31 august este ultima zi în care parizienii vor putea folosi trotinetele electrice prin intermediul aplicațiilor ride-sharing. Decizia a fost luată ca urmare a unui referendum din luna aprilie, în care localnicii au votat în proporție de 90% interzicerea acestor mijloace de transport, pentru că le considerau "insuportabile", din cauza stresului creat în rândul pietonilor.
Paris, prima capitală europeană care interzice trotinetele electrice închiriabile
Acest referendum a venit după o perioadă de cinci ani în care au existat numeroase discuții, mai ales pe fondul unor accidente. În ciuda votului covârșitor dat împotriva acestor trotinete, doar 7,46 la sută dintre persoanele de pe listele electorale s-au prezentat la vot. Primarul socialist al Parisului, Anne Hidalgo, făcuse chiar ea însăși campanie pentru această interzicere a trotinetelor electrice. Astfel, mulți utilizatori s-au arătat supărați de această decizie.
Lime, Tier și Dott sunt cei trei operatori care aveau asemenea trotinete electrice în Paris și care, de pe 1 septembrie, își vor pierde autorizația. Astfel, acești operatori au avut patru luni la dispoziție, de la momentul referendumului, pentru a retrage treptat cele 15.000 de trotinete.
Tier va trimite mare parte din aceste scutere în Germania, Dott le va trimite în Belgia și Tel Aviv, iar cele de la Lime vor merge la Lille, Londra, Copenhaga și în mai multe orașe germane.
- În 2022, conform statisticilor, aproximativ 400.000 de persoane au ales să utilizeze un scuter.
Trotinetele electrice din Paris vor fi înlocuite cu biciclete electrice
După această decizie, operatorii se reprofilează și vor furniza biciclete electrice în loc de trotinete. Însă marea provocare este în ceea ce-i privește pe angajații acestor companii. De exemplu, Dott va apela la doar zece din cei 50 de angajați pe care îi avea până acum, pentru a opera bicicletele, însă se află în curs de evaluare un plan și în ceea ce privește protecția locurilor de muncă.
Una dintre celelalte companii, Lime, vrea să ofere 10.000 de biciclete.
Cu toate acestea, specialiștii sunt sceptici în ceea ce privește această alternativă, conform Euronews.com. Asta pentru că o bicicletă nu este același lucru cu o trotinetă, fiind mai grea și mai greu manevrabilă.
Pe lângă bicicletele de închiriat, o altă alternativă ar putea fi tot trotinetele, dar pe care utilizatorii ar trebui să și le cumpere personal. În plus, mai există motociclete electrice, scutere electrice și mopede, iar Volt este unul dintre furnizori.
Care este situația trotinetelor electrice în România
Trotinetele electrice în România au căpătat din ce în ce mai multă popularitate, însă o directivă UE (2021/2118/CE) ar urma să fie transpusă în lege, după unele modificări legislative pregătite de Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF). Astfel, cei care dețin trotinete electrice cu viteză mai mare de 25 km/oră ar urna să fie obligați să-și facă poliță RCA. Această directivă ar trebui implementată până pe 23 decembrie, iar schimbare ar putea să aibă loc astfel chiar din acest an și vizează inclusiv redefinirea termenului de vehicul, pentru a se încadra la obligația asigurării RCA.
Statistic, în ultimii 5 ani și jumătate, în România, au fost peste 2.900 de accidente în care au fost implicate trotinete electrice. Cele mai multe au fost în București, Cluj-Napoca, Iași, Constanța și Galați. DIn păcate, au existat și 23 de decese în această perioadă, după cum a precizat Inspectoratul General al Poliției. În plus, au existat și 399 de răniți grav.
Doar anul trecut au avut loc 1.339 de accidente în care au fost implicate trotinete electrice, ceea ce înseamnă aproape dublu față de 2021. Iar în primele șase luni din 2023, au fost 407 de accidente, soldate cu doi morți. Iar Poliția a constatat că peste 90% din aceste accidente au avut loc din cauza celor care conduceau trotinetele.