Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

Actorul Alex Vlad, despre șansele tinerilor absolvenți de teatru: “Unii bat pe la ușile teatrelor și cei mai mulți dispar și devin bone sau instructori de yoga”

Joacă teatru, scrie teatru și regizează tot teatru. Alex Vlad poate fi văzut pe scena Teatrului În Culise din București în producții precum: “Privește înapoi cu mânie”, “Aeroport”, “Anti Love Story”, “Clinica sinucigașilor” sau “Înger căzut la pat”. Întrebat de ce s-a îndreptat către teatrul independent și care sunt diferențele dintre teatrul independent și teatrul de stat, actorul a răspuns: “Teatrul de stat cred că oferă un fel de siguranță vis a vis de lucru. Teatrul de stat va face în fiecare stagiune alte proiecte. Fiind parte din trupa unui teatru instituționalizat, cu siguranță apar proiecte constant. În teatrul independent există riscul, la un moment dat, să nu mai poți să faci un proiect din varii motive. Și mai există un plus în teatrul instituționalizat, faptul că există un salariu. Riscul, pe de altă parte, în teatrul instituționalizat, este să apară o formă de plafonare și o formă de mulțumire de sine, care nu ar mai fi atât de valoroasă, pentru că l-ar determina pe artist să stagneze, iar în teatrul independent, pasiunea nu dispare”.

Fiecare teatru independent ajunge să aibă un tip de public, iar spectacolele pe care Teatru În Culise le pune în scenă conduc publicul, de cele mai multe ori, către comedie: “Publicul este atras mult mai mult de comedie, e atras mult mai mult de facil. Este general valabil, dar, cu toate astea, peste tot au loc proiecte care nu se opresc la aceste limitări. Asta se întâmplă și la Teatrul În Culise. Există proiecte care se duc în zona comediei și există proiecte care explorează și alte zone, iar atunci ele atacă mai mult psihologic sau dramatic o problemă.” 

Însă Alex Vlad a îmbrățișat cu măiestrie și regia de teatru, primul spectacol semnat de acesta fiind “Actorul”: “A existat o vară în care decizia mea a fost de a-mi construi un one-man show, iar asta a însemnat să îl fac cu totul. La scurt timp după acest proiect a venit doctoratul și întreaga perioadă petrecută la doctorat am încercat să o duc cât mai mult în această direcție. Am lucrat la “Livada de vișini” și la “Stele în lumina dimineții”, la cârma cărora se afla Gelu Colceag. Iarăși era fain lucrul ăsta, el fiind un regizor atât de important. Din punct de vedere regizoral, era ca și cum îmi făceam atunci facultatea. Unele lucrurile le învățam, pe altele le furam.”

Unul dintre spectacolele regizate de Alex Vlad este și “Privește înapoi cu mânie”, un spectacol realist, unde îl vedem pe actor îmbrăcând haina lui Jimmy, un tânăr inteligent, educat, rebel, însă dezamăgit și supărat pe nedreptățile sociale: “Frustrările și problemele pe care le are personajul Jimmy cred că sunt în proporții foarte mari problemele pe care le are aproape orice tânăr astăzi. Dau un exemplu care are strict legătură cu teatru: apar aproximativ 400-500 de actori pe an. Teatrele nu suportă angajarea pentru că nu sunt posturi. Tinerii absolvenți sunt intelectuali, artiști, au terminat o școală, însă nu au unde să se ducă și evident că apare o frustrare. Unii dintre ei bat pe la uși, încearcă cu teatru independent ori colaborări la teatrul de stat și cei mai mulți dispar și devin bone și instructori de yoga, iar frustrarea și dezamăgirea cresc. Problema asta nu este 100% identică cu problema lui Jimmy, dar problema lui Jimmy e din această categorie. Este un om educat, cu o facultate terminată și, cu toate acestea, vinde dulciuri la o tarabă.”

Ștefan Caraman este autorul mai multor spectacole în care îl putem vedea pe Alex Vlad (Aeroport, Anti Love Story, Înger căzut la pat): “Mă regăsesc într-o anumită măsură în ceea ce scrie Ștefan. Mi se pare că e foarte uman, fără menajamente, mai fără perdea. Îi apreciez scrierile. Cred că le-am citit aproape integral. I-am regizat un text la un moment dat. Textul original era Talk Show.”

Când vine vorba de emoția scenei, Alex Vlad a povestit că: “În momentul în care se întâmplă acest proces pentru prima oară pentru cineva e ca și când pedala de accelerație este până la podea apăsată. Este o efervescență mare, dar pe măsură ce trece timpul, descoperirea sau încercarea este de a fi ca în viață, cât mai firesc cu putință.” 

Actoria, regia, scrierile compun un univers artistic, însă întrebat unde se regăsește cel mai mult, Alex Vlad a răspuns: “S-ar putea să nu mă fi găsit încă eu până la capăt. Poate de aceea fac toate aceste lucruri. Mă regăsesc în toate, e ca o completare, mă simt foarte bine în tot acest mediul, dar unde ar fi punctul final dacă m-aș opri și aș face doar un singur lucru, nu știu care ar fi acela.”

Alex Vlad nu își spune poveștile doar pe scenă, ci și pe social media, astfel s-a născut Instant Gratification, o miniserie care pleacă de la cuvinte scrise de tine: “Ideea s-a născut în timpul pandemiei. Tu îmi trimiteai câteva cuvinte sau expresii, iar eu făceam un text folosind acele cuvinte. M-am jucat așa o perioadă de timp și după aceea am zis să fac chestia asta filmată. Apoi, am scris mici scenarii și am început să lucrez cu alți actori și să filmăm împreună mica poveste. A devenit un miniserial.” 

Locație: Teatrul În Culise

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE