Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

SGR: Pași mici și cozi lungi. Românii se plâng și acum că aparatele de colectare sunt mai tot timpul nefuncționale

Oameni cu sacoșe pline de sticle goale. A devenit o imagine obișnuită în peisajul românesc. Cozi interminabile, aparate nefuncționale și o rată de returnare a ambalajelor de doar 40%. Așa arată Sistemul Garanție-Returnare la mai bine de 10 luni de la implementare. Problemele sunt aceleași ca la început, iar soluțiile întârzie.

Aproximativ 40% dintre ambalajele cu simbol SGR au fost returnate, până acum, anul acesta

Mă car cu sacoșele după mine, mereu ca fraieru'. Nu funcționează niciodată.

Uitați și acum s-a blocat. Funcționează, nu funcționează. Se rezolvă, nu se rezolvă...

Cozi lungi, aparate care nu acceptă anumite recipiente sau care sunt nefuncționale. De asta se lovesc românii când încearcă să returneze ambalajele cu garanție. În mod normal, toate tipurile de ambalaje au fost înregistrate, așa că sistemul ar trebui să le recunoască în funcție de mărime, formă și greutate. Ușor de zis, greu de făcut, iar colectarea manuală îi face pe mulți operatori să nu vrea să se înscrie în sistem.

Maia Bondici, jurnalistă Euronews: Dintre cei 80.000 de operatori economici din România, doar 40.000 s-au și înscris în programul Garanție-Returnare. Asta înseamnă că putem să returnăm recipientele doar la jumătate din magazinele din țară. Acesta este și unul dintre motivele pentru care se creează cozi la aparate.

De fiecare dată e coadă aici. Încercăm să le evităm și plecăm.

Știți de când le plimb? Cred că am trei săptămâni de când le plimb.

Reporter: N-ați găsit loc liber?

Aici știam că e mai liber și de aia am venit aici.

O posibilă soluție: Mai multe aparate de colectare

Mai multe aparate de colectare ar ajuta situația, spun experții. Însă, cei care dețin magazine se plâng de costurile pentru achiziționarea și mentenanța lor.

Anca Marinescu, reprezentantă Returo: Aparatele nu sunt la Returo, ci sunt la la retaileri. Este decizia lor. Din discuțiile pe care le-am avut cu ei, știm că până la sfârșitul anului infrastructura de aparate de colectare automate va crește cu aproximativ 30%.

Cei care au magazine mici vin adesea să predea ambalajele colectate la automatele de la marile magazine, asta, în loc să aștepte ca sacii să fie ridicați de Returo. Explicația lor - Returo întârzie tot timpul cu colectarea. Drept consecință, vedem cozile de care se plânge toată lumea.

Anca Marinescu, Reprezentantă Returo: S-a schimbat foarte mult situația legată de felul în care se face preluarea ambalajelor. Timpii de așteptare sunt din ce în ce mai mici, sunt în cele mai multe cazuri conform contractului, adică 48 de ore.

Feliciu Paraschiv, președintele Asociației Retailerilor Mici și Mijlocii: Până se vor pune toate lucrurile la punct, până vor veni mașinile de colectare la timp, pentru că ele nu vin la timp și nu vin cu cuve, nu vin cu aplicația instalată pe telefonul șoferului și așa mai departe… Am rugat pe toate căile, atât Returo, cât și Ministerul Mediului să nu-i sancționeze, deocamdată, pentru că până la urmă, chiar și în zona asta de gri, fenomenul pe care noi ni-l dorim cu toții, adică fenomenul de colectare, se produce.

Până în momentul de față, doar aproximativ 40% dintre recipientele cu simbol de garanție au fost returnate.

Taguri

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE