Interdicțiile impuse pentru exportul petrolului rusesc vor avea un impact major asupra comerțului Federației Ruse, spun analiștii internaționali.
Dincolo de interdicția de a importa țiței rusesc pe cale maritimă pentru consum propriu, cele 27 de țări membre UE obligă companiile de transport petrolier să respecte un plafon de 60 de dolari pe baril pentru orice transport care ajunge în afara spațiului comunitar. Aceleași reguli se aplică și pentru operatorii comerciali din țările G7.
Transportatorii nu pot accepta contracte în cazul unui preț de peste 60 de dolari pe baril
Transportatorii nu pot accepta contracte în cazul în care petrolul a fost cumpărat cu preț peste limita de 60 de dolari per baril.
Lauri Myllyvirta, analist: „Înainte de invazia rusă în Ucraina, UE primea aproximativ un sfert din petrolul său din Rusia, astfel eliminarea acestor importuri reprezintă un pas important pentru Europa. De asemenea, UE a fost cea mai mare piață de export pentru Rusia și a rămas așa până în prezent. Prin urmare, acest lucru are, de asemenea, un impact major asupra fluxurilor comerciale ale Rusiei”.
Interdicții și pentru companiile de asigurări
Decizia G7 și UE prevede interdicții și pentru companiile de asigurări. Acestea nu pot semna contracte de asigurare a transporturilor în cazul în care petrolul a fost cumpărat la un preț peste plafon. În prezent, majoritatea asiguratorilor ce oprează pe piața petrolului sunt din Marea Britanie și UE.
Louis Wilson, analist: „Inițial, UE a decis să interzică companiilor sale să comercializeze petrol rusesc oriunde în lume, iar 90% din transporturile de petrol rusesc sunt asigurate de companii europene. Prin urmare, acest lucru ar fi avut un impact uriaș asupra capacității Rusiei de a vinde petrol în întreaga lume. Dar Statele Unite au făcut, în schimb, presiuni pentru o plafonare a prețurilor. Să limiteze prețul la care aceste companii pot transporta petrol în întreaga lume”.
Totuși, navele care au părăsit porturile înainte de ziua de 5 decembrie nu sunt afectate de sancțiuni, însă sunt obligate să ajungă în punctul de destinație până pe 19 ianuarie. Industria rusă de extracție și export al hidrocarburilor este, în prezent, printre cei mai mari plătitori de impozite și taxe la bugetul Federației Ruse.