O surpriză majoră în cadrul nominalizărilor la Oscar din acest an a fost includerea actriței Andrea Riseborough, care a fost nominalizată la categoria „Cea mai bună actriță" pentru rolul din filmul „To Leslie".
O surpriză plăcută, de altfel, întrucât minunata interpretă, cunoscută pentru rolurile din Birdman, The Death of Stalin și Possessor, a oferit o prestație intensă în acest film subestimat, în care joacă rolul unei femei alcoolice care câștigă la loterie, dar risipește banii.
Actrița britanică a intrat foarte târziu în cursă, cu o campanie populară care a dat roade. Mai multe staruri de la Hollywood, printre care Gwyneth Paltrow, Kate Winslet, Susan Sarandon și Charlize Theron, au susținut filmul și i-au susținut interpretarea. La 12 martie, ea s-a alăturat lui Cate Blanchett (Tár), Ana de Armas (Blonde), Michelle Williams (The Fabelmans) și Michelle Yeoh (Everything Everywhere All At Once) în cursa pentru cea mai bună actriță.
Deși nu a fost depusă nicio plângere oficială, Academia a lansat „o revizuire a procedurilor de campanie în jurul nominalizărilor din acest an, pentru a se asigura că nu au fost încălcate liniile directoare".
„Obiectivul Academiei este de a se asigura că competiția pentru premii se desfășoară într-un mod corect și etic și ne angajăm să asigurăm un proces de premiere incluziv", se arată în declarația lor.
„Efectuăm o revizuire a procedurilor de campanie în jurul nominalizărilor din acest an, pentru a ne asigura că nu au fost încălcate liniile directoare și pentru a ne informa dacă ar putea fi necesare modificări ale liniilor directoare într-o nouă eră a social media și a comunicării digitale. Avem încredere în integritatea procedurilor noastre de nominalizare și de vot și susținem campaniile autentice de la nivelul publicului pentru performanțe remarcabile."
De ce a luat Academia această decizie
Revizuirea Academiei înseamnă că aceasta investighează dacă nominalizarea, printr-o campanie „directă" și susținută de celebrități, a fost legală.
În fiecare an, studiourile cheltuiesc milioane de euro pentru campanii copioase pentru nominalizări.
Aceste campanii ample „For Your Consideration" includ trimiterea de ecranizări, interviuri, prânzuri fastuoase, publicitate la fața locului și campanii de marketing direct, pentru a obține cât mai multe voturi. Aceste campanii de amploare au capacitatea de a influența nominalizările și chiar i-au făcut lui Harvey Weinstein reputația de om care poate cumpăra victorii la Oscar.
Acest lucru se reduce la: Cu cât campania este mai scumpă, cu atât mai multe șanse ca un film să obțină o nominalizare.
Tot acest sistem înseamnă că producțiile mai mici, cu buget redus, se află într-un impas, iar Academia - care răspunde în fața studiourilor - se simte jenată de oricine contactează direct orice alegător pentru a ști pe cine să voteze prin alte mijloace (eficiente din punct de vedere al costurilor). Printre acestea se numără marketingul unui film prin proiecții private, postări din gură în gură și pe rețelele de socializare care duc la campanii susținute de celebrități.
Este ceea ce s-a întâmplat cu pelicula „To Leslie”, un film independent destul de puțin mediatizat, care a avut încasări de numai 23.304 dolari la box office și în urma căruia Riseborough a fost nominalizată la premiul Independent Spirit, dar nu și la Globurile de Aur sau Screen Actors Guild. Filmul a avut foarte puțină tracțiune în acest sezon al premiilor și mulți au anticipat că cel de-al cincilea loc pentru cea mai bună actriță va merge fie la Viola Davis pentru „The Woman King”, fie la Danielle Deadwyler pentru „Till”.
Membrii Academiei sunt acum nemulțumiți, invocând faptul că Andrea Riseborough a obținut o nominalizare fără să treacă prin calea obișnuită a studiourilor care cheltuiesc milioane de dolari.
Potrivit Los Angeles Times, regizorul filmului „To Leslie”, Michael Morris, „i-a contactat pe aproape toți", cerându-le să vadă filmul și să răspândească vestea despre el pe rețelele de socializare.
Pentru mulți, campania s-ar fi putut să încalce liniile directoare ale Academiei, deoarece constituie „lobby” - întrucât este permisă doar o anumită cantitate de contact direct cu membrii cu drept de vot, în încercarea de a evita controverse precum cele care au afectat organismul de acordare a Globurilor de Aur, HFPA (Hollywood Foreign Press Association).
Christina Ricci, vedeta din Familia Addams și Yellowjackets, a răspuns astfel la controversă:
„Pare hilar faptul că "nominalizarea surpriză" (ceea ce înseamnă că nu s-au cheltuit tone de bani pentru a o poziționa pe această actriță) a unei performanțe legitim de strălucitoare este întâmpinată cu o anchetă. Așadar, doar filmele și actorii care își permit campaniile merită recunoaștere? Mi se pare elitist și exclusivist și, sincer, foarte înapoiat."
Nimeni nu știe până când ancheta Academiei nu se va încheia. Consiliul guvernatorilor Academiei a declarat că această problemă va fi inclusă pe ordinea de zi a următoarei ședințe din 31 ianuarie.