O coaliție cu trei lideri s-ar putea transforma într-un guvern PNL - PSD. Nu mai departe de săptămâna trecută, viitorul premier Marcel Ciolacu a declarat că rotaţia guvernamentala va fi „una lină şi aşezată”. O spunem drept, negocierile au început cu stângul. Vicepremierul Kelemen Hunor a părăsit discuțiile de la Palatul Victoria, în momentul în care a aflat că UDMR ar putea pierde Ministerul Dezvoltării, pe care l-ar prelua PNL. Asta deși, cu doar câteva ore înainte, liberalii transmiteau public că nu vor să ia niciun minister de la alt partid. Pe de altă parte, PNL și PSD își dispută controlul Ministerului Transporturilor.
Senatorul PSD Călin Matieș a explicat la Euronews România de ce social democrații își doresc în continuare controlul Ministerului Transporturilor.
„Am reușit să deblocăm foarte multe proiecte, am reușit să avem o absorbție de 100% a fondurilor europene și am cerut o suplimentare. Deci lucrurile funcționează. Ne dorim ca domnul Grindeanu să rămână în continuare ministru. Avem patru ministere negociate sau prinse în protocol. Dacă până la urmă liderii noștri și de la PNL și de la PSD – UDMR nu face parte din protocol – se hotărăsc ca aceste patru ministere să rămână în protocol, eu sunt de acord. Dar, în continuare, ne-ar părea rău ca această dezghețare a lucrărilor de la Ministerul Transporturilor să se împotmolească sau să nu mai aibă ritmul din prezent”, a spus Călin Matieș.
Pe de altă parte, liberalul Gheorghe Falcă consideră că protocolul trebuie respectat și Ministerul Transporturilor trebuie să ajungă la PNL.
„Eu știu un singur lucru – există un protocol în care Ministerul Transporturilor trebuie să vină la PNL. Noi nu am spus că premierul nostru este super competent și nu trebuie să-l schimbăm acum cu un alt premier, ci am spus că respectăm protocolul. Asta înseamnă onestitatea. Este un gest pe care o să-l vadă cetățenii. România este o țară stabilă în zonă, pentru aceasta s-a făcut compromisuri între PSD și PNL, fiecare a acceptat aceste compromisuri, dar nu înțelegem acum de ce poți să scoți un partener de la guvernare, doar pentru a menține un minister. Avem obligația până în 26 mai, când premierul României își va depune mandatul, să rămânem în protocol. Dacă nu vom rămâne în protocol, sigur liderii partidelor vor găsi o soluție de compromis, dar compromisul arată urât în momentul în care îi scoți de la guvernare pe UDMR”, a spus Gheorghe Falcă.
Motivele confruntării pentru Ministerul Transporturilor
Politologul Andrei Țăranu a explicat de ce, în viziunea lui, există o confruntare între PNL și PSD pentru Ministerul Transporturilor.
„Suntem într-o situație ridicolă. Acest guvern și această rotativă este o premieră în politica românească și trebuie spus în politica europeană și dacă nu chiar mondială. S-a încercat în Israel, dar nu a durat foarte mult guvernul ciclic. În general lucrurile acestea se întâmplă greu pentru că guvernele de coaliție sunt niște guverne care au mari probleme. Este natural lucrul acesta. Scopul pe care l-au declarat atunci când au făcut această coaliție a fost acela al stabilității. Lucrul acesta este absolut fundamental. România a avut din nefericire guverne care au durat mult prea puțin, iar lucrul acesta a făcut să nu fim credibili pe toate piețele și oriunde.
Faptul că Ministerul Transporturilor a devenit subiect de discuție e ușor de înțeles. Nu doar din PNRR ci și din fondurile de coeziune și din alte locuri, Ministerul Transporturilor este ministerul cu cei mai mulți bani de pe piață și care va și absorbi în continuare foarte mulți bani. Din nefericire, în toată politica românească, există o clientelă. De se poate absorbi cel mai mult și trimite către clientelă? Din locurile în care sunt cei mai mulți bani. Acesta este motivul pentru care înțelegem acum de ce sunt atât de mulți secretari de stat la Transporturi și o birocrație foarte stufoasă. Totodată domnul Grindeanu și cu domnul Tudose au fost fără discuție patronii politici ai domnului Ciolacu și din acest motiv domnul Ciolacu are niște datorii de plătit”, a spus Andrei Țăranu.