DISCLAIMER: Acest articol este plătit și provine integral dintr-o sursă de comunicare externă. Euronews România pune la dispoziție spații de comunicare, în timpul campaniei electorale, în condiițile prevăzute de lege.
Echipa editorială Euronews România nu este implicată în niciun mod în realizarea acestui tip de articol și în verificarea acurateții informațiilor prezentate. Autorii își asumă responsabilitatea pentru întregul conținut.
MENABIT OZGHIUN este născut și crescut în Mangalia. În Dobrogea există monumente ale eroilor dobrogeni, în care sunt menționați militari din familia sa, care și-au dat viață în apărarea României, în cele două războaie mondiale, luptând în armata română.
În timpul gimnaziului, a reprezentat orașul Mangalia câștigând olimpiade naționale de matematică. Din anul 1993, timp de 15 ani, a fost polițist de frontieră. Cu timpul, a devenit specialist într-un domeniu specific, motiv pentru care a primit invitația la FBI, Bundespolizei, U.S.Secret Service, Poliția Federală Belgiană și alte forțe guvernamentale, pentru schimb de experiență și instruirea agenților în domeniul respectiv.
În anul 2008 a reintrat în viața civilă și a dezvoltat o activitate comercială, care s-a extins la nivel național: a implementat branduri în piața de consum a României. De la Satu Mare până în Vama Veche, de la Fălticeni până în Timișoara, toate rețelele de magazine cash & carry, de magazine supermarket, convenience, toate clusterele de benzinării cu magazine, precum și mare parte din locațiile HoReCa, vânzând produsele cărora le-a dezvoltat marca în România.
Din data de 16.05.2023, în urma testărilor oficiale, a devenit membru Mensa. Calitatea de membru Mensa este deschisă tuturor celor care au un coeficient de inteligență (IQ) destul de ridicat pentru a se clasa între primii 2% din lume.
“Degeaba poleim străzile cu aur, dacă oamenii nu au bani în buzunare pentru traiul zilnic.”
Din anul 2016, este consilier local al municipiului Mangalia și la alegerile locale din acest an candidează pentru funcția de primar din partea alianței electorale “NOI SUNTEM MANGALIA”, formată din Partidul Alternativa Dreaptă, Partidul Ecologist Român, Partidul Verde și Uniunea Democrată Tătară. Platforma politică a acestei alianțe electorale este realizată pe nevoile locale ale municipiului, astfel că Alianța NOI SUNTEM MANGALIA este privită ca o mișcare municipalistă (locală),propune candidat pentru primar și listă de candidați pentru Consiliul Local.
Numele acestei alianțe electorale este preluat de la o asociație civică, foarte activă pe raza Mangaliei și a stațiunilor ei.
În prezent, există multe probleme care afectează viața municipiului, consecințele fiind foarte îngrijorătoare: mai există foarte puțini tineri cu vârsta între 20 și 30 de ani; nu există oportunități și locuri de muncă. Comparând cu anul 2015, numărul de salariați înregistrați în anul 2022 a scăzut cu 50%.
Unul din principiile mele în administrația publică este: “Degeaba poleim străzile cu aur, dacă oamenii nu au bani în buzunare pentru traiul zilnic.”
A fost omul care întotdeauna a venit cu soluții pentru problemele identificate. Foarte mulți dintre aleșii locali nu realizează existența acestor probleme, ori nu-i interesează, iar dintre cei care reușesc sa le identifice sunt și mai puțini cei care au experiența și capacitatea pentru a propune soluții.
Mangalia este singurul oraș din Europa cu 6 stațiuni turistice de interes național: Mangalia, Saturn, Venus, Cap Aurora, Jupiter, Neptun-Olimp. În materie de turism, Mangalia este Roșia Montană a României: un potențial mare si important, irosit de impotența administrației publice locale.
În anul 1993, capacitatea de cazare a litoralului românesc era de 126.900 locuri, reprezentând 50% din capacitatea de cazare a României. Pentru acel an, statistica oficială privind sosirile de turiști care s-au cazat pe litoral a fost astfel:
- 882.219 turiști străini
- 873.313 turisti români
- total turiști = 1.755.532 turiști
În anul 2023, conform Institutului Național de Statistică, în stațiunile de pe litoralul românesc, au fost 106.918 locuri de cazare, astfel:
- 991.777 turiști români
- 6.448 turiști străini (doar 511 în stațiunile Mangaliei)
- total turiști = 998.225
Mangalia are nevoie de o nouă identitate turistică
În 30 ani, litoralul românesc a pierdut 20.000 locuri de cazare și 876.000 de turiști străini. Cel mai mult au pierdut stațiunile Mangaliei.
În 30 de ani, niciun primar nu a venit cu un proiect concret pentru dezvoltarea industriei de turism în stațiunile noastre. Pentru a reveni la statisticile în care numărul de turiști străini era mai mare față de numărul de turiști români, Menabit Ozghiun propune Mangaliei un plan bine gândit, bazat pe experiența destinațiilor turistice din toată lumea, pe toate continentele. Această dezvoltare a turismului este menită să dezvolte economia locală.
“Nu ne mulțumim cu așa-zișii investitori, care nu plătesc impozitele pe salarii în Mangalia, nu plătesc TVA în Mangalia. Din fiecare impozit pe salariu, automat 63% ajung în contul municipalității de la Trezorerie. În prezent, ofertele de muncă pentru locuitorii Mangaliei sunt: ospătari, bucătari, cameriste…. Pentru un sezon de 3 luni. “, spune Menabit Ozghiun îngrijorat de situația actuală.
Prima măsură din acest plan de redresare a turismului este crearea conceptului destinației turistice pentru fiecare stațiune. În prezent, la intrarea în stațiunea Saturn este amplasat un monument urban care reprezintă planeta Saturn, lucrare a administrației actualului primar.
Este nefirească această reprezentare, deoarece stațiunile turistice administrate de Primăria Mangalia se numesc Saturn, Venus, Cap Aurora, Jupiter, Neptun, Olimp. Toate denumirile se regăsesc în mitologia romană. Planeta Aurora și planeta Olimp nu există.
Nu se poate dezvolta un concept al destinației turistice cu planeta Saturn.
În antichitate, a existat sărbătoarea Saturnalia, populară la romani. Avea loc în fiecare an, în cinstea zeului Saturn, după terminarea lucrărilor agricole. În această perioadă nu se putea declara război, nu se puteau venera zei și se făceau daruri.
În jurul acestor istorii și legende se pot dezvolta concepte diferite ale destinației turistice, pentru fiecare stațiune, astfel încât un turist, ca să trăiască experiența celor 6 stațiuni, să aibă nevoie de un sejur de cel puțin 6 zile.
Dezvoltarea turistică se poate face prin dezvoltarea economică a Mangaliei. În ultimii 30 de ani, s-a încercat invers: să se dezvolte economia municipiului în baza industriei de turism. Consecința este că turiștii nu mai sunt la fel de mulți, motiv pentru car economia Mangaliei a ajuns în colaps.
“Să nu ne mai străduim să construim stațiunea după ce au sosit turiștii, pentru că vor fi nemulțumiți și faima rea distruge industria. Stațiunea trebuie amenajată cu gust, în propria poveste de marketing, serviciile de calitate trebuie asigurate, abia apoi vom fi capabili să atragem turiștii. “, este de părere Menabit Ozghiun, candidat pentru funcția de primar la Mangalia.
Propunerea lui Ozghiun este de a construi brandul fiecărei stațiuni, dezvoltând o economie pe orizontală.
Concret:
1. Este nevoie de un efort comun, acesta se va concretiza prin înființarea în subordinea Consiliului Local a unei entități denumită Agenția Locală pentru Dezvoltare Mangalia, sub forma unui parteneriat între un hub antreprenorial și autoritatea publică, care să dezvolte conform planului integrat pentru dezvoltare locală.
2. În cadrul Agenției Locale pentru Dezvoltare (ADL) va funcționa Centrul Municipal pentru Fonduri Nerambursabile, susținut din încasările cu taxa specială pentru autorizarea activităților economice, existentă în prezent. Consultanții din acest centru vor asigura know-how pentru Start Up finanțat cu granturi municipale, cu fonduri de stat și fonduri europene.
3. În ADL va funcționa Creative Cluster, pentru dezvoltarea meșteșugarilor și a producătorilor de bunuri specifice industriei de turism.
4. Agenția Locală pentru Dezvoltare va funcționa preponderent în Parcul Industrial Mangalia înființat în anul 2003. Are 13 hectare de hale de producție, spații pentru birouri, infrastructură stradală, utilități publice și chiar o fostă benzinărie. În prezent este lăsat în paragină.
Hub-ul Antreprenorial va avea drept scop realizarea în primii 2 ani de mandat a următoarelor proiecte: susținerea pentru înființarea unei fabrici de gheață, a unei fabrici de pâine cum a avut în trecut Mangalia, a unei fabrici de producție și îmbuteliere răcoritoare, fabrică de bere locală, ateliere de creație pentru diverse produse de sezon, fabricarea de produse alimentare ambalate, sere pentru flori, ferme de verdețuri etc. Condiția pentru obținerea unui grant municipal este ca proiectul Start Up să angajeze minim 5 salariați. Impozitele și taxele fiscale de la acești salariați, precum și impozitul pe profit și TVA plătit în următorii 3 ani de către Start Up, să reprezinte încasări la bugetul local în valoarea grantului oferit de municipalitate.
În același timp, fiecare participant la industria de turism, fiecare recepționer, fiecare taximetrist, fiecare vânzător etc, trebuie să cunoască și sa povestească caracteristicile de brand ale stațiunilor și ale Mangaliei. Vom demara programe de informare și consolidare a conceptului destinației turistice.
Mangalia s-a numit Callatis în antichitate, cetatea a fost înființată de către grecii dorieni. I-au dat numele Kallatia (greaca veche), deoarece are o caracteristică climaterică: grecii dorieni au constatat că zona Mangaliei are cele mai multe zile cu soare pe an, în comparație cu celelalte zone din jurul Mării Negre. “Kallatia” se traduce “cea frumoasă”, deoarece cetățile însorite erau cunoscute drept frumoase în antichitate.
Această caracteristică climaterică este un beneficiu pentru producția de energie solară cu panouri fotovoltaice. Mangalia deține Lacul Balta Herghelie, în suprafață de 99 de hectare, alimentat de izvoare cu apă sulfuroasă. O măsură pentru protecția ecosistemului lacului este amplasarea unui parc fotovoltaic flotant (plutitor), în sistem public-privat: fiecare familie să poată dețină multiplu de 10 panouri fotovoltaice, în calitate de pro - sumatori.
Această realitate climaterică, faptul că Mangalia și stațiunile ei au mai multe zile cu soare pe an, trebuie sa facă parte din promovarea destinației turistice: riscul pentru a prinde vreme ploioasă este mai mic pentru turiștii care optează pentru vacanțe în stațiunile din sudul litoralului.
Stațiunile din sudul litoralului românesc beneficiază de oxigenul proaspăt produs de pădurea Comorova. De la mandat la mandat, pădurea devine tot mai mică, din cauza defrișărilor permise de administrația publică. Alăturat pădurii, au fost identificate mai multe hectare de teren viran, în proprietatea municipalității Mangalia, la același număr cadastral. Cu ocazia constituirii Registrului Spațiilor Verzi, aceste terenuri au fost încadrate la categoria “pentru plantări. Este necesar a se parcurge Regulamentul Arborilor care să prevadă că pentru fiecare 100 mp de construcție curte sau imobil, pentru fiecare nivel, să fie plantați pe aceste terenuri ale pădurii Comorova un număr de 10 arbori, cu diametrul de minim 15 cm, înălțime de minim 4 m, transportați cu rădăcina în balot de pământ (arbore ajuns aproape de maturitate). De la 1989 până în prezent, nu a existat un alt proiect pentru mărirea Pădurii Comorova. Cu această măsură vor fi împădurite mai multe zeci de hectare de teren viran, din vecinătatea pădurii. Dezvoltarea pe litoralul românesc va fi făcută concomitent cu creșterea pădurii.
Toate proiectele Alianței NOI SUNTEM MANGALIA răspund nevoilor concrete ale municipalității.
Mangalia trebuie adusă în mileniul 3. Este nevoie să avem o instituție care se autocorectează, încât să nu mai fie posibilă corupția. De asemenea, să se dezvolte interacționând cu cetățeanul și cu organizațiile civice, să fie o instituție construită în sens invers: de la nevoia cetățeanului către organizarea instituțională. Nu cetățeanul trebuie să se adapteze nevoilor instituției, ci instituția se va adapta nevoilor cetățeanului.
Dezvoltarea urbană durabilă se face împreună.
Menabit Ozghiun, candidat din partea Alianței NOI SUNTEM MANGALIA la funcția de Primar, își dorește pentru locuitori o schimbare în bine. În ultimii 4 ani, echipa Alianței a luptat pentru rezolvarea problemelor fiecărui cetățean care le-a solicitat ajutorul. Votați Alianța NOI SUNTEM MANGALIA la poziția 7 pe buletinul de vot pentru Consiliul Local Mangalia!
Votați MENABIT OZGHIUN la poziția 5 pe buletinul de vot pentru Primar!
PRECIZARE: Euronews România își rezervă dreptul de a refuza comunicări care conțin atacuri la persoană, acuzații ori încălcări ale drepturilor garantate de Constituție pentru toți cetățenii României.