Rusia și-a creat o adevărată „flotă fantomă” pentru a ocoli sancțiunile Uniunii Europene și pentru a exporta neîngrădit petrol pe cale maritimă. Marea Neagră este una dintre rutele preferate de Moscova pentru a-și vinde petrolul, iar un accident ar putea provoca o adevărată catastrofă ecologică în zonă, avertizează specialiștii. Comerțul cu țiței și gaze este principala sursă de venit ce-i permite Kremlinului să finanțeze războiul împotriva Ucrainei.
Parlamentul European a adoptat o rezoluție prin care solicită Uniunii Europeană să ia măsuri suplimentare pentru a depista navele vechi, care trec prin apele europene. Așa-numita flota fantomă este una dintre armele ascunse folosite de Rusia pentru a-și finanța mașinăria de război. Zilnic sute de nave neînregistrate oficial traversează apele internaționale.
Rasa Juknevičienė, eurodeputat: „Aproape 600 de nave din așa-numita flotă fantomă operează în principal în Marea Baltică și Marea Neagră. Motivul pentru care fac acest lucru este ocolirea sancțiunilor și, de asemenea, a plafonului de preț care a fost impus pentru petrol și gaze. Rusia a inventat această modalitate de a ocoli problemele.”
Parlamentul European solicită măsuri mai dure
Începând din 2022, Uniunea Europeană a adoptat o serie de sancțiuni împotriva Rusiei, inclusiv un plafon de preț pentru petrol. Este vorba de 60 de dolari pentru un baril. Au fost introduse interdicții și pentru transporturile maritime. Pentru a nu pierd veniturile, Kremlinul a inventat căi de ocolire a sancțiunilor, inclusiv crearea unei flote fantomă. Navele circulă cu sistemele de locație deconectate, iar pentru a evita detectarea radar, petrolul este transferat dintr-o navă în alta. Riscul de accidente, în aceste condiții, este enorm, spun specialiștii.
Mārtiņš Staķis, eurodeputat: „Solicităm Comisiei și Agenției pentru Siguranța Maritimă, în primul rând, consolidarea capacităților de a bloca aceste nave, dar și să se asigure că toate sancțiunile sunt aplicate în toate teritoriile din Europa. În al doilea rând, să interzică aceste transferuri periculoase de la navă la navă. De asemenea, să dispună de fonduri suplimentare pentru capacități de reacție rapidă. Pentru că fiecare zi, fiecare întârziere, va costa miliarde. Și mă refer, bineînțeles, doar la catastrofele ecologice.”
Rusia a cheltuit aproape nouă miliarde de euro pentru a-și crea flota fantomă. Navele transportă în principal petrol rusesc către India, China și Turcia. În aceste țări țițeiul este rafinat și apoi, fără a fi supus sancțiunilor, poate ajunge pe alte piețe, inclusiv cea europeană.