Europa pregătește un așa-zis Schengen militar

Garanțiile de securitate și apărare de care vorbește la București Mark Rutte, secretarul general al NATO, așa cum sunt scrise în Articolul 5 al tratatului alianței, au nevoie de un suport logistic pentru a putea fi îndeplinite.

Jurnalistul Euronews România, Cătălin Lența, a analizat ceea ce presupune un asemenea plan.

„Schengen militar” - rețea rapidă de transport din vestul Europei spre flancul estic

Asta înseamnă o rețea rapidă de transport din vestul Europei spre flancul estic, acolo unde este posibil un atac al Rusiei. Și pentru că exercițiile anterioare au arătat câteva probleme, Europa se pregătește să simplifice lucrurile, ceea ce înseamnă apariția unui așa numit „Schengen militar”.

Spațiul Schengen înseamnă o zonă europeană de liberă circulație. Adică nu prezinți pașaportul la vamă, scapi de formalități și ajungi mult mai rapid.

Un plan de apărare pentru Europa

Asta își dorește să facă și Europa, pentru că din analizele anterioare, chiar de dinainte de începerea războiului, s-a văzut că sunt foarte multe piedici birocratice. Și nu astea sunt cele mai grele, ci cele fizice. Sunt poduri care nu rezistă la transportul tancurilor și vehiculelor grele. Sunt drumuri pe care acestea nu încap sau ar rămâne pur și simplu blocate în tuneluri.

Dacă ne uităm pe o hartă a Europei, vedem ce înseamnă acest „Schengen militar”. Ca să ajungi din vestul Europei, de exemplu, din Marea Britanie, din Spania, din Franța, Germania, locul unde sunt trupele foarte multe ale NATO, până în flancul de est, unde sunt România, Ucraina și Moldova înseamnă aproximativ 2.500 -3.000km. Pentru un avion, evident nu e mare lucru. Dar, tancul pe care urci pe tren pentru a-l aduce aici, ar trebui să facă o zi sau 48 de ore. Și nu avem rute directe și modernizate.

Fără formalități la vamă, fără evaluarea echipamentelor, drumuri mai bune

De aceea, Uniunea Europeană pregătește acest „Schengen militar”. E un proiect care va fi prezentat probabil pe 19 noiembrie. Ce înseamnă? În primul rând, debirocratizarea. Nu mai sunt formalități la vamă, nimeni nu măsoară lățimea șenilelor unui tanc sau înălțimea unui camion. Vor fi drumuri mai bune, promite Uniunea Europeană, și mai rezistente.

Vor exista căi ferate modernizate, de mare viteză, vor fi lărgite tunelurile sau vor fi construite altele pe aceste rute importante, care vin din vestul Europei până în est, pentru că aici e cea mai susceptibilă zonă ca Rusia să atace.

România, Ungaria, Slovacia, Polonia și țările baltice - acestea sunt cele mai periculoase zone pentru spațiul european. Și Uniunea Europeană trebuie să se pregătească, mai ales după ce Statele Unite și-au făcut alte priorități. Iau o parte din soldații care sunt în Europa și îi mută, după ce îi trec prin Kentucky, probabil în teatrul de luptă Asia-Pacific.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE