În China, producătorii de mașini zburătoare se pregătesc rapid pentru a-și lansa activitatea în acest sector, în conformitate cu agenda guvernului de sprijinire a industriei emergente.
"Comercializarea cu drepturi depline a mașinilor zburătoare în China va începe fie în 2025, fie în 2026", a declarat Guo Liang, directorul general al dezvoltatorului chinez de mașini zburătoare Aerofugia, la o expoziție tehnologică din Macao la începutul acestei luni.
"Revoluția va depăși electrificarea mașinilor".
Mașinile zburătoare, cunoscute și sub numele de aeronave electrice cu decolare și aterizare verticală (eVTOL), împrumută caracteristici de la elicoptere, drone și avioane mici. Grupul industrial Vertical Flight Society a inventariat peste 800 de concepte de proiectare eVTOL din întreaga lume.
Se așteaptă ca piața globală a mașinilor zburătoare să atingă 1.000 de miliarde de dolari în 2040, apoi să sară la 9.000 de miliarde de dolari în 2050, potrivit unei perspective a lui Morgan Stanley.
China este pe cale să dețină o cotă de 23% din piață în 2050, după cea de 27% a Americii.
Într-un interviu recent acordat Nikkei, Guo a declarat că mașinile zburătoare vor deveni o metodă de transport mai accesibilă decât elicopterele.
"Ca un nou mod de transport la altitudine joasă, tarifele [mașinilor zburătoare] vor fi inițial o treime sau o cincime din cele ale elicopterelor", a spus Guo. "Ar putea fi puțin cam scump pentru oamenii obișnuiți, dar costurile vor continua să scadă".
"Nu cred că flota noastră actuală este optimă. La fel ca în cazul smartphone-urilor, se vor face îmbunătățiri repetate", a spus el.
Startup-urile au preluat în principal conducerea în dezvoltarea mașinilor zburătoare, printre cele mai importante nume numărându-se Joby Aviation din SUA și omologul britanic Vertical Aerospace. Startup-ul japonez SkyDrive a obținut finanțare din partea conglomeratului comercial național Itochu.
Boeing și alți actori consacrați din industria aeronautică au investit, de asemenea, resurse în mașinile zburătoare. Multe companii care intră în acest sector văd un viitor în care nu va mai fi nevoie de piloți umani pentru zboruri.
Nu există locuri în lume unde mașinile zburătoare să fie pe deplin comercializate
Deocamdată, nu pare să existe nicăieri în lume o piață în care mașinile zburătoare să fie pe deplin comercializate.
Compania chineză EHang, care a început ca un startup de drone în 2014, a preluat inițiativa prin prezentarea unei mașini zburătoare în 2016.
Producătorul auto Zhejiang Geely Holding a format Aerofugia ca filială în 2020 și a investit, de asemenea, în startup-ul german Volocopter, în timp ce startup-ul de vehicule electrice Xpeng își dezvoltă propriile mașini zburătoare.
Cu o varietate atât de mare de mașini zburătoare dezvoltate în întreaga lume, "a devenit dificil să determinăm care sunt superioare și care sunt inferioare în acest moment", a declarat un executiv al unei companii chineze.
Lanțul de aprovizionare pentru bateriile necesare pentru a alimenta mașinile zburătoare este concentrat în China, ceea ce ar putea oferi țării un avantaj în etapa de producție în masă.
În luna august a anului trecut, China a publicat o foaie de parcurs care abordează mașinile zburătoare pentru aviația civilă, cu planuri de "a explora până în 2025 aplicații pentru aeronave fără pilot, cu rază scurtă de acțiune, care transportă persoane", potrivit documentului.