Regulamentul Euro7, așa cum este cunoscut, este menit să limiteze emisiile vehiculelor, ca urmare a actualului regulament Euro6.
Statele membre ale Uniunii Europene au convenit asupra unei noi versiuni a viitoarelor standarde de emisii auto ale blocului comunitar.
Cunoscute sub numele de Euro7, standardele îi obligă pe producătorii de automobile să reducă treptat emisiile de CO2 pentru a combate schimbările climatice și a îmbunătăți calitatea aerului.
Miniștrii Competitivității au aprobat luni, la Bruxelles, o propunere prezentată de președinția spaniolă a UE, care, în esență, îi face să cedeze în fața lobby-ului industriei auto.
În decizia lor, miniștrii au lăsat neschimbate standardele de emisii Euro6 existente pentru autoturisme. Țările cu industrii auto mari, precum Republica Cehă, Franța și Italia, au făcut presiuni în acest sens, argumentând că sectorul are deja multe pe cap, având în vedere tranziția către mașinile electrice.
Jozef Síkela, ministrul Industriei și Comerțului din Republica Cehă, a declarat că este mulțumit de acest acord.
Ce decizie a luat Consiliul European
Decizia Consiliului diferă în mod semnificativ de propunerea înaintată de Comisia Europeană în noiembrie anul trecut, care viza reducerea semnificativă a emisiilor de gaze pentru a atinge unele dintre cele mai stricte standarde din toate timpurile.
Constructorii europeni de automobile au făcut campanie împotriva acestei măsuri, afirmând că aceasta ar duce la costuri suplimentare pentru ei și pentru consumatori. Grupurile de mediu au respins decizia Consiliului, inclusiv Anna Krajinska de la Federația Europeană pentru Transport și Mediu.
"Din păcate, poziția Consiliului este extrem de dezamăgitoare în ceea ce privește standardele. Euro7 a fost o oportunitate de a reduce cele 70.000 de decese cauzate de transportul rutier în fiecare an, iar pentru mașini, din păcate, Consiliul nu îmbunătățește deloc limitele față de Euro6. Practic, înseamnă că vom avea aceleași mașini, doar că vor fi deghizate și spălate în verde ca fiind Euro7", a declarat aceasta pentru Euronews.
Standardele de emisii pentru camioane vor fi ușor mai mici decât înainte.
Standardele ar putea fi în continuare modificate, deoarece statele membre trebuie să negocieze cu Parlamentul European înainte ca regulamentul să intre în vigoare. Acest lucru este prevăzut pentru 2025.