O magistrală de gaz a explodat în timp ce se făceau lucrări la autostrada Moldovei, în zona orașului Călimănești. Această nouă tragedie a scos la iveală câteva întrebări, care ar putea fi cheia pentru a găsi vinovații.
Firma care lucra la autostrada A7 nu avea voie să o facă în zona magistralei de gaz
Din datele existente până acum, există câteva certitudini, din care reies trei elemente-cheie. Primul se referă la avizul Transgaz pentru efectuarea lucrărilor. Iar Transgaz a dat un comunicat prin care menționează că firma care executa lucrările, Spedițion UMB, nu avea permisiunea să o facă până când magistrala de gaz nu era mutată sau deviată. Iar faptul că nu s-a deviat acea conductă a fost confirmat și de Ionel Scrioșteanu, secretar de stat Ministerul Transporturilor.
Ionel Scrioșteanu, secretar de stat în Ministerul Transporturilor: "Cert este, până în momentul de față, că nu se efectuau lucrări la conducta de gaz, ci lucrări de terasamente. Rămâne de văzut cât de în proximitate se făceau și dacă s-au îndeplinit toate condițiile din avizele emise de Transgaz. (...) Cu siguranță nu se lucra la conducta de gaz, ci la partea de terasamente, în speță la îmbunătățirea calitativă a terenului de fundare. Dacă s-au respectat sau nu condițiile, urmează să aflăm prin acest raport sau prin anchetele care se fac în paralel de Inspecția Muncii, de Procuratură și de alte instituții ale statului. (...) Organele statului trebuie să constate acum dacă s-au respectat sau nu. Doar cei de acolo, care erau la locul de muncă, știu foarte bine ce lucrau și cât de departe lucrau față de conducta de gaz și ce au respectat sau ce nu au respectat față de aviz".
Compania Spedition UMB aparține omului de afaceri Dorinel Umbrărescu.
Care sunt atribuțiile dirigintelui de șantier
Al doilea element-cheie face referire la cei care supravegheau lucrările, adică DRDP Iași (Direcia Regională Drumuri și Poduri), care asigura totodată și echipa de consultanță a proiectului, din data de 22.05.2023. Această echipă de supervizare, care se află în subordinea CNAIR, a emis ordinul de începere a lucrărilor în data de 29.03.2023.
Astfel, DRDP Iași avea rol de diriginte de șantier și avea sarcina de a face verificări legate de lucrări. Iar întrebarea care se pune este dacă chiar s-au făcut aceste verificări. Practic, lucrările supravegheate de DRDP Iași nu aveau voie să se desfășoare, din moment ce Transgaz nu a dat avizul.
Ionuț Ciurea, director Asociația Pro Infrastructura: "Mie mi se pare o pistă falsă cea lansată de domnul prefect. Ce contează că antreprenorul nu avea voie? Conform lipsei avizului Transgaz, așa cum ne-a transmis Transgaz, care spune că antreprenorul nu are voie să lucreze la o distanță mai mică de 20 de metri sau cât e - care e clar că nu a fost respectată - până când conducta nu va fi mutată. Conducta nu era mutată. Transgaz nu și-a dat acordul pentru lucrări în acel loc. Asta a încălcat constructorul, dacă ceea ce a spus Transgaz este corect. (...)
Lucrările erau chiar lângă conductă, se vede clar din imaginile din dronă. Ce este ciudat este cum antreprenorul acesta este, din păcate, scuzat de multe ori sau se închid ochii în momentul în care lucrează la limita avizelor, uneori fără avize. Dacă Transgaz spune adevărul, s-a lucrat acolo fără avizul Transgaz. Ei au spus că, până nu se mută conducta, nu pot face lucrări la o anumită distanță față de ea, sunt detalii tehnice. E clar că ei nu au respectat ce a spus proprietarul conductei.
E foarte grav, în primul rând pentru antreprenor și este ciudat că acest antreprenor are istoria asta îndelungată de nerespectare a multor norme SSM, avize, etc. Știm că mulți dintre oamenii ăștia sunt de bună credință, mă refer la locotenenți, la ingineri, nu la muncitorii de pe șantiere. Chiar dacă se riscă mult și se închid ochii, din partea autorităților, la multe nereguli, știu că trăgeau o limită în momentul când lucrau pe lângă obiective de genul ăsta".
Firma lui Dorinel Umbrărescu a licitat pentru 227 de kilometri de autostradă pe A7
În aceste condiții, se poate exclude din calcul întrebarea pe care mulți și-au pus-o, cea referitoare la distanța și adâncimea la care aveau loc lucrările. Practic, nu mai e necesar să se discute despre aceste distanțe din moment ce firma lui Umbrărescu nu primise permisiunea din partea Transgaz de a executa lucrările.
Ionuț Ciurea, director Asociația Pro Infrastructura: "Eu sper constructorul să se fi învățat minte și, cu toată presiunea publică pe care și-au asumat-o singuri, să revină la practicile bune pe care le știam de pe alte proiecte din trecut, când lucrau cu foarte bună viteză, calitate decentă și nu atât de mare respect pentru SSM, dar măcar știau să tragă niște linii roșii: atenție la liniile de gaze, atenție la liniile electrice aeriene, că fac imediat arc. Și nu s-a întâmplat la Umbrărescu niciodată cu arcul, dar s-a întâmplat la alți constructori, chiar în apropiere de București, pe A3, când un constructor a uitat bena ridicată și a făcut arc. Era o linie aeriană. Și șoferul a scăpat, dar camionul s-a făcut scrum. Aici se vede din dronă și se vede cu ochiul liber. Are o problemă antreprenorul cu respectarea normelor SSM. Noi vrem autostrăzi, dar nu cu morți."
Al treilea element-cheie îl reprezintă tocmai aceste supervizări din partea CNAIR. Iar aici se face referire la ora producerii exploziei, adică după miezul nopții, la 01:11, așa cum se observă pe camerele de supraveghere din zonă. Numai că, la acea oră târzie, e puțin probabil ca diriginții de șantier să se fi aflat la fața locului, având în vedere că, după cum precizam mai sus, cei care asigură dirigenția de șantier sunt lucrătorii de la DRDP Iași, adică angajați ai statului, care au, în mod normal, program pe timp de zi.
Ionel Scrioșteanu, secretar de stat în Ministerul Transporturilor: "Conducerea CNAIR a cerut un raport special din partea echipei desemnate de DRDP Iași să asigure dirigenție de șantier tocmai pentru a lămuri circumstanțele producerii accidentului. (...)
Și firma constructoare are echipa proprie de verificare pe șantier, de inspecție a muncii, care trebuie să verifice permanent șantierul. Dar nu cred că echipa de supervizare merge noaptea pe șantier, adică cei de la DRDP Iași. Și nu cred că dirigintele de șantier trebuie să stea acolo. El trebuie să verifice șantierul, să verifice dacă s-au făcut probele de laborator, cantitățile care s-au executat. Supervizorul poate să verifice lucrările oricând, și sera și dimineața, eu nu cred că e obligatoriu să fie permanent pe toate punctele de șantier."
Firma lui Dorinel Umbrărescu a licitat pentru 227 de kilometri de autostradă pe A7 și un total de 440 de kilometri din cei 760, atâția câți are România contractați în momentul acesta, după cum a precizat Ionuț Ciurea.
De ce nu a oprit nimeni lucrările, din moment ce nu exista permisiunea ca acestea să aibă loc
Până acum, această firmă nu a făcut nicio precizare. Prezent la emisiunea Vocile care contează, jurnalistul Hotnews Victor Cozmei a subliniat și el acest aspect. În plus, a reieșit o concluzie îngrijorătoare: lucrările în zona exploziei se făceau de mult timp, iar asta înseamnă că dirigintele de șantier avea timp suficient să facă toate verificările. Numai că, în câteva săptămâni sau luni de zile, aceste lucrări au continuat, fără a fi împiedicate de nimic.
Victor Cozmei, jurnalist Hotnews: "Vreau să subliniez și eu această tăcere foarte ciudată a constructorului, care nu a ieșit cu nicio poziție. Nu știu cât își permite el, dar știu că autoritățile nu își permit să nu vină cu o poziție publică. Sunt și niște lucruri clare. Din documentele de la Transgaz, știm foarte clar că constructorul nu avea ce căuta să lucreze în acea zonă până când nu erau finalizate operațiunile de relocare. Ce căuta să lucreze acolo firma și de ce a lăsat-o CNAIR să lucreze acolo? (...)
Acolo s-au mai făcut lucrări, peste acea magistrală de gaz s-a mai lucrat la drum, deși nu trebuia să se lucreze. Nu s-a trezit azi-noapte constructorul, pentru prima dată de când lucrează pe șantier, să lucreze în acel punct. Pe acea bucată s-a mai lucrat. Nu a fost DRDP Iași să vadă noaptea ce se lucrează, dar poate a fost ieri, la ora 14, sau la 17, nu?
Noi discutăm acum de un loc în care este clar că antreprenorul a lucrat peste acea conductă, e clar că nu a lucrat doar aseară, ci și săptămânile trecute, și lunile trecute. Sunt 14 locuri în care acea magistrală sau diferite magistrale de gaz intersectează autostrada. În toate cele 14, dacă vă uitați peste imaginile din dronă, se lucrează, au fost lucrări de drumuri. Cine supervizează aceste lucrări nu putea să vadă că s-a lucrat în 14 puncte unde nu trebuia să se atingă nimeni de ele?"