Podul suspendat peste Dunăre de la Brăila - cel mai mare pod suspendat construit vreodată în România, al treilea ca dimensiune din Europa (după deschiderea dintre piloni) şi ultimul pod peste Dunăre înainte de vărsarea în Marea Neagră - a fost inaugurat astăzi, în cadrul unei ceremonii la care iau parte mai mulţi oficiali ai statului.
La ceremonie au participat preşedintele Klaus Iohannis, preşedintele Senatului, Nicolae Ciucă, premierul Marcel Ciolacu, dar şi ministrul Transporturilor şi Infrastructurii, Sorin Grindeanu.
Fotografie principală: Inquam Photos / George Calin
Podul de la Brăila, deschis circulației de la ora 15:30
Circulația pe podul suspendat de la Brăila a fost deschisă în jurul orei 15:30. Podul este unul exclusiv pentru traficul rutier, iar pietonii și bicicliștii nu au acces pe pod.
Circulația va fi oprită în intervalul 21:00 - 6:00, de luni până vineri. De asemenea, în weekend-uri și sărbători legale (chiar dacă sunt zile din cursul săptămânii), circulația rutieră va fi deschisă.
Nicolae Ciucă: Este cel mai complex și cel mai important proiect românesc de infrastructură, după 1989
Nicolae Ciucă mulțumesște Uniunii Europene pentru sprijinul acordat acestui obiectiv.
”Este cel mai complex și cel mai important proiect românesc de infrastructură de după 1989. A ieșit un lucru trainic. Mulțumim sprijinului european consistent pentru acest obiectiv.
Este un motiv de mândrie națională. România reia obiceiul proiectelor de mare anvergură, care nu rămân la sertar.
Toți cei implicați am demonstrat că România poate construi spectaculos. Avem un exemplu excelent de colaborare regională, cu sprijin european. Așa trebuie să facem în fiecare din regiunile țării. Avem bani pentru investiții importante care să schimbe pentru mult timp România. E nevoie de responsabilitate și de o voință de oțel în instituții.
Una dintre prioritățile majore ale acestei coaliții de guvernare este chiar dezvoltarea infrastructurii.” spune Nicolae Ciucă.
Marcel Ciolacu: E și un model de investiție publică majoră
”România transmite Europei un mesaj clar: vrem, știm și mai ales putem să ne construim destinul ca o națiune europeană puternică și demnă.
E rezultatul muncii în echipă, al cooperării internaționale. Un consorțiu japonez a lucrat zeci de subcontractori români. E și un model de investiție publică majoră. Cele 500 de milioane investite în pod s-au întors în mare parte în România, mai ales în această zonă.
Este un simbol al patriotismului economic. Deschiderea acestui pod aduce o serie de beneficii importante: economia de timp și de bani pentru transportatori, pe termen lung se prefigurează o mult mai intensă activitatea în zona liberă Brăila, înseamnă un plus de dezvoltare economică. Va crește și numărul turiștilor în Delta Dunării.”, a adăugat Marcel Ciolacu.
Iohannis: ”Infrastructura de transport trebuie să rămână prioritatea zero”
Klaus Iohannis susține că este cea mai amplă construcție ridicată în România și este unul dintre pașii importanți în atingerea unor obiective în ceea ce privește conectivitatea.
”Este cea mai amplă construcție ridicată în România în ultimele trei decenii și este al treilea pod ca mărime din Europa. Îi felicit pe toți cei implicați în acest proiect de investiții pentru eforturile depuse și pentru rezultatul obținut.
Avem o nouă dovadă, cât se poate de puternică, a faptului că și în România, dacă există voință și seriozitate, se pot duce la capăt proiecte majore de infrastructură.Mulțumiri speciale trebuie aduse si partenerilor italieni si japonez pentru implicarea și profesionalismul de care au dat dovadă.
Construcția aceasta este, cu certitudine, una dintre cele mai ambițioase inițiative de modernizare a infrastructurii de transport din România, realizată cu fonduri europene, cu expertiză internațională de referință și cu tehnologie de ultimă generație. Fondurile europene constituie principala noastră sursă de modernizare a infrastructurii de transport. Faptul că finanțările destinate infrastructurii mari au cel mai mare grad de absorbție arată că s-a înțeles pe deplin importanța acestor proiecte.
Infrastructura de transport trebuie să rămână prioritatea zero a oricărui guvern, dar și a autorităților locale.
Podul care intră astăzi în circulație reprezintă un prim pas deosebit de important în atingerea unor obiective privind conectivitatea, fluidizarea traficului de tranzit și siguranța rutieră. Acest proiect reprezintă, totodată, măsura unei bune cooperări, deopotrivă naționale și internaționale.”, a declarat Klaus Iohannis.
Cum arată Podul de la Brăila, cu câteva zile înainte de a fi dat în circulație
Podul va putea fi circulat din 6 iulie, ora 13:00
”Am efectuat pe șantier și verificarea stadiului pregătirilor necesare pentru darea în trafic, precum și stadiului lucrărilor, inclusiv pe etapa a 2-a a drumurilor de legătură (restul drumului până la Jijila), iar în următoarele zile, continuă aceste ultime pregătiri și ne vom concentra împreună cu antreprenorul pe etapa a 2-a a drumurilor de legătură.
Podul suspendat peste Dunăre de la Brăila/Galați - Tulcea se va da în trafic săptămâna viitoare, împreună cu prima etapă a drumurilor de legătură, pe 06 iulie, la ora 13:00”, a anunțat pe Facebook secretarul de stat în Ministerul Transporturilor, Irinel Ionel Scrioșteanu.
Sorin Grindeanu: Vom putea să dăm în circulație podul pe varianta Măcin, din 6 iulie
Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a spus că Podul de la Brăila ar putea fi circulat din 6 iulie 2023, pe varianta Măcin.
”Vom putea să dăm în circulație, pe varianta Măcin, cât de repede putem, și asta înseamnă 6 iulie. Lucrările sunt gata în proporție de aproape 100%. Mai sunt câteva lucruri de pus la punct, în rest, toate sunt finalizate.
Aș vrea să fac o precizare. Am luat decizia de a da drumul la circulație cât se poate de repede, 6 iulie, deși vor mai urma lucrări. Până la sfârșitul anului trebuie dată în circulație și varianta Jijila și se va termina și aceasta, dar următoarele săptămâni, după darea în circulație, vor trebui demontate aceste macarale mari și am avut de ales între două variante: ori mai ținem o lună și ceva sau două, până reușesc să dea jos aceste macarale, să le demonteze, și ar însemna să treacă tot sezonul estival, când va fi foarte mult folosit acest pod, ori să facem un program, astfel încât să poată fi folosit podul, iar anumite ore să fie folosite pentru demontarea macaralelor”, a spus Sorin Grindeanu, după verificarea lucrărilor pe șantierul Podului suspendat de la Brăila.
Care va fi programul în care podul de la Brăila va putea fi circulat
Sorin Grindeanu: Cred că e decizia corectă de a lăsa circulația deschisă tot weekendul, fără niciun fel de întrerupere, 24 din 24, pentru că eu cred că va fi cea mai circulată perioadă și de dimineața, de la 6, până seara la 8-9 să fie deschisă circulația, urmând ca pe timpul nopții să poată să facă aceste lucrări de demontare a macaralelor, neputând fi făcute sub trafic, pentru că ar pune în pericol viața celor care circulă pe acest pod.
În două luni, cât va dura să se termine aceste lucrări, va putea fi folosit podul pe toată perioada zilei.
Autoritățile anunțaseră anterior că podul de la Brăila va fi gata pe 27 iunie, iar acum termenul a fost prelungit cu mai mult de o săptămână. Fostul prim-ministru Mihai Tudose a pus prelungirile pe seama ”blocajelor politice”.
”Au existat blocaje politice care nu au permis dezvoltarea acestei lucrări. Cert e că vorbim de o amânare de o săptămână acum, stând pe pod”, a spus Mihai Tudose.
Au început testele de rezistență la Podul de la Brăila
Au început testele de rezistență la Podul de la Brăila, a anunțat Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor, pe pagina sa de Facebook.
Podul suspendat peste Dunăre a fost supus, luni, testărilor statice şi dinamice, operaţiune pentru care s-au folosit 60 de camioane încărcate fiecare cu 40 tone de piatră şi care a avut loc în prezenţa secretarului de stat din cadrul Ministerului Transporturilor, Ionel Scrioşteanu.
"Mai sunt teste de efectuat zilele următoare, încă cinci teste statice, plus testul dinamic joi şi mai este de realizat partea de semnalizare rutieră verticală şi orizontală, la care se lucrează în acest moment, în paralel cu testarea obiectivului. În ceea ce priveşte drumurile care fac legătura cu podul, prima etapă, aşa cum a anunţat şi domnul viceprim-ministru, va fi dată în trafic odată cu podul, etapa a doua va fi finalizată până la sfârşitul anului", a spus Ionel Scrioşteanu, potrivit Agerpres.
În ceea ce priveşte urcarea pe pod dinspre Brăila, care nu este încă finalizată, secretarul de stat din cadrul Ministerului Transporturilor a precizat că a avut o discuţie pe această temă cu constructorul, care l-a asigurat că "maxim săptămâna viitoare vor fi închise lucrările şi în acel punct, care a fost cel mai sensibil de până acum".
ȘTIREA INIȚIALĂ
Podul de la Brăila, cel mai mare pod suspendat din România, și al treilea cel mai mare pod suspendat din Europa ar putea fi circulat din 27 iunie, pe varianta Măcin.
Potrivit Secretarului de stat în Ministerul Transporturilor, Irinel Ionel Scrioșteanu, la începutul lunii iunie se turna ultimul strat de asfalt pe pod.
Secretarul de stat a postat pe Facebook un videoclip cu cei mai bătrâni munți din țară (Măcin), văzuți de pe Podul suspendat peste Dunăre de la Brăila/Galați – Tulcea.
Scrioșteanu a transmis că încearcă să finalizeze podul suspendat pe 27 iunie.
”Presăm și ajutăm antreprenorul, în așa fel încât 𝟮𝟳 𝗶𝘂𝗻𝗶𝗲 să fie data la care vom circula oficial pe Podul suspendat peste Dunăre de la Brăila/Galați - Tulcea. În total, se aștern 14.000 tone asfalt doar pe pod”, a transmis Scrioșteanu pe contul său de Facebook.
Desfășurătorul lucrărilor
Cu o lungime de 1974 de metri, podul este cel mai mare din România și al treilea pod suspendat ca dimensiune din Europa. Lucrările începute în decembrie 2018 costă în total 500 de milioane de euro și sunt acoperite din fonduri europene și de la bugetul de stat.
Două companii din Italia și Japonia au lucrat 12 luni la proiectare și 36 de luni la execuția propriu-zisă.
Termenul de finalizare al lucrării era decembrie 2021.
La sfârșitul lunii mai, în 2023, CNAIR anunța că lucrările la Podul suspendat peste Dunăre erau în stadiu avansat, constructorul intervenind la partea structurală a podului şi la montarea sistemului de iluminat şi a celui de monitorizare de la stația de taxare.
La acel moment, s-a transmis că sunt șanse mari ca la sfârșitul lunii iunie 2023, podul să fie deschis circulației de pe viaductul de la Brăila, cu ieşire în drumul de legătură către Măcin.
Ministrul Transporturilor şi Infrastructurii, Sorin Grindeanu, a anunţat pe 21 aprilie, într-o conferinţă de presă, că Podul de la Brăila va fi inaugurat în jurul datei de 27 iunie, pe varianta Măcin, urmând ca varianta Jijila să fie gata, până la sfârşitul anului.
Podul rutier suspendat asigură legătura între județele Brăila și Tulcea. Este cel mai mare proiect de infrastructură din România ultimilor 30 de ani.