România ar putea accede în spațiul Schengen și cu frontierele terestre ”abia de la 1 martie 2025”, după ce, începând din 31 martie, a intrat oficial în spațiul Schengen aerian și naval, un moment așteptat de cel puțin 13 ani.
”Există posibilitatea ca abia de la 1 martie 2025 să putem avea acces terestru la Schengen”, au declarat surse guvernamentale pentru Euronews România.
De altfel, Cătălin Predoiu, ministrul de Interne, a avut discuții cu omologii săi din statele ce fac parte din spațiul de liberă circulație. ”Se negociază în permanență”, au mai precizat sursele citate.
Pe 31 martie, Bulgaria și România au devenit state membre ale spațiului Schengen, moment în care controalele la frontierele aeriene și maritime interne au fost eliminate.
Blocarea accesului în spațiul Schengen terestru aduce pierderi pentru România: țara noastră pierde cel puțin 2% din PIB anual, din cauză că nu face parte din familia Schengen, arată calcule guvernamentale. Cei mai furioși sunt transportatorii rutieri, care uneori așteaptă chiar și câteva zile la granița cu Ungaria sau Bulgaria pentru a duce marfă în vestul Europei.
Industria transporturilor rutiere estimează că a pierdut 19 miliarde de euro, în ultimii 13 ani, din cauză că țara noastră nu este în spațiul Schengen, cam tot atât cât încasează industria de profil într-un an.
Radu Dinescu - secretar general Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România: ”Este un interval de 8h-16h la frontiera cu Ungaria, să intrăm în Ungaria, între 8 și 16 ore stau camioanele să treacă în Ungaria, nu spun dacă sunt sărbători. Lucrurile astea pot să se ducă la 3 zile și ne uităm la un maxim istoric de 5 zile, care s-a întâmplat în mod surprinzător, exact atunci când un mare investitor se uita la Ungaria și la România pentru a alege locația unei investiții de amploare”.
Economia românească pierde cel puțin 0,5% din PIB, doar din cauza întârzierilor în vamă, spune și ministrul economiei Radu Oprea.
Radu Oprea, ministrul economiei: ”Am atras atenția asupra costurilor pe care fiecare cetățean european le plătește, pentru că România nu este încă membră a spațiului Schengen. Fiecare Dacia Duster sau Sandero, fiecare Ford Puma sunt mai scumpe cu 100 de euro, doar din cauza costurilor cu așteptarea în vamă”.