Grevele lucrătorilor de pe aeroporturi țin blocați sute de mii de turiști în întreaga Europă. Pe aeroportul din Luton zeci de zboruri au fost anulate sau chiar decalate.
„Aplaudați băieți! Două ore de așteptare”, spune un pasager aflat în cursa către București.
Ore de întârziere
Călătoria cu avionul de la Luton, Londra s-a prelungit cam cu aproape trei ore.
„Problemele au apărut când ne-au suit în deja în avion. Însoțitoarele de zbor ne-au anunțat că nu există suficient personal la aeroport pentru a descărca bagajele celor care veniseră de la București cu avionul cu care urma să călătorim noi înapoi. Din acel moment am mai așteptat mai bine de două ore și jumătate. Legislația europeană prevede că dacă un zbor are o întârziere de peste trei ore acei pasageri trebuie despăgubiți cu 600 de euro, iar persoanele cu care am stat de vorbă în aeroport mi-au spus că vor face cerere pentru a primi acești bani”, potrivit jurnalistul Euronews România, Sonia Teodoroiu, care se afla printre pasageri.
Pasagerii au de suferit
Cererile lucrătorilor din aviația civilă vin în condițiile în care companiile aerine vor să recruteze personal după ce și-au redus masiv numărul de angajați în timpul pandemiei de Covid-19. Însă, până atunci, pasagerii rămân blocați pe aeroporturi ore sau zile în șir.
Isabela Costa, pasager: „Până acum am primit un mesaj de la compania aeriană care spune că este grevă. Și că fac tot ce le stă în putință pentru a menține zborurile normale.”
Maria Camila Guzman, pasager: „Am zburat din Columbia și am auzit înainte de a veni aici, că au fost multe întârzieri pe aeroporturi, chiar lipsă de personal. Că trebuie să fim atenți la asta. Erau câteva aeroporturi în Londra și în Amsterdam.”
„Am ales aceste date pentru a oferi companiei șansa de a reconsidera, de a sta și de a dialoga cu noi în aceste zile de grevă. Așa că putem să ne așezăm și să negociem într-un mod serios, fără a bloca discuțiile și a anula întâlnirile. Negocieri reale și adevărate, odată pentru totdeauna. Astfel putem semna un al doilea contract colectiv în Spania”, spune Pier Luigi Copello, protestatar din Spania.
600 de zboruri anulate în ultimele două săptămâni
Nici peste ocean lucrurile nu stau mai bine. Cel puțin 600 de zboruri au fost anulate în ultimele două săptămâni, iar între 4.000 și 7.000 au fost întârziate pe zi, potrivit serviciului de urmărire FlightAware.
Patricia Carreno plănuia să zboare cu prietenii la Mexic, dar a ajuns pe aeropot și a constatat că zborul lor a fost anulat. În speranța de a-și salva scurta călătorie, Carreno a fost căutat pentru opțiuni alternative.
Patricia Carreno, pasager: „Suntem aici de vreo trei ore, încercând să ne descurcăm singuri. Probabil că o să coborâm în Mexic, la Tijuana, la graniță și apoi să zburăm de acolo spre destinație.”
Mai multe companii aeriene low-cost au programate o serie de greve pe tot parcursul lunii iulie în mai multe hub-uri din Spania, inclusiv Barcelona și Malaga. Liderii sindicali spun că programul urmărește să permită companiei să reconsidere și să se conformeze cerințelor salariale ale lucrătorilor la egalitate cu alte țări din Uniunea Europeană, precum Franța și Germania.