Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

Minele din Marea Neagră amenință securitatea alimentară și după încheierea războiului

ONU încearcă să găsească o cale pentru ca cerealele din Ucraina să poată circula către statele care au nevoie de alimente. Liderii occidentali încearcă să tempereze astfel preocupările pentru o eventuală criză alimentară globală. Totuși, sutele de mine din Marea Neagră sunt o problemă care probabil va trena luni de zile, chiar și după un acord cu Rusia.

Marea Neagră este o rută crucială pentru transportul de cereale, petrol și produse petroliere. Oficialii ucraineni estimează că 20 de milioane de tone de cereale nu vor putea fi transportate, din cauza războiului. Înainte de război, Ucraina era al patrulea exportator mondial.

Kievul și liderii occidentali acuză Moscova că instrumentalizează aprovizionarea cu alimente prin blocarea porturilor la Marea Neagră. În contrapartidă, Rusia a declarat că dorește ridicarea sancțiunilor vestului ca parte a oricărui eventual acord, pentru a permite reluarea fluxului exporturilor, informează Reuters.

Cu sau fără acord, minele din Marea Neagră sunt o problemă gravă

Chiar dacă s-ar ajunge la un acord și porturile ucrainene ar putea fi redeschise, pericolul minelor din Marea Neagră va bloca transporturile de grâne și în lunile următoare, potrivit unor oficiali din domeniul maritim.

"În apropierea porturilor, au fost amplasate mine marine, iar unele ieșiri din porturi sunt blocate de barje și macarale scufundate", a declarat un purtător de cuvânt al Organizației Maritime Internaționale, agenția de transport maritim a ONU, unul dintre cele câteva organisme care lucrează la stabilirea unui culoar maritim pentru aprovizionarea cu cereale.

"Îndepărtarea completă a minelor marine din zonele portuare ar dura câteva luni", a mai completat oficialul.

Este posibilă o inflație alimentară?

În ceea ce privește producția cerealelor, prognoza arată ca va fi inferioară cererii de pe piață în sezonul 2022-2023, potrivit Consiliului Internațional al Cerealelor.

Absența exporturilor de grâne din Ucraina va reduce și mai mult stocurile disponibile și este posibil să determine o creștere a prețurilor la alimentele de bază, cum ar fi pâinea sau pastele făinoase. Acest lucru ar putea să contribuie la o inflație alimentară, în condițiile în care foametea la nivel mondial a atins deja niveluri fără precedent.

Ce fel de mine se află în Marea Neagră?

Nu este clar ce tipuri de mine au fost amplasate, spun experții occidentali din domeniu.

Un oficial din cadrul Ministerului ucrainean de Externe a declarat pentru Reuters în martie că aproximativ 372 de mine marine amplasate de Rusia erau de tipul R-421-75. Acestea nu au fost înregistrate sau folosite de marina ucraineană și au fost capturate de armata rusă în timpul anexării Crimeei în 2014.

Ministerul rus al Apărării a afirmat într-o declarație în martie că Ucraina a amplasat 400 de mine în apropiere porturilor Odesa, Ochakov, Chornomorsk și Yuzhny.

De asemenea, FSB a informat în martie că minele au plutit în derivă în Marea Neagră după ce s-au desprins de cabluri în apropierea porturilor ucrainene, adăugând că minele au fost amplasate de forțele ucrainene.

Ucraina a declarat la momentul respectiv că avertismentul FSB dezinforma și că nu avea informații despre minele care ar fi plutit în derivă în mare.

Vineri, oficialul Ministerului ucrainean de Externe a declarat că Ucraina a amplasat câteva mine, însă a explicat rațiunea.

"Am amplasat mine pentru a ne apăra, așa cum prevede articolul 51 din Carta ONU."

Ambasada Rusiei la Londra a trimis declarațiile omologilor ucraineni către Ministerul britanic al Apărării din această țară, însă ministerul nu a răspuns încă interpelării.

Totodată, ministerul rus al Apărării a declarat pe 26 mai că portul din Mariupol a fost curățat de mine și a îndemnat guvernele străine să "exercite presiune asupra proprietarilor navelor din Mariupol pentru a le muta la locul lor permanent de acostare".

Câte nave sunt blocate în Ucraina?

Aproximativ 84 de nave străine sunt încă blocate în porturile ucrainene – multe dintre ele având la bord încărcături cu cereale.

Plajele din Odesa sunt închise, iar panouri de avertizare privind prezența minelor informează asupra pericolelor.

"Navele nu pot intra sau ieși din Ucraina. Până când minele nu vor fi îndepărtate, această situație nu se va schimba", a declarat Guy Platten, secretarul general al Camerei Internaționale a Navigației, care lucrează, de asemenea, pentru deschiderea canalelor maritime.

Câți navigatori au murit?

Doi navigatori au murit deja și șapte nave comerciale au fost lovite de proiectile – dintre care două au fost scufundate – în jurul coastei ucrainene. Totodată, piața londoneză de asigurări a inclus întreaga regiune pe lista de risc ridicat, ceea ce înseamnă o creștere a costurilor pentru transporturi.

"La rândul lor, asiguratorii ar avea nevoie de un fel de certitudine că a deminarea a fost realizată la un anumit nivel de către mineri competenți", a declarat Neil Roberts, șeful departamentului de marină și aviație din cadrul Lloyd's Market Association, care reprezintă interesele tuturor întreprinderilor de pe piața de asigurări londoneză.

Ce presupune deminarea?

Deminarea Mării Negre ar fi una dintre cele mai mari operațiuni de acest fel de după războiul dintre Iran și Irak din anii 1980.

Ar fi necesare de la bun început informații despre tipurile de mine amplasate și despre locul în care sunt localizate, a declarat Gerry Northwood, un fost căpitan de nave de război în cadrul Marinei Regale britanice.

"Vânătorii de mine ar trebui, de asemenea, să fie echipați cu submersibile operate de la distanță pentru a localiza și distruge minele", a declarat Northwood, acum consultant al unei companii de securitate maritimă.

Deși curenții din Marea Neagră nu sunt puternici, minele plutitoare pot totuși să se deplaseze pe distanțe semnificative într-o perioadă scurtă de timp, a declarat Duncan Potts, fost viceamiral în cadrul Marinei Regale britanice.

"Se pare că în Ucraina există o serie de mine plutitoare, care reprezintă o amenințare atât pentru ucraineni, cât și pentru dușmanii ruși", a declarat Potts.

Se poate face un coridor pentru cerealele din Ucraina?

Secretarul general al ONU, Antonio Guterres, a declarat miercuri că înalți oficiali ONU au purtat discuții cu Ankara, Bruxelles, Kiev, Moscova și Washington în ultimele 10 zile cu privire la crearea unui culoar sigur pentru cereale.

Un oficial al UE a declarat că orice discuție despre ce ar face în mod specific blocul pentru a ajuta la deminare este "ipotetică", adăugând că Rusia trebuie să înceapă să curețe minele pe care le-a amplasat.

"Dacă nu se realizează acest lucru, nu se vor putea face coridoare maritime", a declarat oficialul pentru Reuters.

"Nu vom face presiuni asupra Ucrainei pentru a renunța la apărarea lor. Orice acord care ar putea fi încheiat trebuie să fie acceptabil pentru Ucraina", a completat oficialul.

Surse din domeniul maritim au declarat pentru Reuters că ar fi nevoie, de asemenea, de un acord cu privire la tipul navelor care ar putea fi utilizate pentru a efectua deminarea, astfel încât să fie în acord cu solicitările companiilor și ale asiguratorilor maritimi internaționali.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE