O scurgere majoră de documente confidențiale arată cum compania de ride-sharing Uber a făcut lobby printre importanți lideri politici pentru a obține relaxarea legislației muncii, dar și pentru a reglementa alte aspecte legate de taximetrie. Denumită „Uber Files”, scurgerea de informații constă în peste 124.000 de documente care acoperă perioada dintre 2013 și 2017.
Acestea au arătat că președintele Franței, Emmanuel Macron a făcut „eforturi extraordinare” pentru a sprijini eforturile Uber de a perturba industria de taxi din Franța, pe vremea când acesta era ministru al economiei, potrivit The Guardian, care a citat schimburi de mesaje text între Macron și directorii Uber. Un lobbyist Uber l-a descris pe Macron drept un „adevărat aliat”.
Obiectivul companiei era să obțină suportul politicienilor pentru a intra agresiv pe piețele din întreaga lume. În acest scop, a fost prevăzut un buget de 90 de milioane de dolari.
Președintele Macron nu recunoaște implicarea în scandal
Într-o declarație scrisă. Purtătorul de cuvânt al Uber, Jill Hazelbaker, a recunoscut „greșelile'” din trecut și a declarat că directorul general Dara Khosrowshahi, angajat în 2017, a primit „sarcina de a transforma fiecare aspect al modului în care funcționează Uber.”
„Când spunem că Uber este o companie diferită astăzi, o spunem la propriu: 90 la sută dintre angajații actuali ai Uber s-au alăturat după ce Dara a devenit CEO”, a spus Hazelbaker.
Într-o declarație pentru ziar, palatul prezidențial francez a declarat că atribuțiile ministeriale ale lui Macron la acea vreme „l-au determinat în mod natural să se întâlnească și să interacționeze cu multe companii angajate în schimbarea bruscă care a apărut în acei ani în sectorul serviciilor”.
„Violența garantează succesul”
Extinderea serviciului Uber a generat proteste uneori violente ale taximetriștilor din mai multe orașe europene. Pentru mulți, modelul de afaceri Uber era sinonim cu nesiguranța locurilor de muncă.
Ancheta a constatat că Uber a folosit „tehnologie invizibilă” pentru a se sustrage investigațiilor guvernamentale. De exemplu, compania a folosit un „kill switch” care a întrerupt accesul la serverele Uber și a împiedicat autoritățile să preia probe în timpul unor raiduri în cel puțin șase țări.
În timpul unui raid al poliției din Amsterdam, potrivit Uber Files, fostul director general al Uber, Travis Kalanick, a emis personal un ordin: „Vă rugăm să apăsați cât mai repede comutatorul de oprire ... Accesul trebuie să fie oprit în AMS (Amsterdam)”.
De asemenea, consorțiul a raportat că Kalanick a considerat că amenințarea cu acte de violență împotriva șoferilor Uber din Franța de către taximetriștii nemulțumiți a fost o modalitate de a obține sprijinul publicului. „Violența garantează succesul”, le-a trimis Kalanick un mesaj colegilor.
Scurgerea de informații arată că firma și-a redus factura fiscală cu milioane de dolari trimițând profiturile prin Bermude și alte paradisuri fiscale, apoi „a încercat să abată atenția de la obligațiile sale fiscale ajutând autoritățile să colecteze taxe de la șoferii săi”.