Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

Germanii se tem că SUA ar putea să „dezactiveze de la distanță" avioanele F-35

Noua administrație americană, condusă de Donald Trump, ar putea să ia decizii radicale în domeniul militar, iar una dintre ele ar putea fi chiar „dezactivarea de la distanță” a avioanelor de luptă F-35.

Germania are deja temeri întemeiate în acest sens, mai ales după ce SUA au încetat să mai furnizeze suport tehnic pentru dispozitivele de război electronic care sunt integrate pe avioanele F-16, inclusiv cele din Ucraina.

Iar în aceste condiții, nemții se tem că americanii ar putea face la fel și cu F-35, un avion de generația a cincea, considerat cel mai modern din acest moment. Germania, care a făcut comanda în 2022, ar urma să primească o tranșă din cele 35 de avioane F-35A până la finalul acestui an. Ulterior s-a discutat despre posibilitatea de a mai comanda 8 sau 9. Toate vor intra în dotarea Luftwaffe (forțele aeriene germane).

Germanii se tem că SUA ar putea să „dezactiveze de la distanță" avioanele F-35

„În urma apariției unei rupturi semnificative între Washington și majoritatea aliaților săi europeni, cu privire la poziția față de actualul război ruso-ucrainean, factorii de decizie politică germani și-au exprimat îngrijorarea crescândă cu privire la posibilitatea ca SUA să poată dezactiva de la distanță avioanele de luptă de generația a cincea F-35A achiziționate pentru forțele aeriene germane, în cazul unei crize de securitate", susține publicația Bild.

35 de avioane de luptă au fost comandate, în cadrul unui contract în valoare de aproape 9 miliarde de dolari, avioanele fiind achiziționate în special datorită capacităților lor avansate de transport nuclear, care sunt considerate necesare, din cauza acordului de partajare nucleară pe care Germania îl are cu Statele Unite și care îi oferă acces pe timp de război la bombele americane B61.

Până acum, Germania a folosit avioane Tornado pentru această sarcină de transport nuclear, însă ele sunt vechi și trebuie înlocuite.

Nemții aveau de ales, pe lângă F-35, și F-18 E/F Super Hornet sau avioanele franceze Dassault Rafale, care pot transporta și arme nucleare. Numai că niciunul nu este atât de bun ca F-35, care este o aeronavă multifuncțională, concepută pentru a proteja spațiul aerian, pentru supremație aeriană și pentru lovituri precise la sol.

Amenințările Statelor Unite de a întrerupe accesul Ucrainei la rețeaua de sateliți Starlink și limitarea accesului țării la datele de ochire, pentru a utiliza arme ghidate cu precizie, au creat un precedent în acest sens.

  • Un amănunt interesant este că Germania a decis ca întreaga flotă de F-35 să fie asamblată exclusiv la uzina US Final Assembly and Inspection Facility (FACO), din Fort Worth (SUA), deși ar fi putut să apeleze la cea din Italia. Însă compania Lokheed Martin a precizat că va integra în aeronave și componente din Germania, Italia și Marea Britanie. În Germania, compania Rheinmetall spunea că poate executa componente ale fuzelajului.

Europa e dependentă de SUA, din punct de vedere militar

Elementul-cheie în toată această discuție este acel „kill-switch” al avionului, care poate fi acționat de la distanță. Astfel, la Berlin se discută deja despre acest scenariu. Însă tocmai existența acestui kill-switch este elementul care nu a fost confirmat sută la sută.

Joachim Schranzhofer, șeful departamentului de comunicare al companiei germane de apărare Hensoldt, a și declarat public că există aceste probleme. Compania Hensoldt este partener al companiei americane Lockheed Martin, cea care produce avionul.

„Acel kill-switch din F-35 este mai mult decât un simplu zvon. Însă este mult mai ușor să folosești sistemul de planificare a misiunilor. În acest caz, avionul rămâne la sol”, a spus Joachim Schranzhofer, citat de publicația Bild.

Temerile sale au fost confirmate de fostul președinte al Fundației Conferinței de Securitate de la Munchen, Wolfgang Ischinger: „Dacă trebuie să ne temem că SUA ar putea face cu viitoarele F-35 germane ceea ce fac în prezent cu Ucraina, am putea lua în considerare rezilierea contractului”.

În acest sens, există deja preocupări în mai multe guverne europene, potrivit publicației Foreign Policy.

„Majoritatea armatelor europene depind în mare măsură de SUA pentru sprijin în comunicații, pentru sprijin în războiul electronic și pentru reaprovizionarea cu muniție în orice conflict serios”, a spus Justin Bronk, cercetător principal la Royal United Services Institute.

Posibilitatea ca Statele Unite să dezactiveze avioanele F-35 furnizate clienților din străinătate a fost discutată de mai multe ori în ultimii ani, iar analișttii militari au observat că sistemul Autonomic Logistics Information System (ALIS), care este „puternic centralizat” în Statele Unite, ar putea fi utilizat cu ușurință pentru a dezactiva avioanele de luptă.

În plus, armele moderne necesită actualizări constante de software din partea producătorului. Doar că Trump ar putea decide să blocheze aceste actualizări de software.

Începând cu anii 1980, Statele Unite au impus restricții extinse cu privire la utilizarea avioanelor lor de luptă de către clienții străini, ceea ce a reprezentat o problemă ridicată pe scară largă, timp de câteva decenii. De exemplu, la începutul anului 2020, fostul prim-ministru malaezian Mahathir Mohamad a făcut o observație referitoare la restricțiile impuse asupra operațiilor Forțelor Aeriene Regale Malaeziene, cu avioane de vânătoare F-18.

„Nu putem programa avionul pentru niciun atac împotriva altor țări, fără ca programarea să fie făcută de americani. Așadar, deși avioanele sunt foarte bune, din punct de vedere al performanțelor, cu motoare foarte puternice, nu putem programa avionul singuri. Trebuie să ne adresăm Statelor Unite pentru a programa orice raid asupra țărilor străine, de exemplu. Avioanele noastre au fost costisitoare, le avem, le putem folosi la spectacole aviatice, dar nu le putem folosi pentru a lupta împotriva oricărei alte țări, pentru că nu primim codul sursă” , a spus Mahathir Mohamad, la acea vreme, conform Militarywatchmagazine.

Ulterior, în februarie 2025, fostul mareșal al forțelor aeriene indiene, Anil Chopra, a spus că acesta este și motivul pentru care India nu ia în calcul achiziția de F-35. În trecut, indienii nu au dorit nici F-16 și nici F-18.

În schimb, un exemplu contrastant este Israel, care are avioane F-35 cu electronică israeliană.

Astfel de preocupări nu au fost ridicate până acum de membrii NATO, datorită accesului lor mai facil la codurile software și a obiectivelor strategice comune cu Washingtonul. Numai că ruptura actuală dintre Washington și Europa ar putea duce la o schimbare.

Pe hârtie, 64% din importurile țărilor europene membre NATO vin din SUA. Urmează furnizorii din Franța (6,5%), Coreea de Sud (6,5%), Germania (4,7%) și Israel (3,9%).

Și România a comandat 32 de aeronave F-35A, după contractul semnat în octombrie 2024, în valoare de 6,5 miliarde de dolari, numai că primele avioane ar urma să ajungă în România abia în 2029.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE