu viteză destul de mare, timpul de decizie și de gândire și de luare a deciziei se comprimă și tot timpul trebuie să fim pregătiți și asta facem tot timpul.”
Primele avioane F-16 ajung în România din iarnă
Odată ce avioanele MiG-21 LanceR vor rămâne la sol, Adrian se va muta la București. El nu va face trecerea la un avion mai performant, precum mulți alți militari din bază. Serviciul de luptă va rămâne în grija escadrilei de avioane F-16 din dotarea Forțelor Aeriene și a aeronavelor aliate dislocate în țara noastră. La sfârșitul anului, ar urma să fie livrate și primele F-16 din cele 32 de avioane second-hand cumpărate din Norvegia. Tudor Gabriel Dora pilotează MiG-uri din 2017 și este entuziasmat să lucreze cu un alt tip de avion.
Tudor Gabriel Dora, pilot Baza 86 Aeriană Borcea: ”Am susținut probele care sunt de susținut adică centrifuga în America și anumite cerințe. Din punctul meu de vedere este o nouă provocare. Îmi doresc să-i fac față cu brio și să dau tot ce am mai bun din mine. Nu există jumătăți de măsură în zborul într-un avion de luptă tot timpul trebuie să fii pregătit.”
MiG-21 LanceR ar mai fi fost fiabil câțiva ani, spun cei care s-au ocupat de mentenanță avionului și de armamentul din dotarea acestuia.
Grigore Georgian, specialist Baza 86 Aeriană Borcea: ”Am fost în Cehia, în misiune, cu MiG-ul 21 LanceR, am avut expoziție statică și dinamică, iar în momentul cand avionul nostru a cuplat fortajul, toata lumea cat vedeai cu ochii, s-a întors sa vada, era ceva care bănuiesc ca nu mai văzuse, majoritatea nu văzuse MiG-21 LanceR făcând evoluții, și acela a fost cel mai plăcut moment.”
Iulian Arion, inginer Baza 86 Aeriană Borcea: ”Sincer chiar îmi pare rău, este un avion de suflet chiar dacă am doar doi ani de exploatare pe acesta, e prima dragoste, nu se uită niciodată, a doua dragoste sper să fie F16. Chiar îmi plăcea această aeronavă, mentenanță era destul de ușoară, aveai și oameni cu experiență care sa te îndrume, dar orice provocare e acceptată și mergem înainte. Pentru mine o să fie o trecere destul de ușoară, mentenanță la nivel de specialitate, cum suntem noi la armament, este cam asemănătoare.”
În acest moment, Forțele Aeriene Române au în dotare aproximativ 30 de avioane de vânătoare MiG-21 LanceR, însă câteva nu sunt funcționale. O parte dintre ele sunt aici, la Baza Aeriană Borcea, o parte la Câmpia Turzii și restul la Bacău, acolo unde vor fi și conservate toate aeronavele de acest tip, după data de 15 mai, când vor fi scoase din uz.
Decizia de scoatere din serviciu a avioanelor MiG-21 LanceR a fost luată în urmă cu un an de Consiliul Suprem de Apărare a Țării, după ce au avut loc mai multe incidente grave. Cel mai recent s-a înregistrat în martie, anul trecut, când un MiG s-a prăbușit în județul Constanța, în timpul unei misiuni. Pilotul nu a apucat să se catapulteze. Din 1990 și până acum, aproximativ 20 de aeronave de acest fel s-au prăbușit.