Lucrările la primul tronson al drumului expres Craiova-Pitești bat pasul pe loc, deși au început în urmă cu cinci ani. Câștigătorul inițial al licitației n-a reușit să facă mare lucru, drept urmare a fost reziliat contractul la sfârșitul anului trecut. Lucrarea a ajuns la alt constructor, astfel că termenul de finalizare s-a modificat din nou. Cei 17 kilometri ai tronsonului ar urma să fie gata la sfârșitul anului 2024 sau chiar începutul anului 2025.
Contractul a fost reziliat
Un drum de pământ cu multe denivelări pe care mașinile îl parcurg de parcă ar merge pe dune de nisip. Așa arată acum primul tronson al Drumului Expres Craiova- Pitești. Lucrările au început în 2018. Nu sunt gata nici acum. Iar de la începutul anului 2023 pe șantier n-a mai fost picior de muncitor. Au fost în schimb toți șoferii care locuiesc în localitățile din apropiere, nervoși că-și rup mașinile în fiecare zi.
Șofer: ”L-au închis de un an de zile și nu mai fac nimic. Zic că se apucă de el și…S-a semnat ordinul de începere. N-am văzut nici o mașină.”
Execuția lucrărilor la tronsonul 1 al drumului expres Craiova- Pitești a fost câștigată la licitație de o firmă italiană. Termenul inițial pentru darea în circulație era decembrie 2021, însă firma a cerut de mai multe ori prelungirea lui. Într-un final, în decembrie 2022, contractul a fost reziliat.
Călin Cosmin Petruț, director DRDP Craiova: ”Firma italiană Tirena Scavi a avut întârzieri de la început. Au avut și niște probleme că s-a descoperit un sit arheologic și care a durat până l-au izolat, au avut anumite probleme și cu garanțiile. Știți că și firmele de asigurări au dat faliment și atunci nu s-au mai constituit garanții. A fost o întreagă pleiadă de motive care a dus la rezilierea acestui contract.”
Lucrările, realizate în proporție de 60%
Lucrările pe acest tronson sunt realizate în proporție de 60%. Licitația a fost refăcută, iar acum se așteaptă un nou constructor pe șantier, care a primit deja amplasamentul. Astfel, s-a modificat și termenul de finalizare. Acum este decembrie 2024 sau chiar începutul anului 2025.
Călin Cosmin Petruț, director DRDP Craiova: ”După cum știm, acest tronson, în urma rezilierii cu firma italiană Tirena Scavi, s-a relicitat și a fost adjudecată de o asociere turco-română, adică firma Ozaltin și firma Strade. Compania Națională mai are în derulare contracte cu firma turcă, unde mobilizarea pe DN 6 unde lucrarea este foarte bună și se încadrează în termenele contractuale, sperăm că și aici odată cu începerea lucrărilor mobilizarea va fi la fel de exemplară și avem încredere că, așa cum ne-a obișnuit și pe celelalte tronsoane constructorul român, și ei să reușească să dea înainte de termen acest tronson. Speranța este ca la sfârșitul anului 2024, începutul anului 2025 să putem merge de la Craiova la Constanța pe drumul de mare viteză.”
Drumul Expres Craiova-Pitești are o lungime de peste 120 de kilometri și e împărțit în patru tronsoane. Circulația a fost deschisă deocamdată doar pe tronsonul 2 care are aproape 40 de kilometri și se întinde de la Balș la Valea Mare. Valoarea întregului proiect este de 726 de milioane de euro, fonduri europene.
Pierdem ani din viață stând în coloană pe drumuri proiectate greșit sau care pur și simplu nu mai fac față creșterii valorilor de trafic. Regiuni întregi sunt ocolite de investitori care nu vor să piardă timp sau să-și rupă mașinile pe șosele pline de gropi.
Prima autostradă din România, București-Pitești, a fost construită între 1967 și 1972. Democrația obținută după Revoluția din 1989 ne-a găsit cu puțin peste o sută de kilometri de autostradă în România. 33 de ani și 29 de miniștri ai Transporturilor mai târziu, abia atingem borna de o mie de kilometri. Asta nu a împiedicat însă autoritățile din ultimele trei decenii să taie zeci de panglici și să inaugureze pompos autostrăzi ai căror kilometri pot fi numărați pe degete. De cele mai multe ori fix în campanii electorale, când promiteau că se va face și mai mult, și mai bine. De la plimbări demonstrative cu bicicleta pe un ciot de autostradă până la ruperea unor contracte în direct la televizor, am avut de toate. Ce nu avem încă: drumuri de mare viteză care să lege toate regiunile României.
Urmăriți o nouă campanie Euronews: România, drum în lucru!